КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ У ПОДОЛАННІ ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВИХ БАРʼЄРІВ У ПАРТНЕРСЬКІЙ ВЗАЄМОДІЇ: СУТНІСТЬ І СТРУКТУРА

Ключові слова: компоненти, мотивація, когніція, діяльність, рефлексія, особистість, тактики запобігання та подолання

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-22

Мета. Дослідження спрямоване на вивчення компетентності майбутніх учителів англійської мови
в подоланні емоційно-вольових бар‘єрів у партнерській взаємодії, визначення взаємозв‘язків між її
структурними компонентами та окреслення ролі цієї компетентності у професійній підготовці педагогів.
Методи. Для дослідження рівня розробленості цієї проблеми використано теоретичний аналіз
наукової, психолого-педагогічної та методичної літератури, а також нормативно-правових документів.
Для уточнення змісту досліджуваних понять застосовано методи узагальнення та систематизації. Для
підсумування теоретичних основ досліджуваної проблеми та формулювання висновків використано
методи аналізу та синтезу.
Результати. Дослідження структурує компетентність на п‘ять взаємопов‘язаних компонентів:
мотиваційний (визначає потребу, інтерес і ціннісне ставлення до свідомого засвоєння компетентності), когнітивний (охоплює знання про природу та типологію емоційно-вольових бар‘єрів, а також сутність
партнерської взаємодії), діяльнісно-практичний (забезпечує навички запобігання та подолання емоційновольових бар‘єрів і створення безбарʼєрного партнерського середовища), аналітико-рефлексивний
(включає навички спостереження, комунікації, оцінки, прийняття рішень і роботи в команді) та
особистісний (складається з емоційної та вольової стійкості, барʼєростійкості та барʼєропревентивності).
Крім того, установлено, що ефективне забезпечення мотиваційного компонента досягається за
допомогою моделі Келлера. Розвиток когнітивного компонента потребує застосування
конструктивістських підходів, що сприяють активній участі студентів, інтеграції нового досвіду та
формуванню стратегічного мислення. Дослідження визначає тактики запобігання та подолання бар‘єрів,
зокрема прогностично-аналітичну, формування сприятливого партнерського середовища, розвитку
емоційно-вольової стійкості, індивідуалізації, психолого-педагогічної підтримки та емоційно-вольової
регуляції.
Висновки. Отримані результати підтверджують ключову роль компетентності подолання
емоційно-вольових бар‘єрів у партнерській взаємодії для підвищення якості професійної підготовки
педагогів. Інтеграція теоретичних знань, практичних умінь та особистісних якостей через чітко визначені
структурні компоненти створює надійну основу для розробки ефективних педагогічних стратегій і
сприяє формуванню підтримувального, безбарʼєрного освітнього середовища.

In cites: Tatarin V. (2025). Competence of future english language teachers in overcoming
emotional-volitional barriers in partnership interaction: essence and structure. Problems of
Engineering Pedagogic Education, (84), 258-270. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-22

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bibik, N. (2015). Advantages and risks of introducing a competency-based approach in school

education. Ukrainian educational journal, 1, 47–58. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2015_1_8

(in Ukrainian).

Dymoke, S., Harrison, J. (2008). Reflective Teaching and learning: a guide to professional issues

for beginning secondary teachers. SAGE Publications Ltd, 315 p.

https://archive.org/details/reflectiveteachi0000unse_x1r6

Engeström, Y. (2001). Expansive learning at work: toward an activity theoretical

reconceptualization. Journal of Education and Work, 14(1), 133-156.

http://dx.doi.org/10.1080/13639080020028747

Glazkova, I., Falko, N., Khomenko, O., Khatuntseva, S., Rula, N., Shulzhenko, A., & Tatarin, V.

(2025). Barriers in online education for displaced universities: Insights from faculty and students.

Problems and Perspectives in Management, 23(2-si), 136-150.

http://dx.doi.org/10.21511/ppm.23(2-si).2025.10 (in Ukrainian).

Glazkova, I., Khatuntseva, S., Sychikova, Ya., & Hurenko, O. (2024). Breaking down barriers:

Inclusiveness and accessibility for sustainable development. In Redefining higher education:

Innovation, inclusion, and sustainable development during wartime (pp. 44-80). Kharkiv:

TECHNOLOGY CENTER PC. https://doi.org/10.15587/978-617-8360-07-8.ch2

http://monograph.com.ua/pctc/catalog/view/978-617-8360-07-8.ch2/256/1052-1 (in Ukrainian).

Hlazkova, I. (2014). Diagnostic methods of future teachers‘ competence in preventing and

overcoming pedagogical barriers. Current problems of public administration,

pedagogy and psychology, 1, 65–68. http://nbuv.gov.ua/UJRN/apdyptp_2014_1_23 (in

Ukrainian).

