Меми в українській інтернет-журналістиці

  • А. С. Рязанов Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна
Ключові слова: меми, інтернет, журналістика, вплив, ЗМІ, медіа

Анотація

У статті розглядається проблематика залучення мемів до української сфери мас-медіа, зокрема, цифрові засоби масової інформації. Зроблено аналіз наукових праць з меметики та масових комунікацій, у рамках якого розглянуто розвиток мемів, їхні ключові особливості та методи вираження новин за їхньою участі. У статті проаналізовані приклади використання мемів у цифрових та традиційних ЗМІ, особливості їхнього сприйняття цільовою аудиторією та впливу на суспільство. У якості наочного прикладу розповсюдження мемів та їхнього впливу на суспільство наведено публікації українських та зарубіжних ЗМІ. Автор подає розробку питання про меми, як явище журналістики, яке відповідає існуючим журналістським стандартам, незважаючи на унікальні характеристики, що створюють передумови для віднесення мема до категорії мистецького об'єкту. Основою наукової розвідки є практичний досвід автора, отриманий у цифровому ЗМІ, також у якості теоретичного підґрунтя використані праці вітчизняних та іноземних дослідників мемів. Порівняння концепцій різних науковців надало змогу сформувати власне бачення мемів, як інформаційних одиниць, виділити їхні особливості та розглянути деякі різновиди, що використовуються у засобах масової інформації. Також у статті розглянуто еволюцію мема від біологічного поняття до інформаційної одиниці, особливості кожного етапу розвитку, сучасний стан та перспективи у призмі сфери масових комунікацій. Окрім аналізу існуючих практик залучення мемів до української інтернет-журналістики, стаття привертає увагу наукового суспільства до потенціалу мемів та особливостей їхнього використання у сфері цифрових мас-медіа.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Дары МВФ: в сети шутливо сравнили Президента Порошенко и Гарри Поттера (Фото) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dnpr.com.ua/dp-life/dary-mvf-v-seti-shutlivo-sravnili-prezidenta-poroshenko-i-garri-pottera-foto/ (дата звернення: 02.06.2019). – Назва з екрана.

Докинз Р. Расширенный фенотип / Ричард Докинз [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://serbialife.ru/img/files/Richard%20Dokinz.Rasshirenny%20fenotip.pdf (дата звернення 06.06.2019). – Назва з екрана.

Докинз Р. Эгоистичный ген / Ричард Докинз [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.philsci.univ.kiev.ua/UKR/courses/asp/asp-lit/Dokinz-1986.pdf (дата звернення: 2.06.2019). – Назва з екрана.

Ехидный Порошенко во время получения автокефалии взрывает сеть: твое лицо, когда подписали Томос [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://znaj.ua/ru/politics/200771-yehidniy-poroshenko-pid-chas-otrimannya-avtokefaliji-pidrivaye-merezhu-tvoye-oblichchya-koli-pidpisali-tomos (дата звернення: 03.06.2019). – Назва з екрана.

Ксенофонтова И.В. Специфика коммуникации в условиях анонимности: меметика, имиджборды, троллинг / И.В. Ксенофонтова. – Интернет и фольклор: сб. ст. / отв. ред. А.С. Каргин. – М. : Гос. республ. центр русского фольклора, 2009. – С. 285–294.

Менегетти А. Онтопсихология и меметика / Антонио Менегетти. – Roma: Psicologica Editrice, 2002. – 132 с.

Морисон Д. Мемы как субкультура: значение для общества все выше [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://tjournal.ru/memes/61796-memy-kak-subkultura-znachenie-dlya-obshchestva-vse-vyshe (дата звернення: 01.06.2019). – Назва з екрана.

Оля Полякова йде в політику: як реагують соцмережі [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.bbc.com/ukrainian/features-48448474 (дата звернення: 2.06.2019). – Назва з екрана.

Прімбс Ш. Соціальні медіа для журналістів. Редакційна робота з Facebook, Twitter & Co / Штефан Прімбс. – загал. ред. В.Ф. Іванова, Пер. з нім. В. Климченко – К. : Академія української преси, Центр вільної преси, 2018. – 198 с.

Рашкофф Д. Медиавирус. Как поп-культура тайно воздействует на наше сознание / Дуглас Рашкофф. – пер. с англ. Д. Борисова. – М. : УльтраКультура, 2003. – 368 с.

Семенюк Г.С. Медіавіруси на тлі еволюційних процесів медіапростору: суть і проблематика / Г.С. Семенюк. – Інформаційне суспільство : науковий журнал / голова редкол. В. В. Різун, голов. ред. В.Ф. Іванов, – Інститут журналістики КНУ імені Тараса Шевченка. – К., 2012. – Вип. 15. – C. 46–51.

Соколова К.В. Меми як засіб комунікації в інтернет-середовищі / К.В. Соколова. – Гуманітарний часопис, № 1, 2012. – с. 118-123.

Яцимірська М. Візуальні тексти в соціальних мережах (рефлексії, концепти, емоції) / Марія Яцимірська. – Вісник Львівського університету. Серія Журналістика, 2015, Вип. 40. – с. 342-350.

Brodie R. Virus of the Mind: The New Science of the Meme / Richard Brodie [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://media.evolveconsciousness.org/books/consciousness/Virus-of-the-Mind-The-New-Science-of-the-Meme-Richard-Brodie.pdf (дата звернення 07.06.2019). – Назва з екрана.

Опубліковано
2019-12-21
Як цитувати
Рязанов, А. С. (2019). Меми в українській інтернет-журналістиці. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціальні комунікації», (13), 76-81. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/15005
Розділ
ПРИКЛАДНІ СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