Географічні передумови організації веловідпочинку як різновиду активного дозвілля у м. Харкові

  • Natalia Oleksandrivna Bubyr Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-1362-1151
  • Yuliia Ivanivna Prasul Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-3516-7882
  • Vadym Serhiyovych Ilchenko Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-7704-6133
Ключові слова: веловідпочинок, велотуризм, активне дозвілля, велосипедні маршрути, велоінфраструктура, велосипедний сайт

Анотація

Мета статті полягає у висвітленні можливостей і перспектив розвитку веловідпочинку у м. Харкові на основі аналізу географічних передумов його розвитку: природних і суспільних ресурсів та проєктів велосипедної реформи.
Основний матеріал. Розглянуто теоретичні аспекти розвитку веловідпочинку як виду активного дозвілля, включаючи підходи до тлумачення сутності понять «дозвілля», «вільний час», «рекреація»; сутність і особливості веловідпочинку як фізичної рекреації і активного дозвілля, а також умови розвитку веловідпочинку.
Географічні передумови організації веловідпочинку у м. Харкові характеризуються сприятливою фізико-географічною складовою. Так, рельєф міста сприяє організації пересування на велосипеді навіть для непідготовлених учасників завдяки невеликим перепадам висот. Кліматичні характеристики дозволяють організовувати велопрогулянки у м. Харкові майже цілорічно, за виключенням короткого міжсезоння. Площа зелених масивів Харкова складає загалом понад 11 тисяч га, з яких для веловідпочинку більше підходять Центральний парк культури та відпочинку імені М. Горького, Лісопарк, рекреаційна зона «Саржин Яр». У той же час, аналіз соціально-економічних передумов розвитку веловідпочинку у м. Харкові вказує на наявність низки факторів, що ускладнюють його розвиток у місті, зокрема погана якість доріг, відсутність велодоріжок, велосмуг та спеціальної розмітки для велосипедистів на дорогах загального користування.
Сучасний стан розвитку велотуризму у м. Харкові характеризується наявністю лише двох велодоріжок, обладнаних за всіма європейськими нормами. Наразі існує кілька проєктів розвитку велоінфраструктури у місті: проєкт велосипедної мережі центральної частини м. Харкова «Re-cycle Kharkiv»; проєкт велодоріжки «Інший шлях»; проєкт «Зелена мережа Харкова». Поряд із цим, інформаційне забезпечення розвитку веловідпочинку у Харкові є недостатнім.
Висновки і подальші дослідження. Міське середовище Харкова є сприятливим для розвитку веловідпочинку за багатьма факторами. Найбільш сприятливим сезоном для здійснення прогулянок на велосипеді є період з березня до листопада, по слабко пересічному рельєфу (майже вся територія за виключенням окремих ділянок), найкраще – лісовими масивами (Лісопарк, Григорівський бір) або вздовж річок. Велодоріжки за європейськими нормами прокладені тільки у Лісопарковій зоні та Саржиному Яру, що є недостатнім.
До проблемних питань, що стримують розвиток велотуризму у м. Харкові, належать: недостатня мережа велодоріжок, прив’язка існуючої мережі до Шевченківського району, у той час як в інших районах Харкова ці можливості значно обмежені, слабко розвинута система велоінфраструктури, відсутнє комплексне інформаційне забезпечення. Перспективним є розвиток проєкту «Зелена мережа Харкова», в якому передбачено прокладання велодоріжок не по магістралях, а на певній відстані від них із залученням зелених зон, занедбаних територій за умови їх якісного облаштування, що і визначає можливості та перспективи розвитку веловідпочинку і відповідає основним теоретичним засадам фізичної рекреації та дозвілля. Для покращення інформаційного забезпечення велотуризму рекомендовано створення спеціалізованого велосайту з такими розділами: доступність; технічні характеристики; безпека; велоінфраструктура; пам’ятки – з мультимедійним наповненням кожного, включаючи картографічні матеріали.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Natalia Oleksandrivna Bubyr, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент

Yuliia Ivanivna Prasul, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент

Vadym Serhiyovych Ilchenko, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

бакалавр

Посилання

Bochelyuk, V. J. (2006). Dozvillyeznavstvo: Navch. posibny`k [Leisure studies: A textbook]. Ky`yiv: Centr navchal`noyi literatury`, 208.

Volkova, I.I., Aleksandrov, V.V., ed. (2010). Pry`rodni rekreacijno-tury`sty`chni resursy` Xarkivs`koyi oblasti. Tury`zm v sy`stemi priory`tetiv regional`nogo rozvy`tku [Natural recreational and tourist resources of the Kharkiv region. Tourism in the system of regional development priorities]. Xarkiv : XNU imeni V.N. Karazina, 168-188.

Krucevy`ch, T.Yu. (2010). Rekreaciya u ????izy`chnij kul`turi rizny`x grup naselennya: Navchal`ny`j posibny`k [Recreation in physical culture of various population groups: A textbook]. Ky`yiv: Olimpijs`ka literatura, 248.

Smal`, I.V. (2010). Tury`sty`chni resursy` svitu: Navchal`ny`j posibny`k [Tourist resources of the world: A textbook]. Nizhy`n: NDPU imeni My`koly` Gogolya, 336.

Filimonov, S.P. (2013) Analiz ponyat` «dozvillya» v suchasnij naukovij literaturi [Analysis of the concepts of «leisure» in modern scientific literature]. Scienti????ic Notes of the V. Vinnichenko Kirovograd DPU. Ser.: Pedagogical Sciences, 121 (2), 188-192.

Опубліковано
2021-02-05
Як цитувати
Bubyr, N. O., Prasul, Y. I., & Ilchenko, V. S. (2021). Географічні передумови організації веловідпочинку як різновиду активного дозвілля у м. Харкові. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, (32), 17-25. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2020-32-02
Номер
Розділ
Статті