ІНКЛЮЗИВНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ

Ключові слова: інклюзивне середовище, інклюзивне навчання, діти з особливими освітніми потребами, заклад загальної середньої освіти

Анотація

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2023-81-7-15

Упровадження інклюзивної форми навчання в закладі загальної середньої освіти передбачає
організацію інклюзивного освітнього середовища та управління його розвитком із залученням усіх
учасників – педагогів, батьків, здобувачів освіти. Цей факт зумовлює підвищену увагу науковців до
особливостей організації інклюзивного середовища у закладі загальної середньої освіти, що свідчить
про актуальність зазначеного питання. Метою статті є дослідження теоретичного підґрунтя організації
інклюзивного середовища в закладі загальної середньої освіти. Результати проведеного аналізу
теоретичних засад організації інклюзивного навчання дозволили констатувати розвиток різних
наукових підходів до визначення особливостей упровадження та функціонування інклюзивного
навчання, а також визначити основні напрямки досліджень науковців у галузі інклюзивної освіти:
організаційно-педагогічні аспекти проблеми створення інклюзивного середовища; роль вчителя
інклюзивного закладу; загальні особливості психолого-педагогічного супроводу та роботи команди
психолого-педагогічного супроводу; впровадження інклюзивного навчання в Україні. Також проведено
аналіз наукових джерел свідчить, що спільним для всіх розглянутих підходів та напрямків є мета –
забезпечення рівного доступу до отримання якісних освітніх послуг усіма дітьми, незалежно від їх
особливостей. Визначено, що інкюзивне середовище закладів загальної середньої освіти, у свою чергу,
повинно сприяти забезпеченню рівного доступу до якісної освіти та розвитку важливих навичок, які
допоможуть інтегруватися учням у суспільство. Проте і сьогодні залишається багато питань щодо
організації інклюзивного середовища закладу загальної середньої освіти, які потребують детального
розгляду: підготовка вчителя до роботи в інклюзивному середовищі, особливості організації
інклюзивного навчання в дистанційному форматі, шляхи модифікації та адаптації навчального
матеріалу, особливості адаптації системи оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими
освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання. Специфіка цих питань визначає подальші
перспективи наукових досліджень у сфері інклюзивної освіти.

Завантаження

Опубліковано
2025-03-10