ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕГРАЦІЇ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-14
У статті розкрито значення використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) на
уроках у початковій школі як для досягнення конкретного результату навчання, так і для створення
середовища, що стимулює творчий потенціал учнів та сприяє формуванню ключових компетентностей,
необхідних у ХХІ столітті.
Автори акцентують увагу на важливості дотримання стратегії впровадження ІКТ в освітній
процес, яка характеризується визначенням мети використання конкретної технології або цифрового
інструменту, правильним підбором інструментів ІКТ та їхньою можливістю для глибокої рефлексії та
оцінки.
Представлено ключові педагогічні умови для ефективного використання сучасних засобів ІКТ в
початковій школі.
Наголошено, що використання ІКТ дозволяє педагогам фокусуватися на трьох ключових аспектах
сучасної освіти: фундаментальності, діяльнісності та аксіологічності.
У дослідженні окрему увагу приділено основним методам навчання при застосуванні ІКТ в
межах програми початкової школи ЗЗСО. Автори виділяють і характеризують пояснювальноілюстративний, частково-пошуковий, дослідницький та метод проєктів. Кожен із цих методів має свою
специфіку та застосування в освітньому процесі.
Розглянуто використання ІКТ для інтерактивного навчання, для формування базових навичок
молодших школярів у рамках STEM-освіти, для створення та проведення навчальних квестів у
початковій школі, для ігрових методик, які застосовуються на уроках, що сприяє розвитку ключових
навичок учнів та робить його актуальним та цінним у сучасній освіті.
Результати дослідження можуть бути корисними для педагогів у використанні ІКТ з метою
заохочення учнів до активної участі в освітньому процесі та розвитку їх критичного мислення та
дослідницьких навичок, створення більш динамічного, ефективного та цікавого освітнього середовища
In cites: Hordiienko T. V., Bilousova N. V., Bobro A. A., Filonenko O. S. (2025). Features of
integrating information and communication technologies into the educational process of primary
school. Problems of Engineering Pedagogic Education, (84), 169-177. https://doi.org/10.26565/2074-
8922-2025-84-14 (in Ukrainian)
Завантаження
Посилання
Alekseienko, T. F., Anishchenko, V. M., Ball, H. O. (2010). White Book of National Education of
Ukraine (V. H. Kremen (Ed.)), Kyiv, Information Systems (in Ukrainian).
Buhaichuk, K. L. (2016). Blended learning: Theoretical analysis and strategy of implementationin the educational process of higher educational institutions. Information Technologies and
Learning Tools, 54(4), 1–18. http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v54i4.1434 (in Ukrainian).
Velychko, L. P. (2013). Methodical system of teaching chemistry: Reloading. Biology and
Chemistry in the Modern School, (3(97)), 7–13.
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/3786/1/Velychko_Bio_him_3_2013.pdf (in Ukrainian).
Vorozhbyt, A. V. (2019). Using web-based technologies in learning Informatics in the
establishments of general secondary education : thesis for a Candidate Degree in Pedagogical
Sciences, specialty 13.00.02 – The Theory and Methods of Teaching (Computer Science), Kyiv,
National Pedagogical Dragomanov University.
https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/40006 (in Ukrainian).
Hannichenko, T. A., Zhebko, O. O. (2018). Educational trends. STEM (STEAM) education. In
Theoretical and methodological foundations of education development and management
activities: proceedings of the IV All-Ukrainian scientific-methodological conference, November
-14, 2018, Kherson, Kherson, Kherson Academy of Continuing Education
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/5816 (in Ukrainian).
Hevko, I. V. (2018). Use of interactive technologies in education.
Pedagogical Sciences, (139), 53–60.
https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/24374/Hevko.pdf?sequence=1
Honcharenko, S., Kushnir, V. (2005). The pedagogical process from the perspective of
«Philosophy of the 21st century.». Path of Education, (1), 2–7.
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710161/1/%D0%A8%D0%BB%D1%8F%D1%85%20%D0%BE
%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8%202005.%20%E2%84%96%201.%20%D0%
A1.2-7.pdf (in Ukrainian).
Donchenko, S. V., Bilash, S. M. (2023). The use of information and communication technologies
in education. In The 2nd International Scientific and Practical Conference "Modern Problems of
Science, Education and Society", Kyiv. https://repository.pdmu.edu.ua/bitstreams/d0ba0977-
-4157-9c75-8e3969c193fb/download (in Ukrainian).
Drokina, A. S. (2020). Formation of information competence of future primary school teachers
during professional training: author‘s abstract of Ph.D. thesis: [special] 13.00.04., Kharkiv,
Ukrainian Engineering Pedagogics Academy. https://uacademic.info/ua/document/0420U100864
(in Ukrainian).
Kravychenko, H. Yu. (2002). Innovative process in the modern school. Means of Educational and
Scientific-Research Work: Collection of Scientific Works of H. S. Skovoroda Kharkiv
Pedagogical Institute, (17), 18–21. (in Ukrainian).
Liubchenko, I., Kuchai, A. (2019). The essence and structure of interactive pedagogical
technologies. Pedagogical Sciences, (74), 64–68. https://pedsciences.com.ua/uk/journals/tom-2-
-2019 (in Ukrainian).
Nikolaesku, I. O., Shynkaryova, V. S. (2022). Digitalization of education as a modern
requirement of the information society. Perspectives and Innovations of Science (Series:
Pedagogy, Psychology, Medicine), 2(7), 914–923. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-
(7)-914-923 (in Ukrainian).
Polyakova, H. O. (2016). The use of media education technologies in primary school. Scientific
Notes of the Institute of Journalism, 63, 58–63. https://surli.cc/lnggdn (in Ukrainian).
Slipukhina, I. A., Chernetskiy, I. S., Mienyaylov, S. M., Rudnytska Zh. O., Mateik G. D. (2016).
Modern physics experiment in didactics of the stem based education. Collection of Scientific
Papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University. Pedagogical series, (22),
–328. https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.224-228 (in Ukrainian).
Sushchenko, L. O., Andryushchenko, O. O., Sushchenko, P. R. (2022). Digital Transformation of
Higher Education Institutions in the Context of Digitalization of Society: Challenges and
Prospects. Naukowyi Chasopys Dragomanov Ukrainian State University. Series 5. Pedagogical
sciences: reality and perspectives, 2, 146–151. https://doi.org/10.31392/NPU-
nc.series5.2022.spec.2.28 (in Ukrainian).