Переміщені заклади вищої освіти: нові виклики і перспективи
Анотація
Метою даної публікації є розробка напрямів розвитку переміщених закладів вищої освіти (ЗВО) на основі дослідження впливу військових дій. Під час здійсненого дослідження проаналізовано основні наслідки впливу військових дій на вищу освіту Україні. Встановлено: здійснення масштабних переміщень ЗВО через військові дії; значне руйнування й пошкодження матеріально-технічної бази ЗВО; зменшення кадрового складу викладачів і робітників закладів вищої освіти, контингенту абітурієнтів та студентів; погіршення психоемоційного стану учасників освітнього процесу. За період (2014–2022 рр.) відбулися певні негативні зміни у деяких переміщених ЗВО, які не завжди змогли відновити кадровий потенціал, виробничі площі, бібліотеку. Різко зменшилася у цих закладах вищої освіти кількість викладачів, абітурієнтів та студентів. Багато переміщених ЗВО погіршили значно свої позиції у рейтингах університетів України. Війна утруднила доступ до освіти; розширила освітню нерівність; оказала негативний вплив на якість освітнього процесу, успішність навчання здобувачів освіти у порівняні з існуючими стандартами. У результаті порівняння переміщення ЗВО України через військові дії у 2014–2015 рр. і в 2022 р. визначена різниця у масштабах переміщення, напрямах здійснення національної і міжнародної допомоги закладам вищої освіти, моделі переміщення. Встановлено: в процесі релокації ЗВО особливу роль зіграли зміни у нормативно-правовому механізмі управління вищою освітою через прийняття нових нормативно-правових документів і вдосконалення уже існуючих. Охарактеризовано нормативно-правові документи, які прийняло Міністерство освіти і науки України з урахуванням введення воєнного стану: спрямовані на мінімізацію втрат від російської агресії; на переміщення ЗВО та їх відокремлених структурних підрозділів; накази щодо внесення змін до існуючих документів. Для подальшого розвитку переміщені ЗВО повинно вибрати напрями розвитку. При виборі напряму і стратегії має враховуватися вид використовуваних ресурсів (бюджетні ресурси; міжнародна технічна допомога, поєднання бюджетних і міжнародних ресурсів); існуючі можливості і загрози. Запропоновано: здійснення вибору напряму подальшого розвитку переміщених ЗВО в залежності від виду ресурсів, що використовуються; диджеталізація управлінського і навчального процесів. Зміни в стані вищої освіти обумовлюють необхідність розробки стратегій подальшого функціонування переміщених ЗВО, корегування існуючої Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки.
Завантаження
Посилання
On the approval (2022) of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022–2032: Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated February 23, 2022. 286. Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-strategiyi-rozvitkuvishchoyi-osviti-v-ukrayini-na-20222032-roki-286-.
Education (2022) of Ukraine under martial law: an informational and analytical collection. Kyiv.
War and education. (2023). How a year of full-scale invasion affected Ukrainian schools. Retrieved from https://cedos.org.ua/researches/vijna-ta-osvita-yak-rik-povnomasshtabnogo-vtorgnennya-vplynuv-na-ukrayinski-shkoly/.
Nikolaev, E., Ryi, G., Shemelinets, I. (2023). Higher education in Ukraine: changes due to the war: analytical report. K: Kyiv University named after Boris Grinchenko. (in Ukrainian)
Gumenyuk, T. (2022). Modern management of higher education in the conditions of time. Ukrainian information space, 2(10), 54-64. doi: https://doi.org/10.31866/2616-7948.10.2022.269652. (in Ukrainian)
Nagornyak, T. L. (2023). Crisis management of displaced military personnel of Ukraine under martial law. Political life, 1. doi: https://doi.org/10.31558/2519-2949.2023.1.1. (in Ukrainian)
Nagornyak, T. L. (2020). Development of the potential of the institution of higher education in the system of management practices. Economics and management organization, 4(40). 187-197. doi: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2020.4. (in Ukrainian)
Ratings (2022) of higher education institutions. Retrieved from https://osvita.ua/vnz/rating/86578/.
As of November (2022), the total amount of damage caused to the infrastructure of Ukraine is almost $136 billion. Retrieved from https://kse.ua/ua/about-the-school/news/na-listopad-2022-roku-zagalna-suma-zbitkiv-zavdana-infrastrukturiukrayini-skladaye-mayzhe-136-mlrd/.
Education (2022): Impact of the War in Ukraine. Retrieved from https://reliefweb.int/attachments/049e4189-c707-43dc-be5ef1c95094885b/education_-_impact_of_the_war_in_ukraine.pdf.
Nazarenko, Yu. (2022). Educational losses: approaches to measurement and compensation. Retrieved from https://cedos.org.ua/researches/osvitni-vtraty-pidhody-do-vymiryuvannya-ta-kompensacziyi/. (in Ukrainian)
Kurapov, A., Pavlenko, V., Drozdov, A. (2022). and etc. Toward an Understanding of the Russian-Ukrainian War Impact on University Students and Personnel. doi: https://doi.org/10.1080/15325024.2022.2084838.
Higher (2022) education in the conditions of war through the eyes of students. Retrieved from https://spa.ukma.edu.ua/.
Clarification (2022) regarding the work of educational institutions within the legal regime of martial law. Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/news/rozyasnennya-mon-shchodo-roboti-zakladiv-osviti-u-mezhah-pravovogo-rezhimu-voyennogo-stanu.
Order (2022) of the Ministry of Education and Culture of Ukraine "On some issues of organizing the work of institutions of professional pre-university and higher education during martial law" dated March 7. No. 235.
Admission (2022) procedure for higher education in 2022: approved. by order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated April 27. No. 392. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/vstup-2022/05.05.2022/Poryadok.pryyomu.VO.392-400.05.05.2022.pdf.