Hlazkova, I., Khatuntseva, S. (2023). Creating a barrier-free educational environment: didactic

techniques for preventing students‘ emotional barriers. Scientific notes of Berdyansk State

Pedagogical University. Series: pedagogical sciences: collection of scientific works, 3, 448–456.

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-448-456 (in Ukrainian).

Keller, J. (2008). An Integrative Theory of Motivation, Volition, and Performance.

Technology, Instruction, Cognition, and Learning, 6(2), 79-104.

http://terrikrause.com/Content/documents/Keller2008IntegrativeTheory.pdf

Khymynets, V. (2010). Competency-based approach to teacher professional development.

Scientific bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work, 19, 243-247.

http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2010_18-19_75 (in Ukrainian).

Kolb, D. (2015) Experiential Learning: Experience as the source of

learning and development. 2nd Edition, Pearson Education, Inc.

https://www.researchgate.net/publication/315793484_Experiential_Learning_Experience_as_the_

source_of_Learning_and_Development_Second_Edition

Koval, L., Kramarenko, A., & Stepanyuk, K. (Eds.). (2015). Didactic and methodological training

of future primary education specialists: A competency-based approach: collective monograph.

Berdyansk: Publishing house Tkachuk O. V., 450 p. (in Ukrainian).

Nahach, M. (2008). Preparation of future teachers in professional development schools in the

USA : author‘s abstract of the dissertation for the degree of candidate of pedagogical sciences:

00.04. Kyiv. 21 p. https://uacademic.info/ua/document/0408U002933 (in Ukrainian).

Nahid, S., Muzaffar, N., Abbas, M. (2023). Impact of Teachers‘ Motivation on Students‘

Performance. Global Educational Studies Review, VIII(II), 444–453.

http://dx.doi.org/10.31703/gesr.2023(VIII-II).40

Nobutoshi, M. (2023). Metacognition and reflective teaching: A Synergistic Approach to

Fostering Critical Thinking Skills. Research and Advances in Education, 2(9), 1-14.

https://doi.org/10.56397/RAE.2023.09.01

Pluff, M. C, Weiss, V. (2022). Competency-Based Education: The Future of Higher Education.

New Models of Higher Education:Unbundled, Rebundled, Customized, and DIY, 200-218.

http://dx.doi.org/10.4018/978-1-6684-3809-1.ch010

https://www.irma-international.org/chapter/competency-based-education/314846/

Ryan, R. M., Deci, E. L. (2020). Intrincis and extrinsic motivation from a self-determinationtheory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary

Educational Psychology, 61, Article 101860. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860

Tatarin, V. (2024). Emotional barriers in the educational process: essence and classification.

Scientific papers of Berdyansk State Pedagogical University. Series: pedagogical sciences:

collection of scientific works, 1, 97-108. https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-1-97-108 (in

Ukrainian).

Tatarin, V. (2024). Volitional barriers in the educational process: essence and classification.

Scientific bulletin of Melitopol State Pedagogical University. Series: pedagogy, 1(32)‘, 76-82.

https://doi.org/10.33842/22195203-2024-1-32-76-82 (in Ukrainian).

Tatarin, V., Glazkova, I. (2024). Overcoming the emotional-volitional barrier as a condition for

the implementation of partnership pedagogy. Scientific papers of Berdyansk State Pedagogical

University. Series: pedagogical sciences: collection of scientific works, 3, 13-25.

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-13-25 (in Ukrainian).

The Cabinet of Ministers of Ukraine. On the approval of the concept for the implementation of

state policy in the field of reforming general secondary education «New Ukrainian School» for

the Period Until 2029: order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 22.08.2018, No 988.

(2018). https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-р (in Ukrainian).

The Cabinet of Ministers of Ukraine. State standard of basic secondary education: resolution of

the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 30.09.2020, No 898. (2020).

https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-

serednoyi-osviti-i30090-898 (in Ukrainian).

The Ministry of Education and Science of Ukraine. Professional standard «Teacher of general

secondary education institutions»: order of the Ministry of Education and Science of Ukraine

dated 29.08.2024, No 1225. (2024). https://register.nqa.gov.ua/uploads/0/646-

ilovepdf_merged.pdf (in Ukrainian).

Vasylieva, M. (2007). Cultural approach to the process of professional training of future teachers.

Pedagogy and psychology of creative personality: problems and searches, 47, 67. (in Ukrainian).

Wettstein, A., Ramseier, E. & Scherzinger, M. (2021). Class- and subject teachers‘ self-efficacy

and emotional stability and students‘ perceptions of the teacher–student relationship, classroom

management, and classroom disruptions. BMC Psychology, 9, Article 103.

https://psycnet.apa.org/doi/10.1186/s40359-021-00606-6

Опубліковано
2025-06-30