Особливості змісту розділу «Сучасна політична карта світу» у шкільних програмах з географії у Придністров’ї на рубежі XX-XXI століть
Анотація
Метою даної статті є вивчення особливостей змісту розділу «Сучасна політична карта світу» у чинній шкільній програмі з географії у ПМР, а також порівняльна оцінка змісту шкільних загальноосвітніх програм у розділі «Політична карта світу» у Придністров’ї на рубежі XX-XXI ст.
Основний матеріал. Політична карта - це динамічна просторова система, яка активно змінюється під впливом подій, що відбуваються у світі. Це знаходить відображення у шкільних програмах і підручниках з географії. Зміст шкільних програм радянського періоду безпосередньо залежав від політики та ідеології того часу. Вони передбачали вивчення документів партії та уряду з основних питань і тенденцій світового розвитку.
Зміст розділу «Політична карта світу» в шкільних програмах ПМР з 1990-х років вимагав оновлення у зв’язку із соціально-економічними та політичними подіями того часу.
У статті подано порівняльний аналіз змісту шкільних загальноосвітніх програм щодо розділу «Політична карта світу», які діяли на території Придністров’я на рубежі XX-XXI ст. Для порівняння взято шкільні програми з географії 1981, 1993, 1998, 2000, 2006, 2016 років.
Найбільш значні зміни в змісті теми «Політична карта світу» відбулися на рубежі XX–XXI ст. Пілотна програма з географії для середньої школи 1993 року була розроблена на основі політичних і соціально-економічних подій, що мали місце в той час у зв’язку з розпадом СРСР.
Кожна держава, що входила в Союз, стикалася з проблемою подальшого розвитку освіти, і доводилося пристосовуватися до нових реалій. Колектив авторів програми спочатку створив експериментальну програму з географії з урахуванням соціально-економічної і політичної ситуації, характерної для нашої держави в 1990-ті рр. Уперше автори програми відмовилися від поділу країн і регіонів за політичною та соціально-економічною системою. Вивчення політичної карти та адміністративно-територіального устрою країн сучасного світу засноване на офіційній класифікації, розробленої ООН.
Для вивчення пропонуються такі важливі питання:
– предмет і завдання вивчення політичної географії;
– введено нове поняття «політико-територіальна організація суспільства» з його основними елементами - суверенними державами і залежними територіями;
– основні етапи формування політичної карти світу та окремих регіонів;
– адміністративно-територіальний устрій;
– типологія країн за адміністративно-територіальним устроєм, географічним положенням.
Слід підкреслити, що програма вводить найважливіші поняття соціально-економічної і політичної географії – «політико-географічне положення» і «економіко-географічне положення».
Цінним у програмі 1993 року є розділ «Додатки», який містить плани-характеристики економіко-географічних об’єктів, що зручно використовувати при їх вивченні.
Далі, у всіх наступних шкільних програмах 1998, 2000, 2006, 2016 рр., розділ «Сучасна політична карта світу» за своїм змістом мало змінився.
Висновки. Проведений аналіз підтверджує, що найбільш суттєві зміни у змісті теми «Політична карта світу» відбулися на рубежі XX-XXI ст.
Можна констатувати, що зміст і структура шкільних програм з географії, зокрема розділів, що стосуються вивчення політичної географії, є відображенням ситуації у світовому співтоваристві, національної політики та ідеології, процесів, що охоплюють освітній простір Росії та країн СНД.
Завантаження
Посилання
Burla, M.P, Burla, O.N. (2002). Sovremennaja politicheskaja karta mira: uchebnoe posobie [Modern political map of the world: A Textbook]. Tiraspol’: RNMS «Geografija», 32.
Burla, M.P., Chebanova, L.A., Gorohovskaja, V.P. (1993). Jeksperimental’naja programma dlja srednej obshheobrazovatel’noj shkoly na 1993-1994 uch. god. Geografija [Experimental program for secondary school for the 1993-1994 academic year. Geography]. Tiraspol’,102.
Burla, M.P, Lysenko, O.Z., Pugav’eva, R.F., Strepetova, S.A. (1998). Tipovaja programma dlja obshheobrazovatel’nyh uchrezhdenij (6-10 klassy). Geografija [Model program for comprehensive schools (forms 6-10). Geography]. Tiraspol’, 133.
Burla, M.P., Kapital’chuk, I.P. (2000). Tipovaja programma dlja obshheobrazovatel’nyh uchrezhdenij (6-11 klassy). Geografija [Model program for educational institutions (forms 6-11). Geography]. Tiraspol’: RIO GIPK, 142.
Burla, M.P., Burla, O.N., Lysenko, O.Z., Suhinin, S.A., all - authors-compilers (2006). Programma po geografii dlja obshheobrazovatel’nyh organizacij PMR (6-11 kl.) [Program of Geography for General educational institutions in PMR (forms 6-11)]. Tiraspol’: GIPK, 94.
Burla, M.P, Burla, O.N, Lysenko, O.Z. (2016). Primernaja programma po uchebnomu predmetu «Geografija» dlja organizacij obshhego obrazovanija PMR, 5-9 klassy [Model program for teaching the subject «Geography» for institutions of General education of the PMR, forms 5-9]. Tiraspol’, 100.
Luchnikov, А.S. (2015) Primenenie osnovnyh teoretiko-metodologicheskih podhodov pri izuchenii politicheskoj karty mira [Application of basic theoretical and methodological approaches in the study of the political map of the world]. Geographical Bulletin, 3 (34), 35-44.
Maksakovsky., V.P., ed. (1980) Jekonomicheskaja geografija zarubezhnyh stran: uchebnik dlja 9 klassa srednej shkoly [Economic geography of foreign countries. Textbook for form 9 of high school]. Moskva: Prosveshhenie, 336.
Programma vos’miletnej i srednej shkoly. Geografija (1981) [Eight-year and high school program. Geography]. Moskva: Prosveshhenie, 62.
Jag’ja, V.S. (1990). Stanovlenie i razvitie politicheskoj geografii v Sovetskom Sojuze [Formation and development of political geography in the Soviet Union]. Geografija, politika i kul’tura: sbornik nauchnyh statej [Geography, politics and culture: collection of scientific articles]. Moskva, 9-20.
Авторське право (c) 2019 Ольга Бурла
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.