ДІАГНОСТИКА УСПІШНОСТІ НАВЧАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ІНЖЕНЕРНА ГРАФІКА» ЗАСОБАМИ КВАЛІМЕТРИЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ

Ключові слова: кваліметрія, кваліметричне моделювання, інженерна графіка, діагностика успішності, факторно-критеріальна модель

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-31

Стаття присвячена побудові кваліметричної моделі оцінки успішності навчання дисципліни
«Інженерна графіка» з її апробацією в реальному навчальному процесі Харківського політехнічного
фахового коледжу.
Аналіз думок провідних вчених в галузі кваліметричного моделювання дозволяє констатувати, що
кваліметричне моделювання – це процес створення моделей, котрі відображають різні аспекти
навчального процесу, в тому числі – успішність навчання. Це дозволяє виявити ключові чинники, що
впливають на результати навчання, визначити шляхи їх покращення, вимірювати якість освіти та
освітніх процесів. В ході дослідження було визначено, що кваліметричне моделювання є ефективним
інструментом для діагностики успішності навчання дисципліни «Інженерна графіка», який дозволяє
об‘єктивно оцінювати рівень знань і вмінь здобувачів освіти, а також виявляти проблемні області, що
потребують корекції. Воно забезпечує систематизацію знань та ефективний зворотний зв‘язок між
викладачами та здобувачами освіти, а також оцінку не лише поточний рівень успішності, але й виявити
прогалини в знаннях. Застосування критеріального моделювання сприяє індивідуалізації навчального
процесу та адаптації навчальних матеріалів та методів до потреб кожного здобувача освіти, що підвищує
мотивацію та ефективність навчання. Результати діагностики успішності навчання за допомогою
критеріального моделювання вказують на необхідність постійного оновлення та вдосконалення
навчальних матеріалів. Це забезпечує актуальність та відповідність змісту навчальної дисципліни
сучасним вимогам інженерної практики.
Методами дослідження були: теоретичні – аналіз нормативно-правових актів, контент-аналіз
психолого-педагогічних та методичних джерел, факторно-критеріальне моделювання; емпіричні –
анкетування, педагогічне спостереження, тестування.
Упровадження факторно-критеріальної моделі оцінки успішності навчання дисципліни
«Інженерна графіка» в Харківському політехнічному фаховому коледжі забезпечило позитивні
результати в підвищенні мотивації та успішності здобувачів освіти. Визначені фактори оцінювання
успішності навчання дозволили здійснювати комплексну оцінку успішності здобувачів освіти. Доцільно
продовжити дослідження в напрямку інтеграції новітніх технологій, таких як дистанційне навчання,
віртуальні лабораторії та електронні платформи в процес навчання інженерної графіки.

In cites: Bakatanova V. B., Gundareva М. O., Gundareva L. A. (2025). Diagnostics of the
academic success of teaching the discipline ―Engineering graphics‖ by means of qualimetric
modeling. Problems of Engineering Pedagogic Education, (84), 355-367.
https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-31 (in Ukrainian)

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bakatanova, V. B., Slonyova, L. V. (2024). Expert estimation of quality of dual system of

professional education of future gas welders by means of qualimetrical modeling. Ploblems of

engineering pedagogic education, 82, 179-186. https://doi.org/10.32820/2074-8922-2024-82-

-186 (in Ukrainian).

Bondar, N., Perynskyi, Yu. (2023). Current methodological issues of engineering and computer

graphics teaching in the conditions of distance learning. Bulletin of the T. H. Shevchenko National

University “Chernihiv Colehium”, 178 (22), 8-13. https://doi.org/10.58407/232202 (in

Ukrainian).

Yelnykova, H. V. (2019). Scientific Basis for the Development of a Qualimetric Model of

Adaptive Management of Professional (Vocational) Education in the Region. Image of the

Modern Pedagogue, (5(188), 17–24. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-5(188)-17-24 (in

Ukrainian).

