СИСТЕМА ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ХІМІЧНОЇ ГАЛУЗІ
Анотація
https://doi.org/10.32820/2074-8922-2023-79-23-30
Статтю присвячено теоретичному обґрунтуванню та розробленню системи професійних
компетентностей майбутніх фахівців у хімічній галузі. Актуальність обраної теми обумовлена тим,
що сучасні хімічні підприємства мають значні можливості для впровадження новітніх технологій,
використання нетрадиційної сировини та матеріалів, сучасного обладнання, інноваційних підходів до
ведення технологічних процесів виробництва, включаючи нанотехнології. У цьому контексті
формування системи професійних компетентностей у майбутніх фахівців хімічної галузі
розглядається як важливий крок для забезпечення стійкості та успішного розвитку галузі в умовах
глобальних викликів.
У статті досліджується поняття "професійна компетентність фахівця хімічної галузі" як
сукупності знань, вмінь, навичок і особистих якостей необхідних майбутньому фахівцю для успішної
роботи у хімічній галузі. Авторами пропонується підхід до розроблення системи професійних
компетентностей шляхом визначення кваліфікаційних вимог та виробничих функцій для фахівців
хімічної галузі, зокрема інженерно-технічних та медико-біологічних спеціальностей.
У результаті аналізу виробничих функцій розроблено систему професійних компетентностей
майбутніх фахівців хімічної галузі та конкретизовано зміст інтегральної, загальної та фахової
компетентностей. Встановлено, що інтегральна компетентність передбачає глибоке розуміння процесів
та технологій хімічного виробництва та вміння використовувати креативність та інноваційний підхід
для вирішення завдань. Загальні компетентності охоплюють такі аспекти, як визначення цілей,
мотивація до досягнення результату, уміння самостійно розв'язувати проблеми та постійно
розвиватися. Фахові компетентності включають володіння фундаментальними концепціями та теоріями
хімії, здатність до аналізу хімічних процесів та технологій, використання математичних моделей та
програмного забезпечення для прогнозування властивостей речовин, проведення хімічних досліджень
та аналізу даних, володіння методологією оцінки та мінімізації ризиків у хімічній промисловості.
Результати проведеного дослідження можуть бути використані для розробки освітніх програм
та підготовки майбутніх фахівців у хімічній галузі, сприяючи підвищенню якості освіти та підготовки
кваліфікованих кадрів у цій сфері.