Аналіз і прогнозування ринків харчування для домашніх тварин екстраполяційними методами

  • О.Г. Ніколаєва Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0002-1105-7227
  • Є.В. Свіщова Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0002-0523-5293
  • А.С. Гладка Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна
Ключові слова: ринок зоотоварів, корм для домашніх тварин, трендові моделі та адаптивні методи прогнозування, експоненціальне згладжування, точкові та інтервальні прогнози

Анотація

Одним із проявів соціалізації економіки є змінювання поведінки споживачів, що призводить до зрушень в структурі ринків, номенклатурі товарів, що на них представлені, в коливанні співвідношення між попитом і пропозицією. Яскравим прикладом таких змін є ринок зоотоварів, на якому завдяки явищу гуманізації відношення для тварин стало можливим спостерігати зростання ринку в цілому, і появу нових товарів і послуг для чотирилапих улюбленців. В даному дослідженні проаналізовані основні ринки розповсюдження зоотоварів, зокрема, світовий,  європейський та український. Виокремлені загальні тенденції та фактори впливу на них. Аналіз цього ринку в України дав змогу виявити спільні риси в розвитку вітчизняної зоотоварної галузі та в країнах Європи і всього світу і довести, що вітчизняний ринок зоотоварів є перспективним. Обсяги продажу українських кормів для домашніх тварин демонструють стабільну тенденцію до зростання. З різноманіття формалізованих методів для прогнозування попиту на ринках зоотоварів авторами  були обрані екстраполяційні, а саме, методи трендового аналізу і адаптивні методи експоненціального згладжування. З використанням трендових моделей, а також адаптивних методів були побудовані точкові та інтервальні прогнози показників попиту на всесвітньому та європейському ринках. Були побудовані трендові моделі для загальної вартості світового ринку харчування для домашніх тварин і загального обсягу попиту на цю продукцію в масштабах всього світу. На основі цих моделей з достатньою мірою адекватності і точності були побудовані точкові і інтервальні прогнози. Трендова модель функції Торнквіста була застосована для побудови прогнозів на українському ринку кормів для домашніх тварин. Для прогнозування щорічних європейських продаж харчування для тварин було застосовано адаптивний метод потрійного експоненціального згладжування і отримані точкові та інтервальні прогнози на наступні чотири періоди.У всіх випадках обрані прогнозні моделі демонстрували задовільну прогнозну здатність і задовольняли критеріям адекватності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

О.Г. Ніколаєва, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна

кандидат фізико-математичних наук, доцент

доцент закладу вищої освіти кафедри економічної кібернетики і прикладної економики

Є.В. Свіщова, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна

кандидат фізико-математичних наук, доцент

доцент закладу вищої освіти кафедри економічної кібернетики і прикладної економики

А.С. Гладка, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна

студентка

Посилання

Simiachko O. (2020). Pet food сlassification. Tovari i rinki, 4, 65-73. doi: https://doi.org/10.31617/tr.knute.2020(36)06 (in Ukrainian)

Kosenko, Yu. M., Zaruma, L. E., Vezdenko, O. S., Shkilnyk, O. S.. (2020). Pet Food on the Market of Ukraine. Scientific and Technical Bulletin оf State Scientific Research Control Institute of Veterinary Medical Products and Fodder Additives аnd Institute of Animal Biology, 21(2), 65-73. DOI: https://doi.org/10.36359/scivp.2020-21-2.07 (in Ukrainian)

Kovalchuk, A., Dorofy, D., Golembovskaya, N., Slobodyanyuk, N. (2017). The Condition And Prospects Of Development Of The Market Of Animal Feedings. SWorld, 1(48), 50-54. (in Ukrainian)

Sirenko, S. (2019). Market research and demand formation in the pet food market. Economics and enterprise management, 32, 213-217. (in Ukrainian)

Mamchin, M. (2018). The pet food market in Ukraine: marketing aspects. Economy and society, 14, 202-207. (in Ukrainian)

Kosar, N., Kuzo, N., Kosar, O. (2023). Features Of Domestic Pet Food Manufacturers Marketing Communication Policy. Via Economica. 2, 46-53. doi: https://doi.org/10.32782/2786-8559/2023-2-7 (in Ukrainian)

Kosar, N., Zaiats. P. (2024). Instruments Of Online Marketing Communications In The Pet Food Market. Economy and society. doi: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-147 (in Ukrainian)

Kobylyukh. O. (2023a). SWOT Analysis As A Tool For Choosing A Development Strategy In The Petfood Industry. Economy and society. doi: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-2 (in Ukrainian)

Kobylyukh. O. (2023b). Main trends in the development of the pet feed market in the world and in Ukraine. Academy vision. doi: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.10441147 (in Ukrainian)

Roberts, R. (2021). Pet industry TRENDS, growth & statistics in 2021 and Beyond: Unleashing your Ecommerce Pet marketing strategies. Retrieved from https://commonthreadco.com/blogs/coachscorner/pet-industry-trends-growth-ecommerce-marketing.

Wall, T. (2022). 5 trends shape the global petfood industry in 2022. Retrieved from https://www.petfoodindustry.com/news‐newsletters/pet‐food‐news/article/15468927/5‐trends‐shape‐the‐global‐pet‐food‐industry‐in‐2022

Schleicher, M., Cash, S. and Freeman, L. (2019). Determinants of pet food purchasing decisions. The Canadian Veterinary Journal. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6515811.

Priya, R & Nandhini, M. (2019). Evolving opportunities and trends in the pet industry – an analytical study on pet products and services. Reveals the Evolving Opportunities and Trends in the Pet Products and Services Industry in India.

Wangyi, Z., Hengyuan, C., Lu, L. (2022). Analysis of the Future Development Trend of the Pet Industry // Proceedings of the 2022 7th International Conference on Financial Innovation and Economic Development (ICFIED 2022). Advances in Economics, Business and Management Research, 211, 1682-1689.

Gates, M C, Walker, J, Zito, S., Dale, A. (2019). Cross-sectional survey of pet ownership, veterinary service utilisation, and pet-related expenditures in New Zealand. New Zealand Vet Journal, 67(6), 306-314. doi: https://doi.org/10.1080/00480169.2019.1645626

INDARU (2023). FINAL - Market Research - Pet Food Industry. Retrieved from https://www.indaru.com/wp-content/uploads/2023/01/FINAL-Indaru-Market-Research-Pet-Food-Industry.pdf

STATISTA. (2023). Retrieved from https://www.statista.com/statistics/515329/pet-food-sales-volume-europe/

Zdrok, V. V., Lagotskyi, T. Ya. (2010). Econometrics. Textbook. K: Knowledge. (in Ukrainian)

Everette S. Gardner Jr. (1985). Exponential smoothing: The state of the art. Journal of forecasting, 4(1), 1-28.

Оbniavko, О. V., Bеrbеr, А. I. (2023). Pet Feed Market: Current State And Vectors Of Development. Scientific problems of management at the macro-, meso- and microeconomic levels: collection. materials of XXI International science and practice conf. Odessa National University of Economics, 26-27 April 2023. Оdessa: ОNEU, 180-182. doi: https://doi.org/10.32680/npg.conf.oneu.2023 (in Ukrainian)

Опубліковано
2024-06-30
Як цитувати
Ніколаєва, О., Свіщова, Є., & Гладка, А. (2024). Аналіз і прогнозування ринків харчування для домашніх тварин екстраполяційними методами. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серія «Економічна», (106), 26-38. https://doi.org/10.26565/2311-2379-2024-106-03
Розділ
Моделювання та інформаційні технології в економіці й управлінні