Вплив домашнього насильства на ментальне здоров’я та психосоціальне функціонування дітей та підлітків: закордонний досвід діагностики
Анотація
В статті представлено огляд зарубіжного досвіду професійного моніторингу дітей, що піддаються домашньому насильству, який характеризується структурованістю підходів та широким використанням коротких скринінгових тестів-опитувальників для усіх утягнутих сторін – дітей, батьків, вчителів, медичних сестер, педіатрів, спеціалістів з ментального здоров’я. Для діагностики надаються інструменти, рекомендовані міжнародним співтовариством фахівців в сфері охорони ментального здоров’я дітей та підлітків. Існують готові тестові батареї для всебічної регулярної оцінки прогресу терапії, що оцінюють показники психічного здоров’я та клінічних порушень для підлітків віком 11–18 років та базуються на інформації з боку підлітків, вихователів і клініцистів. Вони доречні для використання як інструменти скринінгу та (або) для моніторингу змін симптомів з плином часу, оцінюють результат терапії, фокусуються на лікувальних процесах, наприклад, терапевтичному альянсі, очікуваннях від лікування.
Особливої уваги в огляді приділяється методиці, що дає глобальну оцінку психіки, а саме методика «Перелік дитячих симптомів» М. Джеллінека та М. Мерфі з колегами («Pediatric Symptom Checklist», версії PSC та Y-PSC), яка успішно використовується для скринінгу психосоціальних проблем дітей. Цей інструмент має декілька суттєвих переваг – він широкого спектру дії, а саме спрямований на різноманітні симптоми психосоціальних порушень дитини: депресивність, тривожність, страхи, розлад поведінки тощо); він дуже легкий та економічний с точки зору виконання та адміністрування, чітко відрізняє дітей, які вже потребують додаткової уваги та допомоги фахівців психолого-психіатричного профілів та може використовуватися для оцінки динаміки стану і ефективності допомоги. Він відповідає теоретичній моделі Т. М. Ахенбаха і виявляє порушення психіки дитини за обома шляхами – інтерналізацією та екстерналізацією. Цей інструмент достатньо активно застосовується у сучасній науці та клінічній практиці, надає важливі результати під час дослідження психологічних проблем дітей, які пережили домашнє або інші види насильства, мають посттравматичний стресовий розлад, пережили переміщення з зон військових конфліктів
Завантаження
Посилання
/Посилання
2. McCrae, J. S., & Brown, S. M. (2017). Systematic Review of Social-Emotional Screening Instruments for Young Children in Child Welfare. Research on Social Work Practice, 1, 1-22. DOI: 10.1177/1049731516686691
3. Zolotor, A. J., Runyan, D. K., Dunne, M. P., Jain, D., Péturs, H. R., Ramirez, C., Volkova. E., Deb, S., Lidchi, V., Muhammad. T., & Isaeva O. (2009). ISPCAN Child Abuse Screening Tool Children’s Version (ICAST-C): Instrument development and multi-national pilot testing. Child Abuse and Neglect, 33(11), 833-841. DOI:10.1016/j.chiabu.2009.09.004.
4. Runyan, D. (n.d.). ISPCAN Child Abuse Screening Tools. The ICAST Instruments. Retrieved from https://international.uiowa.edu/sites/international.uiowa.edu/files/ file_uploads/runyan.pdf
5. Summary-of-Free-Assessment-Measures. (2015). Retrieved from http://soundsupportsk12.com/wp-content/uploads/2014/08/Summary-of-Free-Assessment-Measures-And-Google-Doc-Link-to-Measures-Saved.pdf
6. Pediatric Provider Toolkit (2017). Retrieved from https://19zoo424iy3o1k9aew2gw2ir-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/06/PDF-41-2017-Pediatric-Provider-Tool-Kit-.pdf
7. Beidas, R. S., Stewart, R. E., Walsh, L., Lucas, S., Downey, M. M., Jackson, K., Fernandeza, T., & Mandell, D. S. (2015). Free, brief, and validated: Standardized instruments for low-resource mental health settings. Cognitive and Behavioral Practice, 22(1), 5–19. DOI:10.1016/j.cbpra.2014.02.002.
