АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ НЕФОРМАЛЬНОЇ ТА ІНФОРМАЛЬНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ У КРАЇНАХ ЄВРОПИ ТА В УКРАЇНІ

  • А. В. БОЯРСЬКА-ХОМЕНКО Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-1818-3074
  • О. М. ДРУГАНОВА Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-5985-8293
Ключові слова: освіта дорослих, неформальна освіта, інформальна освіта, професійна освіта, країни Європи, Україна

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-41

Мета статті полягає в аналізі актуальних питань організації неформальної та інформальної
професійної освіти дорослих у країнах Європи та в Україні, зокрема у виявленні ключових тенденцій,
проблем і перспектив розвитку цих форм навчання. У статті розкрито особливості неформальної та
інформальної освіти, їх роль у забезпеченні конкурентоспроможності на ринку праці, адаптації до
сучасних викликів, а також проаналізовано механізми визнання результатів такого навчання.
У процесі дослідження було використано такі методи дослідження, як от: теоретичний аналіз
наукової літератури, систематизація і узагальнення, порівняльно-аналітичний метод, логіко-структурний
аналіз і прогностичний метод.
Результати дослідження показали, що неформальна та інформальна освіта дорослих є
важливими складниками системи навчання протягом життя. Вони сприяють розвитку професійних і
м‘яких навичок (soft skills), що підвищує конкурентоспроможність дорослих учнів на ринку праці. Разом
з тим неформальне та інформальне навчання задовольняє освітні потреби дорослих через різноманітні
форми навчання (курси, тренінги, онлайн-освіта тощо) та сприяє інтеграції результатів неформального
навчання в систему формальної освіти за допомогою механізмів валідації, сертифікації та визнання
кваліфікацій.
У статті розкрито ключові відмінності між формальною, неформальною та інформальною
освітою, зокрема відсутність жорстких обмежень за віком чи професійним досвідом, гнучкість програм,
орієнтація на практичні потреби. Водночас зазначено труднощі, такі як недостатня стандартизація,
дублювання функцій формальної освіти та складність оцінки результатів.
Окрему увагу було приділено європейському досвіду, зокрема стратегії валідації неформального
навчання, що передбачає розробку інструментів для фіксації компетентностей (наприклад, Europass),
забезпечення доступу до освіти для соціально вразливих груп, інтеграцію результатів неформального
навчання у національні кваліфікаційні рамки.
Висновки підтверджують, що неформальна та інформальна освіта є важливими інструментами
адаптації до сучасних викликів, таких як цифровізація, зміна ринку праці та соціальні трансформації.

In cites: Boiarska-Khomenko A. V., Druhanova O. M. (2025). Topical issues of organising non-
formal and informal vocational education for adults in Europe and Ukraine. Problems of Engineering

Pedagogic Education, (84), 485-494. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-41 (in Ukrainian)

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Avsheniuk, N. M., Ohiienko, O. I., Postryhach, N. O., Marusynets, M .M., Kotun, K. V.,

Diachenko, L. M., Hodlevska, K. V. (2020). Trends in the development of adult education in

developed countries of the world, Kropyvnytskyi Imeks LTD. https://surl.lu/dflrsy (in Ukrainian).

Anishchenko, O. (2022). Non-formal adult education in the conditions of russian-ukrainian war:

state, problems and prospects of development. Adult education: theory, experience, prospects,

(1), 18-34. https://doi.org/10.35387/od.1(21).2022.18-34 (in Ukrainian).

Anishchenko, O., Lukianova, L., Pryima, S. (2017). Non-formal adult education is an educational

trend of the 21st century. Ridna shkola [Native school], 11-12, 3-7.

https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710422/1/Anishchenko%2C%20Lukianova%2C%20Pryima%20_

%20Non-formal%20education%20of%20adults.pdf (in Ukrainian).

Boichuk, Yu. D., Boiarska-Khomenko, A. V. (2024). Adult education as a resource for social

adaptation of internally displaced persons under martial law. Adult education: theory, experience,

prospects, 2 (26), 35-45. https://doi.org/10.35387/od.2(26).2024.35-45 (in Ukrainian).

Boiarska-Khomenko, A. V. (2019). Adult education in the countries of Central and Eastern

Europe: a retrospective analysis, Kharkiv, Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet

imeni H. S. Skovorody , «Mitra». http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3754 (in

Ukrainian).

