НАВЧАННЯ В АД'ЮНКТУРІ ВИЩОГО ВІЙСЬКОВОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ: РОЛЬ МОТИВАЦІЇ АД'ЮНКТІВ

Ключові слова: ад'юнкти, навчання в ад'юнктурі, мотивація вступу до ад'юнктури, мотивація освітньої та наукової діяльності, мотивація стейкхолдера

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-07

У статті наводяться результати дослідження мотивації навчання в ад'юнктурі як важливий
фактор ефективного виконання ад‘юнктами освітньо-наукових програм. У ній виділено та діагностовано
чотири взаємопов'язані аспекти: мотиви вступу до ад'юнктури, мотиви наукової та освітньої діяльності,
мотиви активного учасника освітнього процесу (стейкхолдера).
Виявлення мотивів навчання в ад'юнктурі розглядається з позиції психолого-педагогічного
підходу. Такий підхід дозволяє враховувати важливу роль самих ад'юнктів у ефективності освіти та
становленні майбутнього вченого та викладача.
Мотивація ад'юнктів досліджується через визначення внутрішніх та зовнішніх мотивів. Внутрішні
мотиви розглядаються як первинні відносно до освітньої та наукової діяльності і які формуються
відповідно до потреб ад'юнкта в пізнанні та розвитку. Зовнішні мотиви розглядаються як вторинні і такі,
що формуються під впливом зовнішнього середовища. Це дозволяє предметно досліджувати чинники,
що впливають на мотивацію вступу до ад'юнктури, мотивацію наукової та освітньої діяльності.
Дослідження впливу мотивації навчання ад'юнктів показало, що трансформація ад‘юнктури в
інституцію, що поєднує освіту і науку, де починається професійна кар‘єра військовослужбовця як
викладача або науковця, вимагає ретельного вивчення та розуміння мотивів вступу до ад'юнктури,
мотивації наукової та освітньої діяльності, мотивації як суб‘єкта освітньої діяльності, чинників, що
впливають на мотивацію. Дослідження доводять, що мотивацію навчання тих, хто планує вступати на
навчання в ад‘юнктурі, треба ретельно вивчати і в процесі відбору кандидатів на навчання, і на етапі
вступу до ад‘юнктури. Дослідження також показують необхідність удосконалення процесу ад'юнктської
підготовки, що сприяє посиленню внутрішньої мотивації освітньої та наукової діяльності, розвитку
інтересів ад'юнктів у сфері практичної, професійної, освітньої та наукової діяльності, а також доцільність
переходу до інноваційних освітніх технологій, що підвищують залучення ад'юнктів до процесу навчання.
Становлення ад‘юнктури як інституції, що поєднує освіту і науку, вимагає переходу до
інноваційних освітніх технологій, посилення внутрішньої мотивації ад'юнктів та розвитку їх інтересів у
сфері практичної професійної, освітньої та наукової діяльності.

Як цитувати: Морозов О, Олійник Л., Аксанов Т. Навчання в ад'юнктурі вищого
військового навчального звкладу: роль мотивації ад'юнктів. Проблеми інженерно-педагогічної
освіти. 2025. Вип. 84. С. 84-92. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-07

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Biryukova, M. V. (2010). Postgraduate and doctoral studies as mechanisms for the formation of

the intellectual potential of the state: [from the experience of KhSU "NUA"]. Higher School, (2),

—59. (in Ukrainian).

Vitchenko, A. (2020). Preparation of the future doctors of philosophy in the higher military

school: experience, problems, ways of improvement. Viiskova osvita, 1(41), 91-102.

https://doi.org/10.33099/2617-1783/2020-1/91-102 (in Ukrainian).

Karamushka, T. V. (2017). Socio-psychological factors in the formation of graduate students'

readiness to pursue a professional career: dissertation ... candidate of psychological sciences:

00.05, Kyiv. https://ir.library.knu.ua/entities/publication/5aa7edc4-2557-474b-80a0-

ad5d577e1fa (in Ukrainian).

Kozubtsov I. N., Marahovsky L. F. (2012). Scіentіfіc school as the fundamentals of modern

іnterdіscіplіnary postgraduate course. Bulletin of Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National

Pedagogical University. Pedagogical sciences, 20, 54–62. https://surl.lu/wuovky (in Ukrainian).

