МОДЕЛЮВАННЯ ІНТЕГРАЛЬНО-РЕЙТИНГОВОЇ ОЦІНКИ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПРИВАБЛИВОСТІ БАНКІВ

  • C. В. Лубенець Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Площа Свободи, 4, Харків, Харківська область, 61000, Україна https://orcid.org/0000-0003-1061-8763
  • В. В. Гришунін Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Площа Свободи, 4, Харків, Харківська область, 61000, Україна
Ключові слова: інвестиційна привабливість, функція Харрінгтона, моделювання, стимулятори

Анотація

Розглянуто проблему підвищення ефективності аналізу та оцінки інвестиційної привабливості банків. Встановлено, що одним з найбільш ефективних підходів до вирішення цієї проблеми є застосування економіко-математичного моделювання з використанням стохастичних моделей. Проведено огляд та аналіз сучасних економіко-математичних методів і моделей та можливостей їх використання для оцінки інвестиційної привабливості банків.

На основі проведених досліджень визначено, що найбільш прийнятною для моделювання оцінки інвестиційної привабливості банків України є інтегрально-рейтингова модель, яка ґрунтується на експертних оцінках. Дана модель є досить простою в побудові та використанні і дає змогу проводити дослідження з обмеженою кількістю вхідних даних.

Розроблено та впроваджено економіко-математичну модель оцінки інвестиційної привабливості банків. Для вирішення проблеми великої кількості розрахованих вихідних показників моделі запропоновано використовувати процедуру послідовної згортки, в якій ці показники групуються за певною характеристикою з відповідними ваговими коефіцієнтами. Розрахунок вагових коефіцієнтів моделі здійснювався за правилом Фішберна.

На основі розрахованих показників моделі та їх вагових коефіцієнтів визначається інтегральний показник інвестиційної привабливості. Показано, що одним з найбільш ефективних способів побудови інтегрального показника інвестиційної привабливості банку є функція бажаності Харрінгтона. В основі побудови цієї узагальненої функції лежить ідея перетворення натуральних значень окремих показників в безрозмірну шкалу бажаності.

Практичним результатом роботи є програмна реалізація розробленої моделі з проведенням моделювання в програмному додатку та визначенням інвестиційної привабливості досліджуваних об’єктів. Проведено експериментальні дослідження побудованої моделі для перевірки її адекватності. За результатами проведених досліджень та моделювання побудовано рейтинг інвестиційної привабливості банків України.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

1. Блех Ю. Инвестиционные расчеты / под.. ред.. Ю. Блех, У. Гетце ; ред. А. М. Чуйкин, Л. А. Галютин ; пер. с нем. Л. А. Галютин. – Калининград : Янтарный сказ, 1997. – 437 с.

2. Бланк И. А. Инвестиционный менеджмент / И. А. Бланк. – К. : МП «ИТЕМ» ЛТД, «Юнайтед Лондон Трейд Лимитед». – 1995. – 448 с.

3. Гайдуцький А. П. Методологічні аспекти інвестиційної привабливості економіки / А. П. Гайдуцький // Регіональна економіка. – 2004. – № 4. – С. 81–86.

4. Руснак Н. О. Конкурентна свідомість / Н. О. Руснак, В. А. Руснак // Конкуренція. – 2003. – № 1. – С. 56–57.

5. Денисюк В. О. Економіко-математичне моделювання у банківській сфері [Електронний ресурс]. / В. О. Денисюк, Н. П. Юрчук, О. П. Нікітюк, І. В. Гандзюк, В. О. Деркалюк, О. М. Сирота – Режим доступу : http://intkonf.org/ktn-denisyuk-vo-yurchuk-np-nikityuk-op-gandzyuk-iv-derkalyuk-vo-sirota-om-ekonomiko-matematichne-modelyuvannya-u-bankivskiy-sferi.

6. Булгакова И. Н. Использование «функции желательности» для формализации комплексного показателя конкурентоспособности промышленного предприятия [Электронный ресурс]. / И. Н. Булгакова, А. Н. Морозов – Режим доступа : http://www.vestnik.vsu.ru/pdf/econ/2009/02/2009-02-08.pdf.

7. Логунова В. А. Исследование методов экономико-математического моделирования в прогнозировании деятельности кредитной организации [Электронный ресурс]. / В. А. Логунова – Режим доступа : http://www.rae.ru/forum2010/9/25.
Опубліковано
2016-09-08
Як цитувати
ЛубенецьC. В., & Гришунін, В. В. (2016). МОДЕЛЮВАННЯ ІНТЕГРАЛЬНО-РЕЙТИНГОВОЇ ОЦІНКИ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПРИВАБЛИВОСТІ БАНКІВ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серія «Економічна», (90), 97-107. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/economy/article/view/6300
Номер
Розділ
Моделювання, імітація та інформаційні технології в економіці й управлінні