МОБІЛЬНИЙ ПРОСТІР І МОБІЛЬНО ОРІЄНТОВАНЕ СЕРЕДОВИЩЕ В ПІДГОТОВЦІ БАКАЛАВРІВ З ТЕПЛОЕНЕРГЕТИКИ
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-26
Мета. У статті поставлено за мету теоретично обґрунтувати та розкрити методичні засади
формування мобільного простору і мобільно орієнтованого середовища у процесі професійної підготовки
бакалаврів з теплоенергетики. Основну увагу приділено визначенню шляхів інтеграції мобільного
навчання в освітній процес закладів вищої освіти задля підвищення його гнучкості, доступності,
індивідуалізації та практико-орієнтованості професійної підготовки.
Методи. Для досягнення поставленої мети використано аналіз наукових джерел, моделювання
освітнього середовища, системно-структурний підхід до виокремлення компонентів мобільного простору,
а також узагальнення практичного досвіду впровадження цифрових технологій у закладах вищої освіти.
Результати. Встановлено, що мобільне навчання є ефективним інструментом формування
цифрової компетентності майбутніх фахівців, сприяє розвитку професійних навичок за допомогою
мобільних додатків, хмарних сервісів, віртуальних лабораторій і технологій доповненої реальності.
Запропоновано модель мобільно орієнтованого середовища, адаптовану до потреб підготовки бакалаврів
з теплоенергетики відповідно до галузевих стандартів. Виокремлено основні структурні компоненти
мобільного простору, що забезпечують системність, інтерактивність, адаптивність та ефективність
освітнього процесу. Підкреслено важливість науково обґрунтованого підходу до організації мобільного
навчання, активної участі викладача у цифровому супроводі освітньої діяльності та постійної підтримки
цифрового середовища. Обґрунтовано переваги використання мобільних додатків для персоналізованого
навчання, оперативного доступу до актуальної інформації та інтеграції цифрових платформ у професійну
підготовку.
Висновки. Мобільно орієнтоване середовище сприяє підвищенню якості професійної підготовки
бакалаврів з теплоенергетики та їх конкурентоспроможності на ринку праці. Акцентовано на
необхідності науково обґрунтованого підходу до організації мобільного навчання, активній ролі
викладача та системній підтримці цифрового середовища. Перспективами подальших досліджень є
розробка адаптивних мобільних платформ, індивідуалізація освітніх траєкторій та оцінювання
ефективності цифрових технологій у фаховій підготовці інженерів-педагогів.
In cites: Onyshchenko S. V., Ketkov R. O. (2025). Mobile space and mobile-oriented
environment in the training of bachelors in heat power engineering. Problems of Engineering
Pedagogic Education, (84), 303-312. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-26 (in Ukrainian)
Завантаження
Посилання
Bykov, V. Yu. (2008). Models of Organizational Systems of Open Education : monograph, Kyiv ,
Atika. https://core.ac.uk/download/pdf/11084479.pdf (In Ukrainian).
Buynytska, O. P., Varchenko-Trotsenko, L. O., Terletska, T. S., Nastas, D. L. (2020).
Modernization of the University's E-learning System to the Needs of Participants in the
Educational Process. Open educational e-environment of a modern university, 9, 1–14.
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.1 (In Ukrainian).
Gorban, O. M. (2012). System Analysis and Design of Computer Information Systems,
Zaporizhzhia, Classical private university. (In Ukrainian).
Gorbatyuk, R. M., Tulashvili, Y. Y. (2013). Mobile Learning as a New Technology of Higher
Education. Scientific Bulletin of Uzhgorod National University, 27, 31–34.
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2013_27_10 (In Ukrainian).
Zhyhir V. I., Onyshchenko S. V. (2024). Application of active teaching methods in teaching
disciplines of the electrical power cycle in higher education institutions. Youth and Market, 5
(225), 7–11. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.304896 (In Ukrainian).
Zhuravlyova, I. V., Latysheva, I. L., Lebid, O. V. (2014). Information and Communication
Support of Financial Activities : a Textbook for Students of the Direction of Training 6.030508
"Finance and Credit", Kharkiv , Publishing House of the S. Kuznets KhNUE,
https://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/7960 (In Ukrainian).
Kartashova, L. A., Gurzhiy, A. M., Plish, I. V. (2020). Digital Educational Space : Conceptual
Principles of Formation. Innovative approaches to developing the competence qualities of
specialists in the context of professional development: theses of the IV International Scientific and
Practical Conference (Izmail, April 23-24, 2020), Izmail , AA Tandem, 87–89.
https://dinuoma.com.ua/wp-content/uploads/2020/05/zbir1000.pdf#page=89 (In Ukrainian).
Ketkov, R. O., Onyshchenko, S. V. (2025). Economic Component in the Training of Specialists in
the Energy Industry. Modern Systems of Science and Education in the European Union and
World : Materials of the VI International Research and Practical Internet Conference
(January 25, 2025) : collection of abstracts, Zdar nad Sazavou , "DEL c.z.".
https://dspace.bdpu.org.ua/handle/123456789/4416 (In Ukrainian).
