Історичні аспекти формування категорії прибутку та її сучасна інтерпретація для підприємств готельно-ресторанного бізнесу

  • Г.П. Вислободська Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С.З. Гжицького https://orcid.org/0000-0002-0518-4553
  • Т.В. Калайтан Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С.З. Гжицького https://orcid.org/0000-0003-4774-4990
Ключові слова: фінансові результати, витрати, маржинальний дохід, готель, ресторан

Анотація

Метою даного дослідження є (1) вивчення історичних аспектів формування економічної категорії «прибуток», (2) визначення сучасних характеристик категорії «прибуток» та (3) особливостей формування прибутку для підприємств ресторанного та готельного бізнесу. У процесі дослідження історичних аспектів формування категорії прибутку та її сучасного стану використано метод систематизованого огляду наукової літератури по даній темі. З метою оцінки економічного значення прибутку як основи розвитку держави використано метод аналізу рядів динаміки, графічний метод на основі використання електронних таблиць Excel. Для оцінки факторних впливів на формування прибутку підприємств готельного та ресторанного бізнесу застосовано метод моделювання. Результати аналізу наукової літератури за темою даного дослідження показали неоднозначне трактування категорії прибутку в історичному аспекті її розвитку. Прибуток є багатогранною та складною категорією, яка постійно еволюціонувала від часів античності до сучасності. Значення прибутку демонструє той факт, що він є основним джерелом фінансових ресурсів на мікро- та макрорівнях. Податок на прибуток має важливе значення для формування доходів державного бюджетк. Аналіз динаміки надходжень від сплати податку на прибуток показав, що частка податку на прибуток у структурі доходів зведеного бюджету України є значною і коливається за останні 7 років у межах 6-11%. Багатогранність прибутку проявляється у специфіці його формування в різних секторах економіки. Готельний і ресторанний бізнес належать до сфери послуг. Окрім того, підприємства ресторанного бізнесу виконують функції виробництва, торгівлі та надання послуг. Аналітичне дослідження впливу факторів на формування прибутку вимагає якісної аналітичної моделі, яка б враховувала зазначену специфіку. Така модель має бути побудована на маржинальному підході.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Г.П. Вислободська, Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С.З. Гжицького

кандидат економічних наук,

доцент кафедри історії України, економічної теорії та туризму

Т.В. Калайтан, Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С.З. Гжицького

кандидат економічних наук, доцент,

доцент кафедри історії України, економічної теорії та туризму

Посилання

UNWTO (2020). Retrieved from https://www.unwto.org/.

Pindyck, R. S. and Rubinfeld, D. I. (2018). Microeconomics. Global Edition (9 ed.). Harlow, United Kingdom: Pearson Education Limited.

Ivanchuk, O. V., & Liuta, O. V. (2019). Theoretical approaches to determining the essence of the "Profit" category. Problemy ta perspektyvy rozvytku finansovo-kredytnoi systemy Ukrainy: proceedings of all-Ukrainian Scientific and Practical online Conference. Sumy: Sumskyi derzhavnyi universytet, 37-40. (in Ukrainian)

Hultaichuk, V. V. (2014). Historical prerequisites for the emergence and development of the concept of "profit". Innovatsiinyi rozvytok ta konkurentospromozhnist pidpryiemstv i sektoriv ekonomiky : proceedings of all-Ukrainian Scientific and Practical online Conference graduate students, young scientists and students dedicated to Science Day. Zhytomyr: ZhDTU, 29-30. (in Ukrainian)

Hudzenko, N. M. (2014). Evolution of the concept of "income" in economic science. Visnyk ONU imeni I.I. Mechnikova, 19(5-6), 125-129. (in Ukrainian)

He, P., Qiu, Yu., Wang,. Yi D., Cobanoglu, C., Ciftci, O. and Liu, Z. (2019). Loss of profit in the hotel industry of the United States due to climate change. Environmental Research Letters, 14(8), 084022. doi: https://doi.org/10.1088/1748-9326/ab2dce.

Mun, S. G, Woo, L., & Paek, S. (2019). How important is F&B operation in the hotel industry? Empirical evidence in the US market. Tourism Management, 75, 156-168. doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.03.010.

Arbelo, A., Pérez-Gómez, P., González-Dávila, E. & Rosa-González, F.M. (2017). Cost and Profit Efficiencies in the Spanish Hotel Industry. Journal of Hospitality & Tourism Research, 41(8), 985-1006. doi: https://doi.org/10.1177%2F1096348015587999.

Carreras-Simo, M. (2020). Operating Profit Drivers for Large Companies in the Spanish Hotel Sector: A Temporal Analysis (2004-2017). The Journal of Hospitality & Tourism Research, 44(8), 1270-1290. doi: https://doi.org/10.1177/1096348020944455.

Walheer, B., & Zhang, L. (2018). Profit Luenberger and Malmquist-Luenberger indexes for multi-activity decision-making units: The case of the star-rated hotel industry in China. Tourism Management, 69, 1-11. doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.05.003.