8. Deighton, J., Croudace, T., Fonagy, P., Brown, J., Patalay, P., & and Wolpert, M. (2014). Measuring mental health and wellbeing outcomes for children and adolescents to inform practice and policy: a review of child self-report measures. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 8, 1-14. Retrieved from http://www.capmh.com/content/8/1/14
9. Essex, M. J., Kraemer, H. C., Slattery, M. J., Burk, L. R., Boyce, W. T., Woodward, H. R., & Kupfer, D. J. (2009). Screening for Childhood Mental Health Problems: Outcomes and Early Identification. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(5), 562–570. DOI:10.1111/j.1469-7610.2008.02015.x.
10. McEvers, S. E. (2017). Adolescent Mental Health in Primary Care: A Needs Assessment for Improving Practice. (Dissertation of Doctor of Nursing Practice). The University of Arizona, Tucson. Retrieved from http://hdl.handle.net/10150/624513
11. Child Dissociative Checklist. (n.d.) Retrieved from https://secure.ce-credit.com/articles/102019/Session_2_Provided-Articles-1of2.pdf
12. Strand, V. C., Pasquale, L. E., & Sarmiento, T. L. (2005). Child and Adolescent Trauma Measures: A Review. Children and Families Institute for Research, Support and Training Fordham University Graduate School of Social Service. Retrieved from https://ncwwi.org/files/Evidence_Based_and_Trauma-Informed_Practice/Child-andAdolescent-Trauma-Measures_A-Review-with-Measures.pdf
13. Goodman, R., & Scott, S. (2012). Child and Adolescent Psychiatry, 3rd ed.Oxford, UK: Wiley-Blackwell.
14. Nygren, P., Nelson, H. D., & Klein J. (2004). Screening Children for Family Violence: A Review of the Evidence for the US Preventive Services Task Force. Annals of Family Medicine, 2(2), 161-169.
15. Al-Ayed, I. H., & Al-Haider, F. A. (2008). Screening for Psychosocial Problems in Children Attending the Pediatric Clinic at King Khalid University Hospital (KKUH) in Riyadh (KSA). Journal of Family & Community Medicine, 15(1), 21–26.
16. Chaffin, M., Campbell, C., Whitworth, D. N., Gillaspy, S. R., Bard, D., Bonner, B. L., & Wolraich, M. L. (2017). Accuracy of a Pediatric Behavioral Health Screener to Detect Untreated Behavioral Health Problems in Primary Care Settings. Clinical Pediatrics, 56(5) 427–434. DOI: 10.1177/0009922816678412
17. Gall, G., Pagano, M. E., Desmond, M. S., Perrin, J. M., & Murphy, J. M. (2000). Utility of psychosocial screening at a school-based health center. Journal of School Health, 70(7), 292–298. DOI:10.1111/j.1746-1561.2000.tb07254.x
18. Leiner, M. A., Piertas, H., Perez, H., & Jimenez, P. (2010). Sensitivity and Specificty of the Pictorial Pediatric Symptom Checklist for psychosocial problem detection in a Mexican sample. Revista de Investigacion Clinica, 62(6), 560-567.
19. Achenbach, T. M., Ivanova, M. Y., Rescorla, L. A., Turner, L. V., & Althoff, R. R. (2016). Internalizing/Externalizing Problems: Review and Recommendations for Clinical and Research Applications. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 55(8), 647-656. DOI: 10.1016/j.jaac.2016.05.012.