Korpanyuk, T. M., Mulyk, Ya. I. (2017). Application of Mobile Applications in Business and their
Accounting. Effective Economy, 3. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6181 (access
date: 27.05.2025). (In Ukrainian).
Kukharenko, V. M. (2017). Features of the Electronic University. Open educational e-
environment of a modern university, 3, 238–246. https://doi.org/10.28925/2414-
2017.3.23846 http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/88 ) (In
Ukrainian).
Kukharenko, V. M. (2018). Distance Learning Training System. Problems of Implementing
Distance Learning in the Educational Process of Higher Military Educational Institutions and
Possible Ways to Solve Them : collection of materials of the 1st International
scientific and practical conference, 98–104.
https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/d20aabc7-9b27-4a56-90c3-
b299b203/content (In Ukrainian).12. Lysenko, T., Mayatina, N., Dmytrienko, O. (2021). Modern Models of Distance Learning.
Ukrainian Pedagogical Journal, 2, 84–95. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-2-84-95 (In
Ukrainian).
Litvynova, S. G. (2020). Conceptual Approaches to the Use of Augmented Reality Tools in the
Educational Process. Modern Information Technologies and Innovative Teaching Methods in the
Training of Specialists: Methodology, Theory, Experience, Problems, 55, 46–62.
http://nbuv.gov.ua/UJRN/mitimpt_2020_55_8 (In Ukrainian).
Marienko, M. V., Shishkina, M. P., Konoval, O. A. (2022). Methodological Principles of Forming
Cloud-based Open Science Systems in Higher Pedagogical Education Institutions. Information
Technologies and Teaching Aids, 89, 3, 209–232. http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v89i3.4981 (In
Ukrainian).
Melnyk, O. S., Tkachuk, S. I., Voroshilov, S. V. (2023). Implementation of Mobile Learning
Technologies in the Distance Education System. Collection of scientific works of the Uman State
Pedagogical University, 1, 72–78. https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2023.276939 (In
Ukrainian).
Onyshchenko, S. V., Ketkov, R. O. (2025). Implementation of mobile applications for forming the
economic competence of future energy industry specialists. Youth and Market, 3 (235), 54–59.
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.321933 (In Ukrainian).
Osadchy, V. V. (2011). Theory and Practice of Organizing Mobile Learning Technology at a
Pedagogical University. Pedagogical discourse, 9, 258–263.
http://nbuv.gov.ua/UJRN/peddysk_2011_9_62 (In Ukrainian).
Petrova, I. L. (2019). Transformation of Employment in the Conditions of the Digital Economy.
The Sphere of Employment and Income in the Conditions of the Digital Economy : Mechanisms of
Regulation, Challenges and Dominants of Developmen t: collection of abstracts of reports of
participants of the International Scientific-Practical Conference (October 23-24, 2019). Kyiv ,
KNEU, 225–228. https://library.krok.edu.ua/ua/kategorii/materiali-konferentsij/1023-
transformatsiia-zainiatosti-v-umovakh-tsyfrovoi-ekonomiky (In Ukrainian).
Potyuk, I. (2021). The Use of Digital Technologies in the Educational Environment of Higher
Education Institutions : Offline and Online Formats. Scientific Notes of the National University
"Ostroh Academy". Series "Philology", 1, 11(79), 219–221.
https://journals.oa.edu.ua/Philology/article/view/3330 (In Ukrainian).
Savchenko, O. V. (2013). CRM-systems and Qualitative Changes in Customer Service : World
Experience. Bulletin of Khmelnytsky National University. Economic Sciences, 4, 3, 116–119.
https://elar.khmnu.edu.ua/handle/123456789/2381 (In Ukrainian).
Slobodyanyk, O. O., Shtaba, M. V. (2019). Using Mobile Applications in the Learning Process.
Scientific Bulletin of the International Humanitarian University, 34, 85–87. (In Ukrainian).
Tolochko, S. V. Digital Competence of Teachers in the Conditions of Digitalization of
Educational Institutions and Distance Learning. Bulletin of the National University "Chernihiv
Collegium" named after T.H. Shevchenko, 169, 13, 28–35.
https://visnyk.chnpu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/358 (In Ukrainian).
Derkach, T. (2018). Effectiveness of E-Learning Resources in Physical Chemistry Teaching.
ITLT, 66(4), 139–148. DOI : https://doi.org/10.33407/itlt.v66i4.2205
Kurylo, O., Kryvylova, O., Zhyhir, V., Peregudova, V., Bielova-Oleynik, Yu., Onyshchenko, S.,
Revutska, O. (2025). The Role of Educational Institutions in Transformations to Achieve
Sustainable Development. Problems and Perspectives in Management, 23( 2), 38–53.
http://dx.doi.org/10.21511/ppm.23(2-si).2025.04
Onyshchenko, S. (2024). Theoretical and Methodological Principles of Technical Training of
Bachelors in the Energy Industry Using Mobile Internet Devices. Promising Scientific
Achievements in Science, Education and Production – 2024 : collective monograph. (Series of
monographs Slovak Publishing House NES Nová Dubnica s.r.o. Monograph 3), Nová Dubnica,
NES Nová Dubnica s.r.o. https://dspace.bdpu.org.ua/handle/123456789/4524