СОЦІАЛІЗАЦІЯ ОСОБИСТОСТІ ЗДОБУВАЧА ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ФАКТОР ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЦІЛЕЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ

Ключові слова: соціалізація, здобувачі вищої освіти, сталий розвиток, освітнє середовище, громадянська відповідальність, соціальні компетентності, інтеграція, Україна

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-04

Мета. Метою роботи є дослідження процесу соціалізації здобувачів вищої освіти як чинника
забезпечення цілей сталого розвитку в Україні та визначення ефективних механізмів сприяння цьому
процесу в університетському середовищі.
Методи. Для виявлення ступеня розробленості проблеми використано методи теоретичного
аналізу наукової, психолого-педагогічної та методичної літератури, також застосовано методи аналізу та
синтезу, узагальнення і систематизації, які дозволили системно розглянути та охарактеризувати
досліджувані поняття та сформувати висновки й визначити перспективи.
Результати. Обґрунтовано актуальність досліджуваної проблеми в контексті викликів сьогодення,
значущість соціалізації здобувачів вищої освіти для формування суспільно відповідальної особистості,
здатної діяти відповідно до принципів сталого розвитку. Розглянуто процес соціалізації здобувачів вищої
освіти як ключовий чинник досягнення Цілей сталого розвитку (ЦСР) в Україні. Досліджено роль вищої
освіти у формуванні активної громадянської позиції, екологічної свідомості, соціальної відповідальності
та цифрової грамотності студентів; вплив ключових чинників соціалізації, зокрема академічної культури,
студентського самоврядування, волонтерської діяльності та взаємодії з громадськими організаціями, на
особистісний та професійний розвиток студентів. Визначено основні виклики соціалізації студентів та
запропоновано ефективні шляхи подолання зазначених проблем. Виявлено, що соціалізація здобувачів
вищої освіти значною мірою залежить від якості освітнього середовища, рівня академічної культури та
активної участі студентів у громадському житті. Доведено, що впровадження інноваційних освітніх
технологій, розвиток студентського самоврядування та підтримка волонтерської діяльності сприяють
формуванню соціально відповідальної особистості, орієнтованої на принципи сталого розвитку.
Означено перспективи соціалізації в контексті сучасного освітнього простору та процесах сталого
розвитку.
Висновки. Соціалізація здобувачів вищої освіти є необхідною умовою досягнення цілей сталого
розвитку в Україні, оскільки формує громадянську відповідальність, екологічну свідомість і
підприємницьке мислення молоді. Розвиток міждисциплінарного підходу в освітніх програмах та активна
взаємодія студентів із суспільними інституціями сприятимуть ефективнішій інтеграції молоді в соціальне
середовище та їхній готовності до вирішення актуальних викликів сталого розвитку.

Як цитувати: Бакуменко Л. Г. Соціалізація особистості здобувача вищої освіти як фактор
забезпечення цілей сталого розвитку в Україні. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2025.
Вип. 84. С. 48-60. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-04

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Antonova-Rafi, Yu. V., Khudetsky, I. Yu., Naumenko, N. O., Kosyakova, G. V. (2023). Sustainable

development in health care: a textbook on the discipline "Sustainable development in health care" for

students of specialty 227 "Physical therapy, occupational therapy", Kyiv, Igor Sikorsky Kyiv

Polytechnic Institute. https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/23c785c4-9b9d-4dfb-ad1a-

e9101359da/content (In Ukrainian).

Bakumenko, L. G. (2024). Analyzing the components of higher education applicants' socialization

during studying in a higher educational institution in the war conditions. Problems of engineering

pedagogic education, 83, 254-267. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-22 (In Ukrainian).

Bondarchuk, M. (2020). Socialization of student youth. Science. Education. Youth, 20-23.

https://library.udpu.edu.ua/library_files/stud_konferenzia/2020/1/7.pdf (In Ukrainian).