20. Spencer, A. E., Plasencia, N., Sun, Y., Lucke, C., Haile, H., Cronin, R., Faraone, S. V., Jellinek, M., Murphy, J. M., & Biederman, J. (2018). Screening for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Comorbidities in a Diverse, Urban Primary Care Setting. Clinical Pediatrics. 57(12), 1442-1452. DOI:10.1177/0009922818787329
21. Aranda, M. M. C., Middleton, L. S., Flake, M. E., & Davis, B. E. (2011). Psychosocial Screening in Children With Wartime-Deployed Parents. Military Medicine, 176(4), 402-407.
22. Eom, E., Restaino, S., Perkins, A. M., Neveln, N., & Harrington, J. W. (2015). Sexual Harassment in Middle and High School Children and Effects on Physical and Mental Health. Clinical Pediatrics, 54(5) 430–438. DOI:10.1177/0009922814553430
23. Klassen, B. J., Porcerelli, J. H., Sklar, E. R., & Markova, T. (2013). Pediatric Symptom Checklist Ratings by Mothers with a Recent History of Intimate Partner Violence: A Primary Care Study. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings. DOI
10.1007/s10880-012-9354-8
24. McKee, L., Roland, E., Coffelt, N., Ardis L. Olson, A. L., Forehand, R., Massari, C., Jones, D., Gaffney, C. A. & Zens, M. S. (2007). Harsh Discipline and Child Problem Behaviors: The Roles of Positive Parenting and Gender. Journal of Family Violence, 22,187–196. DOI: 10.1007/s10896-007-9070-6
25. Stein, B. D., Jaycox, L. H., Kataoka, S. H., Wong, M, Tu, W., Elliott, M. N., & Fink, A. (2003). A Mental Health Intervention for Schoolchildren Exposed to Violence. JAMA, 290(5), 603-611.
26. Steinbaum, D. P., Chemtob, C., Boscarino, J. A., & Laraque, D. (2008). Use of a Psychosocial Screen to Detect Children With Symptoms of Posttraumatic Stress Disorder: An Exploratory Study. Ambulatory Pediatrics, 8(1), 32–35.
27. Montano, Z., Mahrer, N. E., Nager, A. L., Claudius, I. & Gold, J. I. (2011). Assessing Psychosocial Impairment in the Pediatric Emergency Department: Child/Caregiver Concordance. Journal of Child and Family Studies, 20, 473–477. DOI:10.1007/s10826-010-9414-3
28. Луценко, О., Штриголь, Д., Міхановська, Н. (2022). Результати української адаптації контрольного списку дитячих симптомів з дітьми, які зазнали насильства. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія
«Психологія», (73), 7-16. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2022-73-01
29. Міхановська Н.Г., Штриголь Д.В., Луценко О.Л. Удосконалення діагностики наслідків домашнього насильства у дітей з використанням напівструктурованого інтерв’ю / Психіатрія, неврологія та медична психологія. – Вип. 11, 2019 – С. 73-82.
30. Міхановська Н. Г., Штриголь Д. В., Луценко О. Л., Куратченко І. Є. Психодіагностичний комплекс для оцінки наслідків домашнього насильства у дітей: методичний посібник //Київ: ПП «КП» УкрСіч», 2019. – 80 c.
Bergman, D. (2004). Screening for behavioral developmental problems: Issues, obstacles, and opportunities for change. Retrieved from http://www.nashp.org
McCrae, J. S., & Brown, S. M. (2017). Systematic Review of Social-Emotional Screening Instruments for Young Children in Child Welfare. Research on Social Work Practice, 1, 1-22. DOI: 10.1177/1049731516686691
Zolotor, A. J., Runyan, D. K., Dunne, M. P., Jain, D., Péturs, H. R., Ramirez, C., Volkova. E., Deb, S., Lidchi, V., Muhammad. T., & Isaeva O. (2009). ISPCAN Child Abuse Screening Tool Children's Version (ICAST-C): Instrument development and multi-national pilot testing. Child Abuse and Neglect, 33(11), 833-841. DOI:10.1016/j.chiabu.2009.09.004.
