ДИЗАЙНЕРСЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ: СУТНІСТЬ ТА УМОВИ ФОРМУВАННЯ

Ключові слова: дизайнерська компетентність, педагогічний дизайн, дизайн-мислення, педагог професійного навчання, педагогічні умови

Анотація

https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-19

Мета. Мета статті – визначення сутності та умов формування й розвитку дизайнерської
компетентності майбутніх педагогів професійного навчання.
Методи. Аналіз нормативно-правової документації, філософської, психолого-педагогічної та
методичної літератури, синтез, систематизація, узагальнення, зіставлення.
Результати. Визначено, що дизайнерська компетентність майбутнього педагога професійного

навчання – це невід’ємний компонент професійної компетентності, що забезпечує готовність до дизайн-
діяльності, яка включає сукупність відповідних теоретичних знань, практичних навичок і особистісних

якостей, спрямованих на успішну реалізацію майбутньої професійної діяльності. Зміст і структура
дизайнерської компетентності майбутніх педагогів професійного навчання визначається специфікою
їхньої майбутньої професійної діяльності. Під формуванням й розвитком дизайнерської компетентності в
майбутнього педагога професійного навчання розуміємо послідовний процес якісної зміни особистості
здобувача професійно-педагогічної освіти, спрямований на здобуття компонентів дизайнерської

компетентності, пов’язаний з досягненням її заданого рівня. На підставі здійснених аналітико-
синтетичних процедур було визначено, що шляхом інтеграції компетентнісного, дименсіонального й

проєктного підходів може відбуватися формування й розвиток дизайнерської компетентності майбутніх
педагогів професійного навчання, науковим забезпеченням якої є система принципів: інтегративності;
індивідуалізації; ситуативності; рівневості; партисипативності.
Висновки. Аналіз психолого-педагогічної літератури, узагальнення педагогічного досвіду
дозволили виявити та сформулювати педагогічні умови формування й розвитку дизайнерської
компетентності майбутнього педагога професійного навчання: 1) застосування комплексу
міждисциплінарних професійно-орієнтованих завдань; 2) стимулювання проєктного мислення здобувачів
професійно-педагогічної освіти; 3) активізація їх творчої діяльності. Перспективними напрямками
подальших наукових досліджень можуть стати шляхи та засоби вдосконалювання, а також створення
моделі формування й розвитку дизайнерської компетентності майбутніх педагогів професійного
навчання.

In cites: Nesmyanovych A. V. (2025). Design competence of future teacher of vocational
education: essence and conditions for formation. Problems of Engineering Pedagogic Education, (84),
223-233. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-19 (in Ukrainian)

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Barnet, B., Evanz, D. (2018). [Design thinking. Design the life, Nash format, Kyiv. (in

Ukrainian).

Bondarenko, N., Pasko, O. (2023). Features of the training of future design specialists in higher

education institutions. Current Issues of the Humanities, 61(1), 58-63.

https://doi.org/10.24919/2308-4863/61-1-10 (in Ukrainian).

Hardabkhadze, I. (2019). Design thinking as means of adaptation to social transformations during

the post-digital period. Design education as a branch of creative industries: materials All-

Ukrainian scientific-practical conference, April 18-19, 2019, KNUKiM, Kyiv.

https://knukim.edu.ua/wp-content/uploads/nuk_konf/19/4.pdf (in Ukrainian).

Ishchenko, T., Zhukovska, S. (2020). Technologies of pedagogical design during creation of

electronic program and methodical complexes in the HVPE Scientific and methodical center.

Information and resource provision of the educational process in the conditions of the

digitalization of society: materials of International scientific and practical conference, 11

november 2020, Kyiv. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/722560/1/Zbirnuk_materialiv.pdf (in

Ukrainian).

Markovets, O. (2020). Design and creation of educational content by means of the platform of

graphic design – Canva. Information and resource provision of the educational process in the

conditions of the digitalization of society: materials of International

scientific and practical conference, 11 november 2020, Kyiv.

https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/722560/1/Zbirnuk_materialiv.pdf (in Ukrainian).

Orshanskyi, L., Nyshchak, I., Pavlovskyy, Yu. (2022). Pedagogical conditions formation ofcreative activity of future teachers of labor education in the process of professional training.

Youth and market, 1/199, 12-18. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.254027 (in Ukrainian).

Strilets, V. (2019). Strategy and concepts of post-industrial design. Design education as a

branch of creative industries: materials All-Ukrainian scientific-practical conference, April 18-

, 2019, KNUKiM, Kyiv. https://knukim.edu.ua/wp-content/uploads/nuk_konf/19/4.pdf (in

Ukrainian).

Tymenko, V. (2015). Pedagogical design in the highest professional educational institutions of a

technical profile. Design education of future specialists at the current stage of educational

practice: materials of the All-Ukrainian scientific-practical online conference, (March 18–19,

, Poltava), PNPU imeni V. H. Korolenka, Poltava.

http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/5210 (in Ukrainian).

Fursa , O. (2020). The phenomenon of design education in the context of design development and

the system of professional training of designers. Art Education: Content, Technologies,

Management, (15), 5-26. https://doi.org/10.37041/2410-4434-2020-15-1 (in Ukrainian).

Ashimkhanova, G., Autaeva, A., Rymkhanova, A., Olexyuk, Z. (2024). Formation of inclusive

competence of future special education teachers. Journal of Advanced Pharmacy Education &

Research [JAPER], 14(4), 155-162. https://doi.org/10.51847/cuvdEhj7Nl

Cook, K., Bush, S. (2018). Design Thinking in Integrated STEAM Learning: Surveying the

Landscape and Exploring Exemplars in Elementary Grades. School Science And Mathematics,

(3-4), 93-103. https://doi.org/10.1111/ssm.12268

Karabaeva, Z ., Musurmanova, A., Xamroevich, R. (2019). Improving the Competence of Future

Vocational Education Teachers based on Modular-Rating Education. International Journal of

Engineering and Advanced Technology (IJEAT), 9(1), 6903-6906.

https://doi.org/10.35940/ijeat.A2997.109119

Karimova, N. (2020). Content and structure of professional education teacher's professional

competence. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8(9), 131-

, Progressive Academic Publishing, UK. https://surl.li/akibcy

Turaev, K., Abdurakhimov, L. (2020). Model of development of design competence of future

drawing science teachers. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences,

((11(Part II)), 252-258. https://surl.li/kkcdiq

Yukl, G. (2020). Leadership in organizations (Ninth edition, Global edition), Pearson Education,

Harlow, United Kingdom.

Опубліковано
2025-06-30