МОДЕЛЬ МЕТОДИКИ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ЩОДО РОБОТИ ЗІ ЗДОБУВАЧАМИ ОСВІТИ У СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ ОБСТАВИНАХ У ПРОЦЕСІ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ

  • О. ДВОРНИК Управління освіти адміністрації Індустріального району Харківської міської ради https://orcid.org/0000-0001-7561-3432
Ключові слова: соціальна компетентність, методика, педагогічне моделювання, вчитель, здобувач освіти, складні життєві обставини

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-12

Мета. Стаття присвячена науковому обґрунтуванню та розробленню моделі методики розвитку
соціальної компетентності вчителів щодо роботи зі здобувачами освіти у складних життєвих обставинах
у процесі підвищення кваліфікації. Актуальність дослідження зумовлена сучасними викликами в освіті,
зокрема збільшенням кількості здобувачів освіти, які опинились або можуть опинитися у складних
життєвих обставинах.
Методи. У процесі дослідження застосовано комплекс загальнонаукових методів: аналіз, синтез,
узагальнення, систематизацію, а також педагогічне моделювання як провідний метод конструювання
моделі. Здійснено аналіз чинників впливу на розвиток соціальної компетентності вчителів, визначено
методологічні підходи та дидактичні принципи, що стали основою для побудови моделі.
Результати. Розроблено модель методики, яка включає три взаємопов‘язані блоки:
методологічно-цільовий, змістовно-діяльнісний та діагностично-рефлексивний. У першому блоці
визначено науково-методологічні засади, підходи, принципи та зовнішні й внутрішні чинники впливу.
Змістовно-діяльнісний блок розкриває етапи впровадження методики, форми, методи та засоби навчання
у системі післядипломної педагогічної освіти. Діагностично-рефлексивний блок орієнтований на
моніторинг і корекцію професійної підготовки вчителів, а також формування рефлексивних умінь як
компонента саморозвитку. Запропонована модель дозволяє забезпечити ефективний розвиток соціальної
компетентності вчителів.
Висновки. Результати дослідження підтвердили необхідність системного, науково обґрунтованого
підходу до розвитку соціальної компетентності вчителів у процесі підвищення кваліфікації. Модель
методики, що представлена в статті, враховує сучасні виклики освіти, зокрема умови війни, цифровізації
та соціальної напруженості, й може слугувати ефективним інструментом у підготовці вчителів щодо
роботи зі здобувачами освіти у складних життєвих обставинах.

In cites: Dvornyk O. (2025). Model of the methodology for developing social competence of
teachers to work with learners in difficult life circumstances in the process of advanced training.
Problems of Engineering Pedagogic Education, (84), 139-155. https://doi.org/10.26565/2074-8922-
2025-84-12 (in Ukrainian)

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Abramovych, T.V. (2018). Development of professional competence of a social educator in the

system of postgraduate education: dissertation for the degree of Candidate of Pedagogical

Sciences in the specialty 13.00.04 Theory and methodology of professional education,

Academician Stepan Demyanchuk International University of Economics and Humanities, Rivne.

https://www.rshu.edu.ua/images/afto/disert_abramovich.pdf (in Ukrainian).

Academic Explanatory Dictionary (1970–1980). Methodology of the Ukrainian Language.

Dictionary of the Ukrainian Language. https://sum.in.ua/s/metodyka (in Ukrainian).

Antonova, O. Ye., Maslak, L. P. (2011). Professional pedagogical education: competence

approach: monograph (O. A. Dubaseniuk, Ed.) Zhytomyr: Vydavnytstvo ZhDU im. I. Franka.

http://eprints.zu.edu.ua/16303/1/Антонова%20ОЄ.pdf (in Ukrainian).

Berezan, V. I. (2002). Preparing the future teacher for the implementation of innovative

pedagogical technologies. Modern information technologies and innovative teaching methods in

the training of specialists: methodology, theory, experience, problems, (2(2)), 181–185.

https://vspu.edu.ua/faculty/imad/files/z/V-2.2.pdf#page=181 (in Ukrainian).

Belyaev, S. B. (n.d.). A systematic approach to teacher training.

http://repository.khpa.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/273/1/Belaev_tz2.pdf (in

Ukrainian).

