СОЦІАЛЬНЕ ПАРТНЕРСТВО ЯК ЧИННИК ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ
Анотація
https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-05
Мета. Мета дослідження – вивчити теоретичні та методичні доробки, проаналізувати й
узагальнити зарубіжний досвід соціального партнерства ЗВО й інноваційних підприємств задля
підвищення якості підготовки майбутніх педагогів професійного навчання.
Методи. Для вирішення поставлених завдань використовувався комплекс загальнонаукових
(аналіз, синтез, аналогія, порівняння, зіставлення, узагальнення, класифікація, систематизація) та
емпіричних (аналіз філософської, психолого-педагогічної, методичної літератури, нормативної
документації) методів.
Результати. Взаємодія між закладами професійної освіти й організаціями, які виступають як
роботодавці, потребує врахування певних протиріч: підготовка фахівців у системі професійної освіти не
завжди відповідає вимогам ринку праці; професійні орієнтації випускників закладів профосвіти не
повністю відповідають вимогам роботодавців до персоналу; завищені професійні вимоги випускників не
завжди відповідають їхнім реальним можливостям. У країнах ЄС для залучення роботодавців до
соціального партнерства в галузі професійної освіти держава використовує такі механізми, як: державні
субсидії роботодавцям, які створюють додаткові навчальні місця для виробничого навчання й навчання
на робочому місці; створення в рамках колективних договорів навчальних фондів, активи яких
формуються або з податку на фонд заробітної плати, або за рахунок державних дотацій; державні дотації
на навчання на робочому місці; податкові пільги підприємствам тощо. Системотворчим інтегративним
фактором соціального партнерства між закладом профосвіти та інноваційним підприємством виступає
професійна діяльність, реально здійснювана в умовах виробництва. Вона задає параметри освітньої
діяльності, її цілі, способи й форми та відіграє провідну роль задля вирішення цілого комплексу проблем
виробничо-педагогічного характеру
Висновки. Актуальність проблеми ефективної професійної підготовки майбутніх педагогів
професійного навчання в соціальному партнерстві ЗВО й інноваційних підприємств визначається
соціальним замовленням на підготовку такого педагога, який здатний сформувати
конкурентоспроможність у здобувачів освіти. Досвід взаємодії освітніх установ і підприємств таких
країн, як Австрія, Німеччина, США, Франція, Швейцарія та Японія показує, що традиція співробітництва
професійної освіти, досягнень передової науки й підприємництва дозволяє досягати високого рівня
результатів для всіх учасників цього процесу.
Як цитувати: Ігнатенко П. М., Гресь Л. О. Соціальне партнерство як чинник підвищення
якості підготовки педагогів професійного навчання. Проблеми інженерно-педагогічної освіти.
2025. Вип. 84. С.61-71. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-05
Завантаження
Посилання
Aprielieva, I. V. (2021). Socio-pedagogical partnership in education - essence, main ideas.
Theory and methods of teaching and education, 51, 7-17.
http://dx.doi.org/10.34142/23128046.2021.51.01 (In Ukrainian).
Kapustin, V. V. (2021). Foreign experience of mechanisms of social partnership
implementation. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, 16, 118–123. https://doi.org/10.32702/2306-
2021.16.118 (In Ukrainian).
Kozak, L. (2017). Features university education in France. Educological discourse, 1-2 (16-
, 96-105. https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/440/366 (In Ukrainian).
Makara, O. (2009). Social partnership institute as a factor of development of the socially oriented
economy. Herald of Ternopil National Economic University, 2, 37-44.
http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/26950 (In Ukrainian).
Radchenko, T. A. (2012). International cooperation of the universities of Switzerland as factor of
polylevel of culture of educational process. Alfred Nobel University Journal of Pedagogy and
Psychology, 2 (4), 24-27. https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2012/2/5.pdf (In Ukrainian).
Semenoh, O. M., Vovk, M. P. (2021). Pedagogical partnership as a priority of modernpedagogical education. Herald of the National Academy of Educational Sciences of
Ukraine, 3(2), 1-7. https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-2-11-1 (In Ukrainian).
Sydoryk, I. (2020). Social partnership in the formation of competence of future social workers.
New Pedagogical Thought, 102 (2), 80-83. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2020-102-2-80-
(In Ukrainian).
Stoychyk, T. (2019). Conditions for the formation of social partnership in the institutions of
vocational education in Ukraine. Educational Horizons, 48(1), 38-42.
https://doi.org/10.15330/obrii.48.1.38-42 (In Ukrainian).
Tadeush, О. (2020). Educational partnership in higher school space: domestic and foreign
experience. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (33), 57–69.
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.33.7 (In Ukrainian).
Khmil, O. (2010). Features of system of the higher education in France.
Youth & market, 9 (68), 95-99. https://surli.cc/emxdov (In Ukrainian).
Tsarova, E. (2022). State of development of social partnership in vocational (vocational-
technical) education institutions. Professional Pedagogics, 2(25), 129-137.
https://doi.org/10.32835/2707-3092.2022.25.129-137 (In Ukrainian).
Collins COBUILD (Collins Birmingham University International
Language Database) English language dictionary, London, Collins. (1987).
https://archive.org/details/collinscobuilden00vari#Text (viewed 15 December 2024).
Küsters, H. (2007). Social Partnership: Basic Aspects of Labour Relations in Germany, Köln,
Printservice Produktion. https://library.fes.de/pdf-files/iez/06632.pdf.
Kulalaieva, N., Homeniuk, D. (2020). The technology for developing social partnership in
professional education under the conditions of dual training. Professional Pedagogics, 1(20),
-150. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2020.20.146-150 (In Ukrainian).
Moulton, L., Anheier H. K. (2001). Public-private partnerships in the United States: Historical
patterns and current trends. Civil Society Working Paper 16, London.