Boiarska-Khomenko, A. V. (2020). Development of adult vocational education in Central and

Eastern European countries: doct. ped. nauk thesis, Khmelnytskyi natsionalnyi universytet,

Khmelnytskyi. (in Ukrainian).

Vovk, M. P., Sultanova, L. Iu., Filipchuk, N. O., Solomakha, S. O., Hryshchenko, Yu. V. (2019).

Adult Education in the Context of Formal and Non-Formal Education: Theory and Practice, Kyiv.

https://shron1.chtyvo.org.ua/Avtorskyi_kolektyv/Navchannia_doroslykh_v_umovakh_formalnoi_

i_neformalnoi_osvity_teoriia_i_praktyka.pdf (in Ukrainian).

Druhanova, O. M. (2008). Private initiative in education in Ukraine (historical and pedagogical

aspect), Kharkiv, DYVO. (in Ukrainian).

Druhanova, O. M., Bilyk, V. M. (2024). Adult education: from teacher skills to effective teaching

technologies. Adult education: theory, experience, prospects, 2 (26), 90-98.

https://doi.org/10.35387/od.2(26).2024.90-98 (in Ukrainian).

On approval of the Procedure for recognition in higher and professional pre-higher education of

learning outcomes obtained through non-formal and/or informal education: order of the Ministry

of Education and Science of Ukraine dated 08.02.2022 No. 130.

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0328-22#Text (in Ukrainian).

Radomski, I. P. (2023). Informal education of adults as an important component of continuous

education. Actual Problems in the System of Education: General Secondary Education Institution

– Pre-University Training – Higher Education Institution, 1(3), 536–542.

https://doi.org/10.18372/2786-5487.1.17739 (in Ukrainian).

Romanyshyn, Yu. L. Bokhonko, Ye .O., Mostovych, A. M. (2023). Non-formal and informal

adult education in Ukraine. Innovative pedagogy, 63(2), 153-156.

https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2023/63.2.32 (in Ukrainian).

Sysoieva, S.O., Krystopchuk, T. Ie. (2012). Educational systems of the European Union

countries: general characteristics, Rivne, Ovid.

https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/9019/1/Sysoieva%20Osvitni%20s.pdf (in Ukrainian).

A Memorandum on Lifelong Learning. (2000). Commission

of the European Communities. Brussels, 2000. 36 p.https://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf

Androniceanu, A., Lazăr, D. (2024). Managing adults‘ participation in non-formal education

programs in Romania. Polish Journal of Management Studies, 2024. Vol. 30(2). Pp. 22-36.

https://doi.org/10.17512/pjms.2024.30.2.02

Boiarska-Khomenko, A. V., Stefan, L. A. Procedure for recognition of non-formal and informal

education of young people on the basis of Polish experience. Youth in Central and Eastern

Europe. Sociological Studies. 2019. No 1 (10). Pр. 45-53.

https://ycee.uken.krakow.pl/issue/view/530/246

Recht, G. Berufsbildungsgesetz. Frankfurt am Main : Antiphon Verlag, 2018. 64 p.

https://www.amazon.de/Berufsbildungsgesetz-BBiG-3-Auflage-2018/dp/1983579351

Vaculíková, J., Kalenda, J., Kočvarová, I. (2023). Cross-national validation of the non-

participation in non-formal education questionnaire: Findings from adults from Sweden,

Germany, United Kingdom, and the Czech republic. Cogent Education. 2023. Vol. 10 (1).

https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2214672

Vychová, H. Vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU. Praha: VÚPSV, 2008. 185 р.

https://katalog.vupsv.cz/Fulltext/vz_281.pdf

Zemaitaityte, I. Non-formal adult education in Lithuania. Society. Integration. Education.

Proceedings of the International Scientific Conference May 26th-27th. 2017. Volume II. Pp. 577-

https://doi.org/10.17770/sie2017vol2.2338

Zemaitaityte, I., Petrauskiene, A. The problem of non-formal adult education quality service

provision in local municipalities of lithuania. Society. Integration. Education. Proceedings of the

International Scientific Conference May 28th-29th. 2021. Vol. 4. Pp. 251-261.

https://doi.org/10.17770/sie2021vol4.6397

Опубліковано
2025-06-30