ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ СЕРЕДОВИЩА ПРОГРАМУВАННЯ SCRATCH МАЙБУТНІМИ ВЧИТЕЛЯМИ ІНФОРМАТИКИ

Ключові слова: освітній процес, підготовка майбутніх учителів інформатики, середовище програмування Scratch, методика викладання Scratch

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-13

Анотація. Підготовка майбутніх учителів інформатики передбачає вивчення програмування з
метою не тільки викладання програмування учням у закладах загальної середньої освіти, а й з метою
створення програмних продуктів відповідно до потреб професійної діяльності. Тому формуючи знання,
уміння та навички з програмування, необхідним є формування творчого підходу до створення проєктів у
майбутніх учителів інформатики.
Учні закладів загальної середньої освіти починають знайомитись із програмування ще в
початкових класах, вивчаючи середовище програмування Scratch, та продовжують у середніх класах,
вивчаючи у 5 і 6 класах середовище програмування Scratch, у 7 класі розпочинається вивчення мови
програмування, зазвичай, Python. Тому майбутні вчителі інформатики повинні вивчати середовище
програмування Scratch під час навчання у закладах вищої освіти, про що раніше ми писали в науковій
статті. Окрім цього, якраз використання середовища програмування Scratch може забезпечити створення
творчих проєктів майбутніми фахівцями.
У статті розглянуто поняття «середовище програмування Scratch» та надано власне розуміння
цього поняття. Представлено думки вчених про вивчення середовища програмування Scratch для
здобувачів вищої освіти. Схарактеризовано освітні ресурси вебсайту середовища програмування Scratch.
Розроблено практичні завдання з обов‘язкового освітнього компонента «Програмування» для таких
лабораторних занять, як: «Ознайомлення із середовищем програмування Scratch», «Проєкти з циклами у
середовищі програмування Scratch», «Створення проєктів із змінними, виразами і списками у середовищі
програмування Scratch», «Розробка ігрового проєкту у середовищі програмування Scratch», «Розробка
творчих проєктів у середовищі програмування Scratch». Підкреслено важливість вивчення середовища
програмування Scratch для майбутніх учителів інформатики.

In cites: Dushchenko O. (2025). Features of learning the Scratch programming environment by
future computer science teachers. Problems of Engineering Pedagogic Education, (84), 156-168.
https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-13 (in Ukrainian)

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Alieka, H. I. (2024). Peculiarities of using scratch environment in the process of training future

primary school it teachers. Academic Notes. Series: Pedagogical Sciences, (216), 82-87.

https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-216-82-87 (In Ukrainian).

Antonov, E. V. (2024). Preparation of a future computer science teacher for gamification of the

educational process of primary school: dissertation... Doctor of Philosophy: 001 Educational

Pedagogical Sciences, Zhytomyr, Ivan Franko Zhytomyr State University.

http://eprints.zu.edu.ua/39267/1/dys-Antonov.pdf (In Ukrainian).

Velykdan Yu. (2025). Scratch‘s possibilities in forming algorithmic and logical thinking in

elementary school students. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University.

Series_«Pedagogical_Sciences», 1, 172-178. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-1-172-

(In Ukrainian).

Dushchenko, O. S. (2019). The need to study the scratch programming environment by future

computer science teachers. Innovative Pedagogy, 18( 3), 35-41.

URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/18/part_3/9.pdf

DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-18-3-7 (In Ukrainian).

About Scratch. URL: https://scratch.mit.edu/about

Kovtanyuk M. S., Titova L. O. (compiled by). (2023). Programming: a teaching aid, Uman,

Vizavi.https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/123456789/16353/1/%D0%9F%D1%80%D0%BE%

D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%

F.pdf (In Ukrainian).7. Scratch for teachers. URL: https://scratch.mit.edu/educators

Stetsenko V. (2024). Formation of creative thinking in gymnasium students in the process of

studying informatics. Prospects and innovations of science" (Series "Psychology", Series

"Pedagogy", Series "Medicine"), 11(45), 831-842. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-

(45)-831-842 (In Ukrainian).

Tolmachov V, Mykhailovskyi D. (2024). Perspective of teaching programming languages in the

educational process: training of future teachers of computer science. Bulletin of Oleksandr

Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University. Pedagogical sciences, 54, 102-108.

https://doi.org/10.31376/2410-0897-2024-1-54-102-108 (In Ukrainian).

Broza, O., Biberman-Shalev, L., Chamo, N. (2023). ―Start from scratch‖: Integrating

computational thinking skills in teacher education program. Thinking Skills and Creativity, 48.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S187118712300055X

https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101285

Creative Computing Lab. URL: https://creativecomputing.gse.harvard.edu/

Erol, O., Kurt, A. A. (2017). The effects of teaching programming with scratch on pre-service

information technology teachers‘ motivation and achievement. Computers in Human Behavior,

, 11-18. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563217304843

https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.08.017

Perez-Marin, D., Hijon-Neira, R., Bacelo, A., Pizarro, C. (2020). Can computational thinking be

improved by using a methodology based on metaphors and scratch to teach computer

programming to children? Computers in Human Behavior, 105.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563218306137

https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.12.027

Sigayret, K., Tricot, A., Blanc, N. (2022). Unplugged or plugged-in programming learning: A

comparative experimental study. Computers & education, 184.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131522000768

https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104505

Topalli, D., Cagiltay, N. E. (2018). Improving programming skills in engineering education

through problem-based game projects with Scratch. Computers & Education, 120, 64-74.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131518300113

https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.01.011

Опубліковано
2025-06-30