Memes in Ukrainian online journalism

  • А. С. Рязанов V.N. Kharkiv National University Karazin
Keywords: memes, internet, journalism, influence, media, mass media

Abstract

The paper deals with the problems of introducing memes into the Ukrainian sphere of mass media, in particular, digital media. The analysis of scientific works on memetics and mass communications has been done, within the framework of which the development of memes, their key features and methods of expressing news with their participation have been considered. The paper analyzes examples of the use of memes in digital and traditional media, especially their perception by the target audience and the impact on society. As a vivid example of the spread of memes and their impact on society, the publications of the Ukrainian and foreign media are presented. The author submits the development of the issue of memes as a phenomenon of journalism that meets current journalistic standards, despite the unique characteristics that create the prerequisites for classifying a meme as an object of art. The basis of scientific research is the practical experience of the author, obtained in the digital media, as well as the theoretical ground used by the works of domestic and foreign researchers of memes. The comparison of the concepts of different scientists allowed to form my own vision of memes as information units, to highlight their features and consider some of the varieties used in media. The paper also considers the evolution of the meme from the biological concept to the information unit, the features of each stage of development, the current state and prospects in the prism of the sphere of mass communications. In addition, here not only existing practices of introducing memes into Ukrainian online journalism have been analyzed, but the paper draws the attention of the scientific community to the potential of memes and the peculiarities of their use in the field of digital media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Дары МВФ: в сети шутливо сравнили Президента Порошенко и Гарри Поттера (Фото) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dnpr.com.ua/dp-life/dary-mvf-v-seti-shutlivo-sravnili-prezidenta-poroshenko-i-garri-pottera-foto/ (дата звернення: 02.06.2019). – Назва з екрана.

Докинз Р. Расширенный фенотип / Ричард Докинз [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://serbialife.ru/img/files/Richard%20Dokinz.Rasshirenny%20fenotip.pdf (дата звернення 06.06.2019). – Назва з екрана.

Докинз Р. Эгоистичный ген / Ричард Докинз [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.philsci.univ.kiev.ua/UKR/courses/asp/asp-lit/Dokinz-1986.pdf (дата звернення: 2.06.2019). – Назва з екрана.

Ехидный Порошенко во время получения автокефалии взрывает сеть: твое лицо, когда подписали Томос [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://znaj.ua/ru/politics/200771-yehidniy-poroshenko-pid-chas-otrimannya-avtokefaliji-pidrivaye-merezhu-tvoye-oblichchya-koli-pidpisali-tomos (дата звернення: 03.06.2019). – Назва з екрана.

Ксенофонтова И.В. Специфика коммуникации в условиях анонимности: меметика, имиджборды, троллинг / И.В. Ксенофонтова. – Интернет и фольклор: сб. ст. / отв. ред. А.С. Каргин. – М. : Гос. республ. центр русского фольклора, 2009. – С. 285–294.

Менегетти А. Онтопсихология и меметика / Антонио Менегетти. – Roma: Psicologica Editrice, 2002. – 132 с.

Морисон Д. Мемы как субкультура: значение для общества все выше [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://tjournal.ru/memes/61796-memy-kak-subkultura-znachenie-dlya-obshchestva-vse-vyshe (дата звернення: 01.06.2019). – Назва з екрана.

Оля Полякова йде в політику: як реагують соцмережі [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.bbc.com/ukrainian/features-48448474 (дата звернення: 2.06.2019). – Назва з екрана.

Прімбс Ш. Соціальні медіа для журналістів. Редакційна робота з Facebook, Twitter & Co / Штефан Прімбс. – загал. ред. В.Ф. Іванова, Пер. з нім. В. Климченко – К. : Академія української преси, Центр вільної преси, 2018. – 198 с.

Рашкофф Д. Медиавирус. Как поп-культура тайно воздействует на наше сознание / Дуглас Рашкофф. – пер. с англ. Д. Борисова. – М. : УльтраКультура, 2003. – 368 с.

Семенюк Г.С. Медіавіруси на тлі еволюційних процесів медіапростору: суть і проблематика / Г.С. Семенюк. – Інформаційне суспільство : науковий журнал / голова редкол. В. В. Різун, голов. ред. В.Ф. Іванов, – Інститут журналістики КНУ імені Тараса Шевченка. – К., 2012. – Вип. 15. – C. 46–51.

Соколова К.В. Меми як засіб комунікації в інтернет-середовищі / К.В. Соколова. – Гуманітарний часопис, № 1, 2012. – с. 118-123.

Яцимірська М. Візуальні тексти в соціальних мережах (рефлексії, концепти, емоції) / Марія Яцимірська. – Вісник Львівського університету. Серія Журналістика, 2015, Вип. 40. – с. 342-350.

Brodie R. Virus of the Mind: The New Science of the Meme / Richard Brodie [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://media.evolveconsciousness.org/books/consciousness/Virus-of-the-Mind-The-New-Science-of-the-Meme-Richard-Brodie.pdf (дата звернення 07.06.2019). – Назва з екрана.

Published
2019-12-21
How to Cite
Рязанов, А. С. (2019). Memes in Ukrainian online journalism. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (13), 76-81. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/15005
Section
APPLIED SOCIO-COMMUNICATIVE TECHNOLOGIES