Runyan, D. (n.d.). ISPCAN Child Abuse Screening Tools. The ICAST Instruments. Retrieved from https://international.uiowa.edu/sites/international.uiowa.edu/files/ file_uploads/runyan.pdf
Summary-of-Free-Assessment-Measures. (2015). Retrieved from http://soundsupportsk12.com/wp-content/uploads/2014/08/Summary-of-Free-Assessment-Measures-And-Google-Doc-Link-to-Measures-Saved.pdf
Pediatric Provider Toolkit (2017). Retrieved from https://19zoo424iy3o1k9aew2gw2ir-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/06/PDF-41-2017-Pediatric-Provider-Tool-Kit-.pdf
Beidas, R. S., Stewart, R. E., Walsh, L., Lucas, S., Downey, M. M., Jackson, K., Fernandeza, T., & Mandell, D. S. (2015). Free, brief, and validated: Standardized instruments for low-resource mental health settings. Cognitive and Behavioral Practice, 22(1), 5–19. DOI:10.1016/j.cbpra.2014.02.002.
Deighton, J., Croudace, T., Fonagy, P., Brown, J., Patalay, P., & and Wolpert, M. (2014). Measuring mental health and wellbeing outcomes for children and adolescents to inform practice and policy: a review of child self-report measures. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 8, 1-14. Retrieved from http://www.capmh.com/content/8/1/14
Essex, M. J., Kraemer, H. C., Slattery, M. J., Burk, L. R., Boyce, W. T., Woodward, H. R., & Kupfer, D. J. (2009). Screening for Childhood Mental Health Problems: Outcomes and Early Identification. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(5), 562–570.
DOI:10.1111/j.1469-7610.2008.02015.x.
McEvers, S. E. (2017). Adolescent Mental Health in Primary Care: A Needs Assessment for Improving Practice. (Dissertation of Doctor of Nursing Practice). The University of Arizona, Tucson. Retrieved from http://hdl.handle.net/10150/624513
Child Dissociative Checklist. (n.d.) Retrieved from https://secure.ce-credit.com/articles/102019/Session_2_Provided-Articles-1of2.pdf
Strand, V. C., Pasquale, L. E., & Sarmiento, T. L. (2005). Child and Adolescent Trauma Measures: A Review. Children and Families Institute for Research, Support and Training Fordham University Graduate School of Social Service. Retrieved from
Goodman, R., & Scott, S. (2012). Child and Adolescent Psychiatry, 3rd ed. Oxford, UK: Wiley-Blackwell.
Nygren, P., Nelson, H. D., & Klein J. (2004). Screening Children for Family Violence: A Review of the Evidence for the US Preventive Services Task Force. Annals of Family Medicine, 2(2), 161-169.
Al-Ayed, I. H., & Al-Haider, F. A. (2008). Screening for Psychosocial Problems in Children Attending the Pediatric Clinic at King Khalid University Hospital (KKUH) in Riyadh (KSA). Journal of Family & Community Medicine, 15(1), 21–26.
Chaffin, M., Campbell, C., Whitworth, D. N., Gillaspy, S. R., Bard, D., Bonner, B. L., & Wolraich, M. L. (2017). Accuracy of a Pediatric Behavioral Health Screener to Detect Untreated Behavioral Health Problems in Primary Care Settings. Clinical Pediatrics, 56(5) 427–434.
DOI: 10.1177/0009922816678412
Gall, G., Pagano, M. E., Desmond, M. S., Perrin, J. M., & Murphy, J. M. (2000). Utility of psychosocial screening at a school-based health center. Journal of School Health, 70(7), 292–298.
DOI:10.1111/j.1746-1561.2000.tb07254.x
Leiner, M. A., Piertas, H., Perez, H., & Jimenez, P. (2010). Sensitivity and Specificty of the Pictorial Pediatric Symptom Checklist for psychosocial problem detection in a Mexican sample. Revista de Investigacion Clinica, 62(6), 560-567.
