СУЧАСНІ ПІДХОДИ ТА ТЕХНОЛОГІЇ АДАПТИВНОГО ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ ДЛЯ ДОРОСЛИХ У КОНТЕКСТІ НАВЧАННЯ ВПРОДОВЖ ЖИТТЯ

Ключові слова: адаптивне навчання, комунікативна компетентність, індивідуалізація навчання, технології навчання іноземних мов, безперервна освіта, аудіовізуальний метод

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-24

Мета. У статті досліджуються сучасні підходи та технології адаптивного навчання іноземних мов
для дорослих у контексті безперервної освіти.
Методи. Для вирішення поставлених завдань використовувався комплекс загальнонаукових
(аналіз, синтез, аналогія, порівняння, зіставлення, узагальнення, класифікація, систематизація) та
емпіричних (аналіз філософської, психолого-педагогічної, методичної літератури) методів.
Результати. В умовах глобалізації та динамічних змін в інформаційному суспільстві, дорослі учні
висувають високі вимоги до своєї професійної підготовки, що робить володіння іноземними мовами
ключовим елементом їхньої конкурентоспроможності. Аналізується необхідність застосування
адаптивних технологій та андрагогічних принципів для підвищення ефективності навчання. Основна
увага приділяється ключовим андрагогічним принципам, таким як пріоритет самостійного навчання,
спільна діяльність, опора на життєвий досвід, індивідуалізація навчання, системність та актуалізація
результатів навчання. Окрему увагу в статті приділено важливості врахування життєвого досвіду та
індивідуальних особливостей учнів. Досвід вивчення мов може бути як позитивним, так і негативним, і
викладач має використовувати цей досвід для створення освітнього середовища, що мотивує та
підтримує. Важливість індивідуалізації навчання також підкреслюється, оскільки кожен дорослий учень
має свої цілі та мотивації, які впливають на процес навчання. У статті розглядаються адаптивні
технології, включно з комунікативним методом, аудіовізуальними методами, технологією контрольнокоригувальною та технологією навчання АРВ (адаптування-розширення-варіювання), які сприяють
ефективнішому засвоєнню мови. Комунікативний метод дає змогу створити активну взаємодію між
викладачем та учнем, а аудіовізуальні технології допомагають розвивати навички сприйняття та
розуміння мови через візуальні та аудіальні канали. Ці методи враховують індивідуальні стилі навчання
та допомагають створити гнучке освітнє середовище. Крім того, розглядається концепція адаптивної
освіти, яка містить у собі адаптацію психологічної, організаційно-цільової, змістовної, технологічної та
контрольно-оцінної сфер освітнього процесу.
Висновки. Адаптивна освіта націлена на створення умов, які дають змогу учням ефективно
справлятися з освітніми завданнями, з огляду на їхні індивідуальні потреби та соціально-культурний
контекст. Насамкінець, стаття підкреслює важливість розроблення та застосування адаптивних освітніх
стратегій для дорослих учнів, які дають змогу враховувати їхні індивідуальні особливості та потреби,
створюючи умови для успішного навчання та досягнення поставлених цілей.

In cites: Bohdan A., Bryntseva O., Podorozhna A. (2025). Modern approaches and technologies
of adaptive foreign language teaching for adults in the context of lifelong learning. Problems of
Engineering Pedagogic Education, (84), 282-291. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-24

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Angelides, M. C., Garcia, I. (1993). Towards an intelligent knowledge based tutoring system for

foreign language learning. Journal of Computing and Information Technology, 1(1), 15–28.

https://core.ac.uk/download/pdf/81372422.pdf

Atkinson, D. (2011). A sociocognitive approach to second language acquisition: How mind, body,

and world work together in learning additional languages. In D. Atkinson (Ed.). Alternative

Approaches to Second Language Acquisition (pp.143–166).

https://doi.org/10.4324/9780203830932-12

Bryntseva, O., Podorozhna, A. (2023). Business-playing as an interactive form of foreign

language learning in the context of higher engineering education. Problems of Engineer-

Pedagogical Education, (78), 23–28. https://doi.org/10.32820/2074-8922-2023-78-23-28 (in

Ukrainian).

Bryntseva, O., Podorozhna, A. (2023). Teaching adults a foreign language (on example of the

extramural department of UEPA). Bulletin of Vasyl' Stus Donetsk National University. Series

«Psychological Sciences», 1(2), 47–55. https://doi.org/10.31558/2786-8745.2023.1(2).7 (in

Ukrainian).

Chen, Y., Ding, N., Zheng, H.-T., Liu, Z., Sun, M., Zhou, B. (2024). Empowering private tutoring

by chaining large language models. In CIKM '24: Proceedings of the 33rd ACM International

Conference on Information and Knowledge Management, pp. 354–364.

http://dx.doi.org/10.1145/3627673.3679665

Franke, J., Leaver, B. L., Willis, J. R. (2005). Task-Based Instruction in Foreign Language

Education: Practices and Programs. The Slavic and East European Journal, 49(4), 724–725.

http://dx.doi.org/10.2307/20058391

Kwegyiriba, A., Mensah, R. O., Ewusi, E. (2022). The Use of Audio-Visual Materials in Teaching

and Learning Process in Effia Junior High Schools. Technium Social Sciences Journal, 31(1),

–114. https://doi.org/10.47577/tssj.v31i1.6399

Leaver, B. L., Stryker, S. B. (2008). Content‐Based Instruction for Foreign Language Classrooms.

Foreign Language Annals, 22(3), 269–275. http://dx.doi.org/10.1111/j.1944-9720.1989.tb02746.x

Levi, E. I. (2024). Technology in Lifelong Language Learning. In Embracing Technological

Advancements for Lifelong Learning (pp. 253–277). http://dx.doi.org/10.4018/979-8-3693-1410-

ch012

Nguyen, L., Do, P., Fröschl, C. (2008). Learner model in adaptive learning. World Academy of

Science, Engineering and Technology, 35, 395–400.

https://www.researchgate.net/publication/282679719_Learner_Model_in_Adaptive_Learning

Seshimo, H., Tanaka, A., Maruyama, M., Suzuki, H., Takahashi, T. (2006). Visualization and

Analysis of the Process of Learner-oriented Activities (Studies on Practical Use of e-Learning).

Japan Journal of Educational Technology, 29(3), 359–369.

http://dx.doi.org/10.15077/jjet.KJ00004286895

Șișianu, A., Pușcașu, A. (2024). New technologies and foreign language learning: transforming

language education. Journal of Social Sciences, 7(1), 91–99.

https://doi.org/10.52326/jss.utm.2024.7(1).07

Slavuj, V., Meńtrović, A., Kovačić, B. (2017). Adaptivity in educational systems for language

learning: a review. Computer Assisted Language Learning, 30(1–2), 64–90.

https://doi.org/10.1080/09588221.2016.1242502

Taylor, D., Yeung, M., Bashet, A. Z. (2021). Personalized and adaptive learning. In Innovative

Learning Environments in STEM Higher Education: Opportunities, Challenges, and Looking

Forward (pp. 17–34). https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-58948-6_2

Woodrow, L. J. (2006). A model of adaptive language learning. The Modern Language Journal,

(3), 297–319. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4781.2006.00424.x

Опубліковано
2025-06-30