Kamyshyn, V. V. (2022). Development of RS-technology of establishment of qualimetrical

competence of participants of educational and educational process. Humanization of the

educational process, 1(101), 95-107. https://surl.li/iuoomj (in Ukrainian).

Kondur, O. (2018). Qualimetric technologies in the management of a higher educational

institution, Visnyk of Lviv University. Series Pedagogics, 33, 107-116.

DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2018.33.9959 (in Ukrainian).

Makarenko, І. (2022). Application of pedagogical qualimetry in modern monitoring research.

Pedagogy of Higher and Secondary Education, 29, 374–381.

https://doi.org/10.31812/educdim.4971 (in Ukrainian).

Matsiuk, I., Savelieva, T., Pustovoi, D. (2020). Teaching engineering graphics with use of

modern information technologies. Achievements and achievements of applied and fundamental

sciences of the 21st century: materials of the International Scientific Conference 07.08.2020,

Cherkasy, Ukraine. https://doi.org/10.36074/07.08.2020.v2.07 (in Ukrainian).

Tomenko, M. G., Melnyk, O. G., Chepurnyi, G. P. (2016). Methodology of teaching the

discipline "Engineering and Computer Graphics" in higher educational institutions of the State

Emergency Service of Ukraine. Bulletin of Cherkasy University. Series: Pedagogical Sciences,

(12), 125-129. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchuP_2016_12_22 (in Ukrainian).

Alimova, D. K., Karimova, V. N., Muminova, D. S. (2019). Methods of teaching a subject

«Descriptive Geometry and Engineering Graphics». European Journal of Research and

Reflection in Educational Sciences, Progressive Academic Publishing, UK, 7 (4), 30-34.

https://www.idpublications.org/wp-content/uploads/2019/04/Abstract-METHODS-OF-

TEACHING-A-SUBJECT-DESCRIPTIVE-GEOMETRY-AND-ENGINEERING-

GRAPHICS.pdf

Arziev, A. S., Allaniyazova, G. A., Baltabaeva, S. Q. (2021). Using interactive methods of

teaching in engineering graphics classes. Academic research in educational sciences, 2(4), 1969-

https://doi.org/10.24411/2181-1385-2021-00828 .

Bakatanova, V. B., Tupchenko, V. V. (2023). Qualimetric model of an engineer-teacher

competency: diagnostic, monitoring and compensatory aspects. Ploblems of engineering

pedagogic education, 79, 92-100. https://doi.org/10.32820/2074-8922-2023-79-92-100 (in

Ukrainian).

Dilshodbekov, S. (2019). The essence of teaching engineering computer graphics as a general

technical discipline. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences,

Progressive Academic Publishing, UK, 7(12), 18-23. https://www.idpublications.org/wp-

content/uploads/2020/01/Full-Paper-THE-ESSENCE-OF-TEACHING-ENGINEERING-

COMPUTER-GRAPHICS-AS-A-GENERAL-TECHNICAL.pdf

Jumanazarova, Z. K. (2022). Methodological Problems of Engineering Graphics TeachingScience. Central Asian Journal of Arts and Design, 3(5), 43-47.

https://cajad.centralasianstudies.org/index.php/CAJAD/article/view/126 .

Kuchkarova, D. F., Achilova, D. A. (2020). Education Quality Issues in Engineering Graphics

Training. Advances in Intelligent Systems and Computing ((AISC, volume 1296)), 681-690.

https://doi.org/10.1007/978-3-030-63403-2_61

Mashrapova, G. M. (2023). A comparative analysis of modern and traditional methods of

teaching engineering graphics. The American Journal of Engineering and Technology, 5 (11), 86-

DOI: https://doi.org/10.37547/tajet/Volume05Issue11-12

Vdovinskienė, S. (2023). Using Flipped Classroom as an Active Teaching Method for Teaching

Engineering Graphics. Baltic J. Modern Computing, 11 (3), 383-397. DOI:

https://doi.org/10.22364/bjmc.2023.11.3.02

Опубліковано
2025-06-30