Особливості змісту розділу «Сучасна політична карта світу» у шкільних програмах з географії у Придністров’ї на рубежі XX-XXI століть

  • Olga Nikolayevna Burla Придністровський державний університет імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-2952-6212
Ключові слова: політична географія, політична карта світу, шкільна програма, методика викладання соціально- економічної географії, оновлений зміст освіти

Анотація

Метою даної статті є вивчення особливостей змісту розділу «Сучасна політична карта світу» у чинній шкільній програмі з географії у ПМР, а також порівняльна оцінка змісту шкільних загальноосвітніх програм у розділі «Політична карта світу» у Придністров’ї на рубежі XX-XXI ст.
Основний матеріал. Політична карта - це динамічна просторова система, яка активно змінюється під впливом подій, що відбуваються у світі. Це знаходить відображення у шкільних програмах і підручниках з географії. Зміст шкільних програм радянського періоду безпосередньо залежав від політики та ідеології того часу. Вони передбачали вивчення документів партії та уряду з основних питань і тенденцій світового розвитку.
Зміст розділу «Політична карта світу» в шкільних програмах ПМР з 1990-х років вимагав оновлення у зв’язку із соціально-економічними та політичними подіями того часу.
У статті подано порівняльний аналіз змісту шкільних загальноосвітніх програм щодо розділу «Політична карта світу», які діяли на території Придністров’я на рубежі XX-XXI ст. Для порівняння взято шкільні програми з географії 1981, 1993, 1998, 2000, 2006, 2016 років.
Найбільш значні зміни в змісті теми «Політична карта світу» відбулися на рубежі XX–XXI ст. Пілотна програма з географії для середньої школи 1993 року була розроблена на основі політичних і соціально-економічних подій, що мали місце в той час у зв’язку з розпадом СРСР.
Кожна держава, що входила в Союз, стикалася з проблемою подальшого розвитку освіти, і доводилося пристосовуватися до нових реалій. Колектив авторів програми спочатку створив експериментальну програму з географії з урахуванням соціально-економічної і політичної ситуації, характерної для нашої держави в 1990-ті рр. Уперше автори програми відмовилися від поділу країн і регіонів за політичною та соціально-економічною системою. Вивчення політичної карти та адміністративно-територіального устрою країн сучасного світу засноване на офіційній класифікації, розробленої ООН.
Для вивчення пропонуються такі важливі питання:
– предмет і завдання вивчення політичної географії;
– введено нове поняття «політико-територіальна організація суспільства» з його основними елементами - суверенними державами і залежними територіями;
– основні етапи формування політичної карти світу та окремих регіонів;
– адміністративно-територіальний устрій;
– типологія країн за адміністративно-територіальним устроєм, географічним положенням.
Слід підкреслити, що програма вводить найважливіші поняття соціально-економічної і політичної географії – «політико-географічне положення» і «економіко-географічне положення».
Цінним у програмі 1993 року є розділ «Додатки», який містить плани-характеристики економіко-географічних об’єктів, що зручно використовувати при їх вивченні.
Далі, у всіх наступних шкільних програмах 1998, 2000, 2006, 2016 рр., розділ «Сучасна політична карта світу» за своїм змістом мало змінився.
Висновки. Проведений аналіз підтверджує, що найбільш суттєві зміни у змісті теми «Політична карта світу» відбулися на рубежі XX-XXI ст.
Можна констатувати, що зміст і структура шкільних програм з географії, зокрема розділів, що стосуються вивчення політичної географії, є відображенням ситуації у світовому співтоваристві, національної політики та ідеології, процесів, що охоплюють освітній простір Росії та країн СНД.

Завантаження

Біографія автора

Olga Nikolayevna Burla, Придністровський державний університет імені Т.Г. Шевченка

старший викладач кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства

Посилання

Burla, M.P, Burla, O.N. (2002). Sovremennaja politicheskaja karta mira: uchebnoe posobie [Modern political map of the world: A Textbook]. Tiraspol’: RNMS «Geografija», 32.

Burla, M.P., Chebanova, L.A., Gorohovskaja, V.P. (1993). Jeksperimental’naja programma dlja srednej obshheobrazovatel’noj shkoly na 1993-1994 uch. god. Geografija [Experimental program for secondary school for the 1993-1994 academic year. Geography]. Tiraspol’,102.

Burla, M.P, Lysenko, O.Z., Pugav’eva, R.F., Strepetova, S.A. (1998). Tipovaja programma dlja obshheobrazovatel’nyh uchrezhdenij (6-10 klassy). Geografija [Model program for comprehensive schools (forms 6-10). Geography]. Tiraspol’, 133.

Burla, M.P., Kapital’chuk, I.P. (2000). Tipovaja programma dlja obshheobrazovatel’nyh uchrezhdenij (6-11 klassy). Geografija [Model program for educational institutions (forms 6-11). Geography]. Tiraspol’: RIO GIPK, 142.

Burla, M.P., Burla, O.N., Lysenko, O.Z., Suhinin, S.A., all - authors-compilers (2006). Programma po geografii dlja obshheobrazovatel’nyh organizacij PMR (6-11 kl.) [Program of Geography for General educational institutions in PMR (forms 6-11)]. Tiraspol’: GIPK, 94.

Burla, M.P, Burla, O.N, Lysenko, O.Z. (2016). Primernaja programma po uchebnomu predmetu «Geografija» dlja organizacij obshhego obrazovanija PMR, 5-9 klassy [Model program for teaching the subject «Geography» for institutions of General education of the PMR, forms 5-9]. Tiraspol’, 100.

Luchnikov, А.S. (2015) Primenenie osnovnyh teoretiko-metodologicheskih podhodov pri izuchenii politicheskoj karty mira [Application of basic theoretical and methodological approaches in the study of the political map of the world]. Geographical Bulletin, 3 (34), 35-44.

Maksakovsky., V.P., ed. (1980) Jekonomicheskaja geografija zarubezhnyh stran: uchebnik dlja 9 klassa srednej shkoly [Economic geography of foreign countries. Textbook for form 9 of high school]. Moskva: Prosveshhenie, 336.

Programma vos’miletnej i srednej shkoly. Geografija (1981) [Eight-year and high school program. Geography]. Moskva: Prosveshhenie, 62.

Jag’ja, V.S. (1990). Stanovlenie i razvitie politicheskoj geografii v Sovetskom Sojuze [Formation and development of political geography in the Soviet Union]. Geografija, politika i kul’tura: sbornik nauchnyh statej [Geography, politics and culture: collection of scientific articles]. Moskva, 9-20.

Опубліковано
2019-12-27
Як цитувати
Burla, O. N. (2019). Особливості змісту розділу «Сучасна політична карта світу» у шкільних програмах з географії у Придністров’ї на рубежі XX-XXI століть. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, (30), 23-31. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2019-30-03
Номер
Розділ
Статті