ФОРМУВАННЯ СТРЕСОСТІЙКОСТІ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА

Ключові слова: стрес, саморегуляція, дезадаптація, емоційний стан, емоційне вигоряння

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-35

Стреси займають значне місце в діяльності педагога. Психологічні традиції вивчення цього складного і цікавого явища складалися в психоаналітичній та соціологічній школах, які використовували великий арсенал методів розпізнавання, опису і дослідження. Наша робота спрямована на дослідження навичок стресостійкості поведінки, що є важливим чинником саморозвитку особистості. Відправна точка для вирішення різноманітних завдань саморозвитку і саморегуляції - це вміння розуміти, що з тобою відбувається, який ти зараз, які твої сильні і слабкі сторони, знати свої можливості. Актуальність визначеної проблеми та вивчення педагогічного досвіду показали, що існують суперечності між:

  • зростаючими потребами суспільства до професійних конпетентностей педагога, який має володіти високим рівнем стресостійкоті та стресогенністю професії педагога, яка пов’язана з інтенсивною і емоційною взаємодією з людьми;
  • потребами педагогів в навичках стабілізації функціонально-психологічного стану та зростанні стресогенних факторів.

                Отже, актуальність, об’єктивна потреба суспільства в пошуках нових підходів до вирішення проблеми формування стресостійкості у професійній діяльності педагога, недостатня розробленість проблеми зумовили вибір теми дослідження.

                Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні та частковій перевірці методики стабілізації функціонально-психологічного стану особистості та визначенні шляхів психологічного подолання дезадаптуючих факторів в професійній діяльності педагога.

Методами дослідження стали теоретичні (аналіз, синтез, систематизація, зіставлення, узагальнення) з метою систематизації теоретичних ідей та узагальнення досвіду формування шляхів і способів подолання стресу та необхідності розвитку умінь педагога контролювати і регулювати своє самопочуття, свій емоційний стан; емпіричні (тестування, опитування), обсерваційні (анкетування) для діагностування рівня стресостійкості;педагогічний експеримент з метою перевірки психологічної підготовки педагогічних працівників в стресових ситуаціях.

В результаті дослідження уточнено сутність поняття: «стресостійкості педагога», нестачу якої можна вважати серйозною та актуальною проблемою у професійній діяльності педагога, а, отже, є важливим і формування стресостійкості, яка розуміється як процес, спрямований на набуття фахівцями професійних компетентностей з удосконалення прагнення до постійного підвищення рівня саморегуляції, а відповідно і  освітнього та наукового рівня, актуалізації й реалізації власного особистісного потенціалу, прагнення до саморозвитку за програмами професійної освіти; подальшого розвитку набули принципи навчання (гуманізму; демократизму; іманентності розвитку; вільного розвитку фахівця; свободи вибору); формування  особистості інженера-педагога професійно-технічного профілю та управління навчальним процесом  у цій освітній галузі.

In cites: Antonova A. (2025). Forming stress resistance in professional activity of a teacher.
Problems of Engineering Pedagogic Education, (84), 403-413. https://doi.org/10.26565/2074-8922-
2025-84-35 (in Ukrainian)

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Andrieieva, O., Byshevets, N., Plyeshakova, O. (2023). The influence of physical activity on

increasing the stress tolerance of higher education students. Theory and methods of physical

education and sports, (2), 32–36. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2023.2.32-36 (in

Ukrainian).

Vinnyk, N. D., Gubenko, Y. S. (2024). Individual adaptive reaction to stress: theoretical aspect.

XXI International scientific and practical conference «Scientific Achievements and Innovations

as a Way to Success» (May 1-3, 2024) Vilnius, Lithuania, International Scientific Unity.

https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/49850/1/N_Vinnyk_MKonf_2024_FPSRSO.pdf (in

Ukrainian).

Honcharova, O. M. (2018). Some aspects of professional culture forming of higher educational

establishment future teachers. Adaptive management: theory and practice. Series «Pedagogy», 5

(9).https://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/22295/1/%d0%a1%d1%82%d0%b0%d1

%82%d1%8c%d1%8f.pdf (in Ukrainian).

Hrysenko, N. V., Frolova, N. V. (2017). The role of emotional intelligence of the internally

displaced subjects in the successful life crisis overcoming. Scientific Bulletin of Kherson State

University. Series Psychological Sciences, 1(1), 49-57.

https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/download/177/165/ (in Ukrainian).

Dubchak, G. M. (2017). Psychological foundations of professional stress resistance of future

specialists: monograph, Kyiv, Talkom. (in Ukrainian).

Zhuravliova, N. Yu. (2018). Peculiarities of secondary traumatic stress of wives of war veterans:

guidelines for psychological help. Actual Problems of Psychology. Collection of Scientific Papers

of G. S. Kostiuk Institute of Psychology NAPS Ukraine, 3(14), 124-153.

http://appsychology.org.ua/data/jrn/v3/i14/8.pdf (in Ukrainian).

Kas‘yanova, S. B. (2018). Emotional intelligence and personal resources for overcoming difficult

life situations. Post-traumatic stress: adults, children and families in war situations, 1, 357-372.

(in Ukrainian).

Kohut, O. O. (2021). Psychology of personality stress resistance: author's abstract. dissertation ...

doctor of psychology: [special] 19.00.07 «Pedagogical and age psychology; 053 Psychology»,

Pereyaslav. http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/30359 (in Ukrainian).

Mikhailova, O. I. (2022). Stress. Formation of personality stress resistance: correctional and

developmental program, Nizhyn, NDU named after M. Gogol.

http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/2778/1/%D0%BC%D0%B0%D0%BA%D0%

B5%D1%82_%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B5%D1%81%20%281%29.pdf (in Ukrainian).

Smolska, L. M. (2022). Stress resistance and resiliency: their forming by creative model in

modern conditions. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (4),

-117. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.22 (in Ukrainian).

Teptiuk, Y. V. (2018). Psychological conditions of development of stress tolerance of the

personality in adulthood. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Military-Special Sciences, (1(38), 44–47. https://doi.org/10.17721/1728-2217.2018.38.44-47 (in

Ukrainian).

Kharko, O. S.(2022). Practical recommendations for observing psychological conditions

formation of stress resistance of university students in the educational process. Scientific notes of

the National University «Ostroh Academy». Series «Psychology», (14), 46–56. DOI:

25264/2415-7384-2022-14-46-56. https://journals.oa.edu.ua/Psychology/article/view/3415 (in

Ukrainian).

Shpak, M. M. (2022). Stress resistance of the individual in the discourse of modern psychological

research. Habitus, (39), 199–203. https://doi.org/10.32843/2663-5208.2022.39.36

http://habitus.od.ua/journals/2022/39-2022/36.pdf (in Ukrainian).

Chen, S. A. (2023). A study on psychological stress assessment of higher educational institution‘s

students based on computer data mining technology. Frontiers in Psychology, 13.

https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1054907

Reem, E. B., Colucci, E. (2018). Post-traumatic stress disorders, depression and anxiety

in unaccompanied refugee minors exposed to war-related trauma: a systematic review.

International Journal of Culture and Mental Health, 11(2), 194–207.

https://doi.org/10.1080/17542863.2017.1355929

Zhylin, M., Malysh, V., Mendelo, V., Potapiuk, L., Halahan, V. (2024). The impact of emotional

intelligence on coping strategies for psychological trauma. Environment and Social Psychology,

(7), 1-12. http://dx.doi.org/10.59429/esp.v9i7.6145 (in Ukrainian).

Опубліковано
2025-06-30