Концепція ноосферних екосистем як теоретична основа моніторингових досліджень придорожніх ландшафтів
Анотація
Мета статті. Враховуючи сучасні біосферні пріоритети при створенні антропогенних ландшафтів оцінити можливість використання концепції ноосферних екосистем у моніторингових дослідженнях автошляхів.
Основний матеріал. Зважаючи на зростаючу експансію людини по відношенню до природи, в усі класифікації і типології ландшафтів, екосистем, геосистем, видів людської діяльності має бути внесений один найголовніший критерій – підтримка (чи порушення) здатності біосфери до самовідтворення. Цей загальний критерій втілюється на рівні екосистем різного видового і просторового рівня. Саме тому наш теоретичний підхід до виділення антропогенних ландшафтів (в тому числі і лінійних) ґрунтується на пріоритетах екосистемної динаміки. Проблема, позначена у назві, є актуальною передусім через постійне зростання щільності транспортної мережі, а, отже, усе зростаючу «крадіжку» людиною природних екотопів у аборигенних рослин і тварин. Головною рисою дослідження цієї проблеми у високорозвинених країнах є пріоритет збереження екосистемної динаміки при будівництві і експлуатації автошляхів. Вирішення цієї проблеми, наприклад, в США вже сьогодні втілюється у розробці практичного керівництва для компаній, які займаються дорожнім будівництвом. Виходячи саме з таких пріоритетів важливо звернути увагу на наступні кількісні і якісні параметри дорожніх ландшафтів, які можуть вплинути на динаміку інфраекосистем: видовий склад рослинних угруповань, який може бути індикаторним щодо окремих впливів доріг, наприклад, наявність рослин-галофітів засвідчить боротьбу з заледенінням за допомогою солі, або недостатній промивний режим ґрунтів; наявність інвазійних рослин – інтенсивність перенесення їхнього насіння транспортними засобами чи птахами; наявність рослин-гідрофітів, яка може засвідчити недостатній дренаж дорожнього полотна та ін.; зовнішні прояви життєдіяльності тварин на придорожніх територіях для оцінки повноти екосистемних відносин в інфраекосистемах; ознаки порушення дорожнім полотном екосистемної динаміки. Задовольнити позначені вимоги до програми моніторингових досліджень автошляхів, на нашу думку, здатна концепція ноосферних екосистем, частиною яких є інфраекосистеми (або дорожні). Дорожні ландшафти є невід’ємною складовою частиною транспортної інфраструктури, від якої власне і походить назва «інфраекосистеми». Проте спільними ознаками, які детермінують дорожні ландшафти інадзвичайно важливими для нашого дослідження можна вважати, по-перше, те, що природні (натуральні, натурально-антропогенні) процеси у ландшафтно-інженерних та ландшафтно-техногенних системах повністю контролюються людиною, і, по-друге, що ці системи не здатні до самостійного розвитку, а проявляють його лише у окремих своїх компонентах. Наприклад, штучно насаджені вздовж дорожнього полотна чагарники, дерева, або ж посіяні трави з часом доповнюються рослинами, притаманними даній природній зоні, утворюючи навіть певні рослинні угруповання.
Висновки. У програми моніторингових досліджень повинні бути включені такі головні запитання, на які треба буде знайти відповідь:
- Наскільки суттєво інфраекосистеми відрізняються від природних екосистем цієї місцевості. Зокрема, оцінка усіх (або деяких видів впливу): склад ґрунтів, гідрологічний режим, фіто- та зоорізноманіття, запиленість, шумове забруднення, радіаційний фон та ін.
- Яким чином дана інфраекосистемаадаптувалась до умов антропогенного впливу (зміна видового складу рослин і тварин, формування нових трофічних відносин та ін.).
- Що треба зробити для того, щоб звести до мінімуму негативний вплив транспортної діяльності на вже нову, адаптовану до умов довкілля інфраекосистему.
Завантаження
Посилання
Adamova, H.V. (2021) Comprehensive ecological and analytical assessment of the system «car – road – environment» on the example of the road section m-29. Bulletin of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series «Ecology», 2021, issue. 25. DOI: https://doi. org/10.26565/1992-4259-2021-25-05 [in Ukrainian].
Smaliychuk, A. (2012). Theoretical and conceptual foundations for the study of anthropogenic dynamics of geoecosystems. Series: geography. Special Issue. – Ternopil: SMP “Type”, 2 (32). 113-117 [in Ukrainian].
Grodzinsky, M.D. (2005). Cognition of the Landscape: Place and Space. [Monograph in 2 vols.]. Kyiv: Publishing and Printing Center «Kyiv University», 1, 431; 2, 503 [in Ukrainian].
Denysyk, G.I., Valchuk-Orkusha, O.M. (2017) Classification and optimization of road landscapes. International Scientific and Practical Conference “WORLD SCIENCE”, 8(24), 2 [in Ukrainian].
Didukh, Ya.P. (2012). Problems of correlation between some key concepts in ecosystemology. Biotopes (habitats) of Ukraine: sci-entific principles of their research and practical results of inventory. (Materials of the workshop. Kyiv, March 21-22, 2012.). Edited by Ya.P. Didukh, O.O. Kagal, B.G. Prots. – Kyiv-Lviv, 194 [in Ukrainian].
Ecological Foundations of Balanced Nature Management in the Agricultural Sphere: Textbook. Edited by S.P. Sonko and N.V. Maksymenko (2015). Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University, 568. (Educational and scientific series “Ecologist’s Library” [in Ukrainian].
Kruglov, I. (2016). Basic Geoecosystem (B-HPP) as an integrating object of transdisciplinary geoecology. Scientific Notes of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: geography. - Ternopil: SMP “Type”, 2 (41) [in Ukrainian].
Andrus, K. The Great Meadow Appears on the Surface: The Story of the Legendary Hylaea, Her Death, and “Resurrection.” Available at: https://nikopol.nikopolnews.net/ukraina/velykyj-luh-ziavliaietsia/ [in Ukrainian].
Cultural Landscape as a Geographical Phenomenon: Materials of the International. Sciences. Conf. (September 23–25, 2021). – Chernivtsi: Chernivtsi nats. Univ., 2021, 140 [in English].
Denysyk, H., Kanskyi, V., Kanska, V., Denysyk, B. (2022). Anthropogenic landscapes of Ukraine and their reconstruction. Czasopismo Geograficzne, 93(3), 417–433. https://doi.org/10.12657/czageo-93-16 [in English].
Sheng-Lan, Zeng, Ting-Ting, Zhang, Yu, Gao, Bin, Zhao (2011). Effects of road age and distance on plant biodiversity: A case study in the Yellow River Delta of China. Plant Ecology, Follow journal, 212(7), 1213-1229, February 2011. DOI: 10.1007/s11258-011-9899-x [in English].
Sonko, S. (2019). Man in Noosphere: Evolution and Further Development. Philosophy and Cosmology. The Academic Journal. Kyiv, 22, 51-75. DOI: https://doi.org/10.29202/phil-cosm/22/5 [in English].
Wildlife crossing structure handbook design and evaluation in North America. Chapter 2 - Wildlife populations and road corridor intersections. Available at: https://www.fhwa.dot.gov/clas/ctip/wildlife_crossing_structures/ch_2.aspx [in English].
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.