Achenbach, T. M., Ivanova, M. Y., Rescorla, L. A., Turner, L. V., & Althoff, R. R. (2016). Internalizing/Externalizing Problems: Review and Recommendations for Clinical and Research Applications. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 55(8), 647-656. DOI: 10.1016/j.jaac.2016.05.012.
Spencer, A. E., Plasencia, N., Sun, Y., Lucke, C., Haile, H., Cronin, R., Faraone, S. V., Jellinek, M., Murphy, J. M., & Biederman, J. (2018). Screening for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Comorbidities in a Diverse, Urban Primary Care Setting. Clinical Pediatrics. 57(12), 1442-1452. DOI:10.1177/0009922818787329
Aranda, M. M. C., Middleton, L. S., Flake, M. E., & Davis, B. E. (2011). Psychosocial Screening in Children With Wartime-Deployed Parents. Military Medicine, 176(4), 402-407.
Eom, E., Restaino, S., Perkins, A. M., Neveln, N., & Harrington, J. W. (2015). Sexual Harassment in Middle and High School Children and Effects on Physical and Mental Health. Clinical Pediatrics, 54(5) 430–438. DOI:10.1177/0009922814553430
Klassen, B. J., Porcerelli, J. H., Sklar, E. R., & Markova, T. (2013). Pediatric Symptom Checklist Ratings by Mothers with a Recent History of Intimate Partner Violence: A Primary Care Study. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings. DOI 10.1007/s10880-012-9354-8
McKee, L., Roland, E., Coffelt, N., Ardis L. Olson, A. L., Forehand, R., Massari, C., Jones, D., Gaffney, C. A. & Zens, M. S. (2007). Harsh Discipline and Child Problem Behaviors: The Roles of Positive Parenting and Gender. Journal of Family Violence, 22, 187–196. DOI: 10.1007/s10896-007-9070-6
Stein, B. D., Jaycox, L. H., Kataoka, S. H., Wong, M, Tu, W., Elliott, M. N., & Fink, A. (2003). A Mental Health Intervention for Schoolchildren Exposed to Violence. JAMA, 290(5), 603-611.
Steinbaum, D. P., Chemtob, C., Boscarino, J. A., & Laraque, D. (2008). Use of a Psychosocial Screen to Detect Children With Symptoms of Posttraumatic Stress Disorder: An Exploratory Study. Ambulatory Pediatrics, 8(1), 32–35.
Montano, Z., Mahrer, N. E., Nager, A. L., Claudius, I. & Gold, J. I. (2011). Assessing Psychosocial Impairment in the Pediatric Emergency Department: Child/Caregiver Concordance. Journal of Child and Family Studies, 20, 473–477. DOI:10.1007/s10826-010-9414-3
Lutsenko, O., Shtrygol', D., Mikhanovskaya, N. (2022). Rezul'taty ukrainskoy adaptatsii kontrol'nogo spiska detskikh simptomov s det'mi, podvergshimisya nasiliyu. Vestnik Khar'kovskogo natsional'nogo universiteta imeni V. N. Karazina. Seriya "Psikhologiya", (73), 7-16 [in ukr]. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2022-73-01
Mikhanovskaya N.G., Shtrygol' D.V., Lutsenko O.L. Sovershenstvovaniye diagnostiki posledstviy domashnego nasiliya u detey s ispol'zovaniyem polustrukturirovannogo interv'yu/Psikhiatriya, nevrologiya i meditsinskaya psikhologiya. – Vyp. 11, 2019 – S. 73-82 [in ukr].
Mikhanovskaya N. G., Shtrygol' D. V., Lutsenko A. L., Kuratchenko I. Ye. Psikhodiagnosticheskiy kompleks dlya otsenki posledstviy domashnego nasiliya u detey: metodicheskoye posobiye //Kiyev: CHP "KP" UkrSich", 2019. – 80 c [in ukr].