Solnet, D., Ford, R., & McLennan, C.-L. (2018). What matters most in the service-profit chain? An empirical test in a restaurant company. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(1), 260-285. doi: https://doi.org/10.1108/IJCHM-05-2016-0267.

Özmen, M. U. (2020). In Pursuit Of Understanding Markups In Restaurant Services Prices. The Singapore Economic Review, 65(06), 1423-1437. doi: https://doi.org/10.1142/S0217590818500091.

Mun, S. G. Koh, Yo., & Jang, S. (2021). Which Type of M&A Makes an Acquiring Restaurant Firm a Star? Profit-Driven Versus Growth-Driven M&A. Cornell Hospitality Quarterly, 63(3), 369-384. doi: https://doi.org/10.1177%2F1938965520979174.

Clifton, S.M., Herbers, E., Chen, J. and Abrams, D.M. (2018). The tipping point: A mathematical model for the profit-driven abandonment of restaurant tipping. CHAOS, 28(2), 023109. doi: https://doi.org/10.1063/1.5004711.

Dimitrić, M., Žiković, I.T. & Blecich, A.A. (2019). Profitability determinants of hotel companies in selected Mediterranean countries. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 32(1), 1977-1993. doi: https://doi.org/10.1080/1331677X.2019.1642785.

Kalaitan, T., Hrymak, O., Kushnir, L., Shurpenkova, R., & Sarakhman, O. (2021). Analysis of the hotel industry potential of Lviv region. Prospects for the rural hotels development. Scientific Messenger of LNU of Veterinary Medicine and Biotechnologies. Series Economical Sciences, 23(98), 23-33. doi: https://doi.org/10.32718/nvlvet-e9804. (in Ukrainian)

Kucher, S. V. (2009). The evolution of the concept of "profit" in the general history of economic studies. Bulletin of the Zhytomyr State University of Technology. Series: economy, management and administration, 4(50), 76-78. (in Ukrainian)

Lahovska, O. A. (2007). Accounting of income distribution in the conditions of a socially oriented economy: organization and methodology. Candidate’s thesis. Zhytomyr. (in Ukrainian)

Chijioke, O. C., Aloysius, A., & Obi, D. O. (2021). Mercantilism in perspective: a historic review. Global economy journal, 21(01), 1-17. doi : https://doi.org/10.1142/S2194565921500019.

Isenmann, M. (2019). Money in the economic Thinking of Mercantilism. Vswg-vierteljahrschrift fur sozial-und wirtschaftsgeschichte, 106(2), 264-265.

Stashchuk, O. V., Sheptytska, L. R., & Kryzhanivskyi, S. O. (2020). Features of profit formation at the enterprise. Infrastruktura rynku, 49, 291-296. (in Ukrainian)

Proskurin, V. P. (2005). History of economics and economic students. Essays on the economic history of industrial civilization. Kyiv: KNEU (in Ukrainian)

Harkusha, N.M., Sidorova, T.O., Tsukanova, O.V. (2013). A study of the evolution of economic knowledge about profit. Ekonomichna stratehiia i perspektyvy rozvytku sfery torhivli ta posluh, 1(17), 11-18. (in Ukrainian)

Lepokhina, O. V. (2009). Evolution of modern theories of profit. Visnyk Universytetu bankivskoi spravy Natsionalnoho banku Ukrainy, 3(6), 38-43. (in Ukrainian)

Zahurskyi, O.M., Zahurskyi, A.O. (2011). The theory of profit in Ukrainian economic thought of the late 19th and early 20th centuries. Istoriia nar. hosp-va ta ekon. dumky Ukrainy, 44, 78-87. (in Ukrainian)

Blank, I.A. (2007). Profit management. Kiev: Nika-centr. (in Russian)

Efimova, O.P., Efimova, N. A., & Olefirenko T. A. (2005). The economics of hotels and restaurants. Minsk : Novoye znaniye. (in Russian)

The price of the state (2023). Retrieved from http://old.cost.ua/budget/revenue/. (in Ukrainian)

Kalaitan, T.V. Cherkasova, S.V., Druhov, O.O., & Yaroshevych, N.B. (2019). Features and scope of application of the ABC analysis in the controlling system of restaurant industry. Financial and credit activity: problems of theory and practice, 4(31), 196-207. doi: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v4i31.190856. (in Ukrainian)

Kalaitan, T.V. (2004). Accounting and analysis of financial results in the management of catering enterprises. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv. (in Ukrainian)

Munin H.B., Zmiiov A.O., Zinoviev H.O. et al. (2005). Management of a modern hotel complex. Kyiv : Lira-K. (in Ukrainian)

Manachyns'ka, Yu.A. (2014). Accounting and analysis of financial results in the hotel industry, Chernivtsi: Cherniv. torh.-ekon. Inst. Kyiv. nats. torh.-ekon. Un-t, Chernivtsi. (in Ukrainian)

Опубліковано
2023-06-30
Як цитувати
Вислободська, Г., & Калайтан, Т. (2023). Історичні аспекти формування категорії прибутку та її сучасна інтерпретація для підприємств готельно-ресторанного бізнесу. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серія «Економічна», (104), 79-88. https://doi.org/10.26565/2311-2379-2023-104-09