Bilokonnyi, S. P. (2011). Formation of reflective skills of students of pedagogical universities in

the process of pedagogical practice: author's abstract of dissertation ... candidate of pedagogicalsciences: 13.00.04, Cherkasy. https://surli.cc/ejlcfy (in Ukrainian).

Bushman, I. A. (2005). System of education as method of modernization of the Ukrainian

culture: the dissertation on gaining of scientific degree of candidate of philosophical sciences,

specialty 09.00.10 Philosophy of education, Institute of higher education of APN Ukraine, Kiev.

https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/3407/1/58.pdf (in Ukrainian).

Varetska, O. V. (2015). Theoretical and methodological principles of the development of social

competence of a primary school teacher in the system of postgraduate pedagogical education:

dissertation for the degree of Doctor of Sciences in the specialty 13.00.04 Theory and

methodology of professional education, Kyiv. https://uacademic.info/ua/document/0515U000811

(in Ukrainian).

On the Protection of Childhood: law of Ukraine of April 26, 2001 No. 2402-III. (2001).

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text. (in Ukrainian).

On Education: law of Ukraine of September 5, 2017 No. 2145-VIII.

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).

Honcharenko, S. U. (2007). Methodological principles of constructing pedagogical

theory. The path of education, (2), 2–10.

https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/706665/1/Педагогічна%20теорія.pdf (in Ukrainian).

Honcharenko, S. U. (n.d.). Methodology as a science.

https://lib.iitta.gov.ua/706565/1/Методика%20як%20наука.pdf (in Ukrainian).

Danyliuk, N., Rohach, O. (2020). Modern Methods and Techniques of Linguistic Studies.

Volynʹ philolohichna: tekst i kontekst, 29, 7–19.

https://volyntext.vnu.edu.ua/index.php/volyntext/article/view/887 (in Ukrainian).

Dvornyk, O. M. (2023). The Revelance of Developing Teachers' Social Competence for

Preventing Difficult Life Circumstances in Learners: An Analysis Of Results. Bulletin of Science

and Education, (12(18)), 386–418. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-12(18)-386-418. (in

Ukrainian).

Dvornyk, O.M. (2024). Development of Teachers' Social Competence in the Context of Modern

Challenges of the Educational Process: Analysis and Perspectives. Forum-SOIS, 2024: The

Development of the Unified Open Information Space in Lifelong Education: collection of

materials (scientific papers, abstracts) of the 6th Inter. Sci. and Practical WEBforum / edited by

M. L. Rostoka, T. S. Bondarenko, G. S. Cherevychnyi ; focus.-comp. M. L. Rostoka; lit. ed. Y. A.

Kravchenko, N. M. Vasylenko ; bibliogr. ed. O. V. Uglova] ; National Academy of Educational

Sciences of Ukraine, V. Sukhomlynsky State Scientific and Educational Library of Ukraine,

Ukrainian Engineering Pedagogics Academy, Taras Shevchenko

National University of Kyiv, Vinnytsia: Nilan-Ltd,

(5), 287–290. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.740977

https://forumsois.uipa.edu.ua/file/2024/06/ZbForumSOIS-2024.pdf (in Ukrainian).

Dvornyk, O. M. (2024). Development of social competence of teachers to work with learners in

difficult life circumstances: dissertation for the degree of Doctor of Philosophy: 011 Educational

and Pedagogical Sciences, Kharkiv, V. N. Karazin Kharkiv National University.

https://www.uacademic.info/ua/document/0825U000338 (in Ukrainian).

Dvornyk, O. M., Ruban, N. P. (2024). The Integrative Model Of Educational Environment for

Development Teachers‘ Social Competence in Working with Learners in Difficult Life

Circumstances. Innovative pedagogy, 68(1), 64–72. https://doi.org/10.32782/2663-

/2024/68.1.11 (in Ukrainian).

Dubaseniuk, O. A. (2012). Professional pedagogical education: a personality-oriented approach:

monograph, Zhytomyr, Publishing House of I. Franko ZhDU. http://eprints.zu.edu.ua/13273/ (in

Ukrainian).

Yelnikova, H. V., Juhman, L. I. (2022). Application of the Adaptive Approach in the Educational

Activities of Higher Education Institutions. Adaptive Processes in Education: collection of

materials (abstracts) of the 1st International Scientific Forum February 7-8, 2022, (1(4)), 61–63.

https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730339/1/Zbirnyk%20Forum%20I-AAE-2022.pdf (in Ukrainian).