Kozubtsov I.M. (2013). Requirements for the model of implementation of variability betweentypes of scientific and scientific-pedagogical activity of scientists. Problems of modern

pedagogical education. Pedagogy and Psychology, 39(2), 272–279. https://surl.li/eenkta (in

Ukrainian).

Kozubtsov, I. M. (2013). Model training contents educational and vocational programs

methodologically competent model of training graduate students, adjunct. Pedagogical sciences:

theory, history, innovative technologies, 5(31), 272-280.

https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734785/1/pednauk_2013_5_33.pdf (in Ukrainian).

Kryshtof, S. (2016). Doctoral studies – an innovative level of training academic staff of higher

qualificationat present. Scientific Bulletin of the Lesya Ukrainka Eastern European National

University : Pedagogical Sciences, (2), 61-65. https://surl.li/jshcbs (in Ukrainian).

Levchenko, T. I. (2011). Subject Motivation in Various Types of Activity: monograph, Vinnytsia,

Nova Knyga https://books.google.com.ua/books?id=AJ4RCgAAQBAJ (in Ukrainian).

Maslow, Abraham. (2004). Motivation and Personality.

https://psylib.org.ua/books/masla01/index.htm (date of return: 28.03.2025).

Moroz, S. A. (2017). Improving the practice of training doctors of philosophy as a direction for

improving the quality of higher education: state and institutional aspect. Training doctors of

philosophy (PhD) in the context of higher education reform: Materials of the All-Ukrainian

Scientific and Practical Conference (Zaporizhzhya, October 5-6, 2017), Zaporizhzhia,

Zaporizhzhia National University. http://phd.znu.edu.ua/page/img/Tezy_PHD_ZNU.pdf (in

Ukrainian).

Nikitchenko, A. O. (2021). Motivation as a condition and factor of career advancement of

personnel. Youth of science – 2021: socio-economic and humanitarian aspects of the development

of society: collection of theses of the XI International Scientific-Practical Conference of students,

postgraduates and young scientists (Chernihiv, March 25-26, 2021): in 2 parts. Part 2, Chernihiv:

National University ―Chernihiv Polytechnic‖. http://ir.stu.cn.ua/123456789/26113 (in Ukrainian).

Povidaychyk, O. S., Popyk, M. M., Reblyan, A. M. (2022). Motivational aspects of scientific and

research activities of students of higher education institutions. Scientific Bulletin of Uzhhorod

University . Series: Pedagogy. Social work, (1(50), 219–222. https://surl.li/cfrwfm (in Ukrainian).

Poplavska, A. P. (2006). Psychological features of career orientations of military personnel:

author's abstract of dissertation ... candidate of psychological sciences: 19.00.10.

https://uacademic.info/ua/document/0406U004744 (in Ukrainian).

On approval of the Features of training candidates for the degree of Doctor of Philosophy and the

scientific degree of Doctor of Sciences in higher military educational institutions, military

educational units of higher education institutions, scientific institutions of the Ministry of Defense

of Ukraine: order of the Ministry of Defense of Ukraine dated 09.12.2022 No. 424 (registered on

31.2023 under No. 195/39251). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0195-23#Text (in

Ukrainian).

On approval of the Procedure for training candidates for the degree of Doctor of Philosophy and

Doctor of Science in higher education institutions (scientific institutions): resolution of the

Cabinet of Ministers of Ukraine dated March 23, 2016 No. 261.

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/261-2016-%D0%BF#Text (in Ukrainian).

Romanchuk, S., Ostapyovska, I. (2018). Motivation as a psychological and pedagogical

phenomenon. Young science of Volyn: priorities and prospects of research: materials of the XII

International scientific and practical conference of postgraduates and students (May 15−16,

, Lutsk, Vezha-Druk. https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/17812 (in Ukrainian).

Stoliarova H. (2022). Research of ways of influence on motivational sphere applicants of higher

education. Bulletin of National Defense University of Ukraine, 3(67), 120–125.

https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-67-3-120-125 (in Ukrainian).

Shevtsov, A. L. (2023). Some issues of forming motivation for studying in higher military

educational institutions. Seventy-eighth economic and legal discussions. Series: Social and

humanities sciences. Section 4. Pedagogical sciences: materials of the international scientific-

practical online conference 28-29.09.2023. http://www.spilnota.net.ua/ua/article/id-4497/ (in

Ukrainian). (date of return: 02.04.2025).

Опубліковано
2025-06-30