Можливості та перспективи відновлення дохідності аеропортів завдяки застосуванню міжнародних стратегій економічного розвитку
Анотація
Події останніх трьох років мали колосальний вплив на ринок авіаційних перевезень. Світові карантинні обмеження ускладнили процес авіаційного сполучення на регіональному та міждержавному рівнях, що призвело до різкого зниження обсягів світових пасажиропотоків, які, у свою чергу, є центральним джерелом отримання доходів аеропортів. У цій статті розглянуто доходи аеропортів на світовому ринку; надано класифікацію видам послуг аеропортів та їх доходів за джерелами їх отримання, розглянуто структуру авіаційних та неавіаційних доходів, охарактеризовані найбільш розповсюджені види аеропортових зборів. Досліджено стан та прогнози обсягів світових пасажирських авіаперевезень протягом 2015-2025 років, вплив на них пандемії COVID-19, зокрема на перерозподіл питомої ваги серед джерел неавіаційних доходів. Зазначено збільшення питомої ваги орендних надходжень на фоні загального зниження обсягів доходів аеропортів. Приділено увагу впливу повномасштабного російського вторгнення в Україну на світову авіаційну галузь. Досліджені актуальні прогнози щодо відновлення світового ринку авіаційних перевезень. Під час аналізу сучасного стану авіаційних та неавіаційних доходів аеропортів були виділені можливі стратегії підвищення рівня дохідності аеропортів в умовах відновлення ринку авіаперевезень після пандемії. Серед перспективних заходів для аеропортів виділені наступні: імплементація динамічного ціноутворення на основі попиту та завантаженості аеропорту; впровадження стратегії диверсифікації джерел отримання доходу з фокусом на неавіаційні послуги та вантажні авіаперевезення. Наголошено на необхідності екологізації господарської діяльності у довгостроковій перспективі з метою забезпечення інвестиційної привабливості аеропортів.
Завантаження
Посилання
Pavlenko, V. (2017) Development of non-aviation activities in the airports of Ukraine. Global and National Problems of Economy, 17, 397-399. (in Ukrainian)
Joyal, C. (2022). A glimpse into airports’ financial activities during the first year of the pandemic. Retrieved from https://blog.aci.aero/a-first-in-depth-look-into-airports-financial-activities-during-the-first-year-of-the-pandemic/.
Morris, M. (2022). How Do Airports Make Money? Retrieved from https://knaviation.net/how-do-airports-make-money/.
Kitching, G. (2022). Q. How complex can an airport’s charges be? Retrieved from https://rdcaviation.com/news/q-how-complex-can-an-airports-charges-be/.
Lucas, P. (2022). Non-aeronautical revenues: Diversify and grow. Retrieved from https://airport-world.com/non-aeronautical-revenues-diversify-and-grow/.
Woensel, J., Beach, T., & Mejia, M. (2021). Fuelling Airport Recovery Via Non-Aeronautical Revenue. Retrieved from https://www.wsp.com/en-ca/insights/fuelling-airport-recovery-via-non-aeronautical-revenue.
Peña, E. (2018). A tale of two airports: Public vs. private. Retrieved from https://blogs.worldbank.org/ppps/tale-two-airports-public-vs-private.
Bhatia, P., & Singh, J. (2020). The untapped potential of Revenue Management in Airports. Retrieved from https://www.wipro.com/engineering-construction-operations/the-untapped-potential-of-revenue-management-in-airports/.
Mishra, N. (2022). Airport operators anticipate better times. Retrieved from https://www.aerotime.aero/articles/31401-exclusive-airport-operators-anticipate-better-times.
Desharnais, J. (2021). Recovering Sustainably: Why and How Airports Can Initiate, Maintain, or Enhance Their Sustainability Commitments. Retrieved from https://blog.aci.aero/recovering-sustainably-why-and-how-airports-can-initiate-maintain-or-enhance-their-sustainability-commitments/.
Kepekci, H., & Mizrak, K. (2021). Using of Renewable Energy at Airports. International World Energy Conference (December 03-04, 2021) Kayseri: Turkey, 237-245.
Federal Aviation Administration. (2022). Airport Categories. Retrieved from https://www.faa.gov/airports/planning_capacity/categories#:~:text=An%20airport%20is%20defined%20in,with%20the%20buildings%20and%20facilities.
Airports Council International. (2022). The impact of COVID-19 on the airport business – and the pass to recovery. Retrieved from https://aci.aero/2022/02/24/the-impact-of-covid-19-on-the-airport-business-and-the-path-to-recovery-4/.
TheExpressWire. (2022). Airport Non-Aeronautical Revenue Market to show impressive growth of 8.7% CAGR during the period 2022-2027 | 123 Report Pages. Retrieved from https://www.digitaljournal.com/pr/airport-non-aeronautical-revenue-market-to-show-impressive-growth-of-8-7-cagr-during-the-period-2022-2027-123-report-pages.
IATA (2022a). War in Ukraine and air transport. Airlines IATA. Retrieved from https://airlines.iata.org/analysis/war-in-ukraine-and-air-transport.
IATA (2022b). The impact of the war in Ukraine on the aviation industry Guide. IATA Factsheet. Retrieved from https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/the-impact-of-the-conflict-between-russia-and-ukraine-on-aviation/.
CAPA – Centre for Aviation. Retrieved (2020). Restoring airport revenues post COVID-19. Retrieved from https://centreforaviation.com/analysis/reports/restoring-airport-revenues-post-covid-19-530691.