Yermola, A. M., Hnydko, V. V. (2012). The essence of the activity approach in education and

upbringing: problems and contradictions. Pedagogy of creative personality formation in higher

and general academic schools, 26(79), 151–157. http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2012/26/25.pdf (in Ukrainian).

Zhelieznova, T. (2020). The model of health-preserving competence development of primary

school teachers in the system of postgraduate education. Pedagogical sciences:

theory, history, innovative technologies, (10(104)), 93–104.

https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11281 (in Ukrainian).

On ensuring social protection of children in difficult life circumstances: resolution of the Cabinet

of Ministers of Ukraine dated June 1, 2020 No. 585). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/585-

-%D0%BF#Text (in Ukrainian).

Kaidalova, L. G. (2008). Theoretical and methodological aspects of personally oriented learning.

https://dspace.nuph.edu.ua/bitstream/123456789/2923/1/1.pdf (in Ukrainian).

Kalaur, S. (2022). The potential of acmeological and adaptive approaches to improve the quality

of educational services in postgraduate education. Innovations in education: realities and

prospects for development: materials of the IV International Scientific and

Practical Conference (Ternopil. October 28, 2022), ZUNU, (pp. 207–211).

http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/27718/1/Svitlana%20Kalaur.pdf (in Ukrainian).

Kravetsʹ, N. M. (2010). Humanism and spiritual values in education.

http://conf.vntu.edu.ua/humed/2010/txt/kravec.php (in Ukrainian).

Kravchuk, L. (n.d.). Implementation of the andragogic approach in the postgraduate education

system. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/12307/1/L_Kravchuk_AZPO_IPPO.pdf (in

Ukrainian).

Kulakova, L. (2022). Formation of Social Competence of Junior Schoolchildren in the Conditions

of Educational Process. Scientific Notes of Ostroh Academy National University: Psychology

Series, (14), 65–69. https://journals.oa.edu.ua/Psychology/article/view/3417 (in Ukrainian).

Lisovets, O. (2019). System Approach to Formation of Social and Legal Competence of Social

Workers. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1–2), 145–151.

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2018(1-2)145151 (in Ukrainian).

Lunyachek, V. (2020). Competence approach as a methodology of professional development of

an educator. New Pedagogical Thought, (2(102)), 37–44. https://doi.org/10.37026/2520-6427-

-102-2-37-45 (in Ukrainian).

Myrna, I. O. (2015). Development of social competence of class teachers of general educational

institutions in the process of professional activity: dissertation ... scientific degree of candidate of

pedagogical sciences: 13.00.04 - theory and methodology of professional education, Zhytomyr.

http://eprints.zu.edu.ua/19465/1/dys_Myrna.pdf (in Ukrainian).

Myronchuk, N. M. (2014). The Pragmatist Approach in the Training of Future Teachers to

Implement the Functions of the Teacher-Tutor. Journal of Zhytomyr Ivan Franko State

University. Pedagogical Sciences, (4(76)), 85–88. http://eprints.zu.edu.ua/13927/1/85-88.pdf (in

Ukrainian).

Mysechko, Ye. M., Astakhova, L. Ye., Mysechko, O. Ye. (n.d.). Didactic principles of forming a

teacher's professional competence. http://eprints.zu.edu.ua/744/1/99maepkv.pdf (in Ukrainian).

Mykhailov, V. M. (2021). Pedagogical modeling of the civil security specialists‘ professional

competence development in the system of postgraduate education. Academic studies. Series

“Pedagogy”, 1(3), 50-58. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.9 (in Ukrainian).

Naidonova, L. M. (2014). Group reflection as a mechanism for reconstructing social attitudes:

dissertation ... for the degree of candidate of psychological sciences: 19.00.05 - social

psychology, psychology of social work. https://core.ac.uk/download/pdf/77241836.pdf (in

Ukrainian).

Nykytiuk, I. V. (2018). Development of Teachers‘ Professional Competencies in Conditions of

Innovative Educational Environment. Pedagogical search, (3(99)), 73–76. http://www.irbis-

nbuv.gov.ua/cgi-

bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&

S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=pedp_2018_3_19 (in

Ukrainian).

Osadchenko, I. I. (2012). Theory and practice of situational learning in the training of future

primary school teachers: monograph, Uman, PP Zhovtyy.

https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/6533 (in Ukrainian).

Опубліковано
2025-06-30