Vasyanovych, G. P. Philosophical and pedagogical ideas in the self-concept of academician Ivan

Zyazyun. CHAPTER I. I. A. Zyazyun's concept of pedagogy

of goodness as the basis of modern Ukrainian pedagogy.

https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/2821b89b-b2f9-4b42-be92-

d0436be2cea/content (In Ukrainian).

Zozulyak-Sluchyk, R. V. (2022). Fundamentals of personality socialization: a textbook for students of

higher education institutions (educational and professional program "Social Work"), 2nd ed., revised

and supplemented, Ivano-Frankivsk, NAIR. https://ksptsr.pnu.edu.ua/wp-

content/uploads/sites/71/2023/02/%D0%9D%D0%90%D0%92%D0%A7-%D0%9F%D0%9E%D0%A1%D0%86%D0%91-22.pdf (In Ukrainian).

Kaganovska, T. Ye. (2023). Good governance as a tool for ensuring sustainable development. Goals of

sustainable development in the aspect of strengthening the national and international legal order:

abstracts of the international scientific and practical conference

(Zaporizhzhia-Lviv-Odesa-Uzhgorod-Kharkiv-Chernivtsi October 27, 2023), Kharkiv.

https://law.karazin.ua/resources/doks2021/nauka/repozitary/Konferentsiia_27-10-

_Zbirka_tez_oryhinal-maket.pdf (In Ukrainian).

Lopatina, H. O., Hurenko, O. I., Mytsyk , H. M. (2024). Inclusive higher education and its role in

achieving sustainable development goals. Innovate Pedagogy, 69(1), 195 – 200.

https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/69.1.38 (In Ukrainian).

National Strategy for the Development of Education in Ukraine for the Period Until 2021.

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text (In Ukrainian).

On the Sustainable Development Strategy "Ukraine - 2020": Decree of the President of Ukraine dated

January 12, 2015 No. 5/2015. https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/5/2015 (In Ukrainian).

Sabovchyk, А., Popovych, А. (2024). Definition of the concept and the goals of sustainable

development. Uzhhorod National University Herald. Series: Law, 86(5), 415-422.

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.86.5.61 (In Ukrainian).

17 Sustainable Development Goals. UN Global Compact in Ukraine.

https://globalcompact.org.ua/tsili-stijkogo-rozvytku/ (In Ukrainian).

Filipchuk, G. G. (2018). Ukrainian education in the challenges of time. Conceptual principles of the

development of adult education: world experience, Ukrainian realities and prospects: a collection of

scientific articles / [team of authors]; ed. Kremenya V. G.,

Nychkalo N. G.; incl. Anishchenko O. V., Luk‘yanova L. B.

http://eprints.zu.edu.ua/27789/1/%D0%97%D0%B1%D0%B8%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA

%20%D1%81%D0%B5%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D1%80%D1%83.pdf (In

Ukrainian).

Sustainable Development Goals for Children of Ukraine: National Report.

https://idss.org.ua/arhiv/SDGsForChildren_Ukraine_ukr.pdf (In Ukrainian).

Agbedahin, A. V. (2019). Sustainable development, Education for Sustainable Development, and the

Agenda for Sustainable Development: Emergence, efficacy, eminence, and future. Sustainable

Development, 27(4), 669–680. https://doi.org/10.1002/sd.1931

Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives.

https://stairwaytosdg.eu/images/UNESCO_Education_for_Sustainable_Development_Goals_ENG.pdf

Ferguson, T., Roofe, C. G. (2020). SDG 4 in higher education: challenges and opportunities.

International Journal of Sustainability in Higher Education, 21(5), 959-975.

https://doi.org/10.1108/IJSHE-12-2019-0353

Fiuza-Asorey M., Losada-Puente L., Martínez S. S., Baña, M. (2023). Lights and shadows in university

studentsʼ perceptions of inclusion and diversity. Educación XX1,26(2), 141–164.

https://doi.org/10.5944/educxx1.34475

Опубліковано
2025-06-30