РЕАЛІЗАЦІЯ БАЗОВИХ НАПРЯМКІВ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ СОЦІАЛЬНОЇ ДОПОМОГИ ВНУТРІШНІМ МІГРАНТАМ У ХАРКІВСЬКОМУ РЕГІОНІ
Анотація
Із 24 лютого 2022 р. почалося широкомасштабне вторгнення Російської Федерації на територію України. Майже третина території Харківщини окупована російським агресором. Харківщина піддається щоденним бомбардуванням. Найбільш нищівні ракетні удари з боку Росії спрямовані на північні райони Харкова. Це спричинило нову – більш масштабну – хвилю міграції громадян України. Мешканці Харківщини стали масово виїжджати за кордон або в інші, більш безпечні, області України. Разом із тим, значна кількість харків’ян, що мешкають у північно-східних районах Харкова, зокрема, на Північній
Салтівці, стали внутрішніми переселенцями саме в Харківській області. Соціальні служби Харківщини зіткнулися з новими викликами щодо ВПО. Втім, досвід у цій сфері вже напрацьований ще з 2014 р.
2014 рік для України є роком агресії з боку Російської Федерації, анексії Автономної Республіки Крим та початком збройного конфлікту на східних територіях України. Це спричинило загрози життю тисячам людей, які вимушені були покинути власні домівки та стати внутрішніми мігрантами. У Харківській області один із найвищих показників чисельності внутрішніх мігрантів в Україні, які, безумовно, потребують соціальної допомоги.
Наведено досвід та виокремлено пріоритетні напрями державної політики соціальної допомоги та соціального захисту внутрішніх мігрантів у Харківському регіоні: забезпечення житлом, працевлаштування, доступ до медичного обслуговування. Аргументовано, що соціальний проект із працевлаштування «Рука допомоги» став найуспішнішим у соціальній сфері для вимушених переселенців.
Описано найбільш успішні проекти з надання соціальної допомоги внутрішнім мігрантам на Харківщині: у сферах працевлаштування та забезпечення житлом. Сфокусовано увагу на проблемах організаційного характеру в отриманні соціальних послуг внутрішніми мігрантами. Виявлено базові характеристики соціально-демографічного портрету внутрішніх мігрантів у Харківській області, зокрема, високий рівень освіти, що вимагає гнучкості у формуванні стратегій їхнього працевлаштування. Разом із тим, здійснення державної політики щодо соціального захисту внутрішніх мігрантів характеризується фрагментарністю та відсутністю стратегічного бачення у вирішенні чисельних питань.
Завантаження
Посилання
Analitychnyi ohliad rehionalnykh prohram shchodo zabezpechennia zhytlom vnutrishno peremishchenykh osib. Ahentstvo OON u spravakh bizhentsiv UNHCR. URL: http://vpl.com.ua/wp-content/uploads/2018/11/UA_IDPs_housing-programs_review.pdf [in Ukrainian].
Bakaiev, O.V., Rymarenko, Yu.I. (2001). Mihratsiia. Yurydychna entsyklopediia. Kyiv: Vyd-vo «Ukrainska entsyklopediia» imeni M. P. Bazhana. Р. 641–642 [in Ukrainian].
Vlasnyi biznes Aliny Starchenko. Derzhavnyi tsentr zainiatosti. URL: https://www.dcz.gov.ua/publikaciya/vlasnyy-biznes-aliny-starchenko [in Ukrainian].
Vnutrishno peremishcheni osoby. Ministerstvo sotsialnoi polityky Ukrainy. URL: https://www.msp.gov.ua/timeline/Vnutrishno-peremishcheni-osobi.html [in Ukrainian].
Husieva, N.V. (2018). Vnutrishni peremishchennia v Kharkivskii oblasti: zahalnonatsionalnyi vymir [Internal displacement in the Kharkiv region: a national dimension]. Rehion – 2018: stratehiia optymalnoho rozvytku: materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kharkiv, 8–9 lystopada 2018 r.), 264–270 [in Ukrainian].
Dlia VPO. (2017). Kharkivskyi miskyi tsentr sotsialnykh sluzhb dlia simi, ditei ta molodi «Dovira». URL: http://dovira.kh.ua/index.php?id_pidkategorii=0&id_kategorii=11 [in Ukrainian].
Yevdokymova, I.A. Problemy derzhavnykh ta komunalnykh sotsialnykh sluzhb u zadovolenni potreb vnutrishno peremishchenykh osib v m. Kharkovi [Problems of state and communal social services in meeting the needs of internally displaced persons in Kharkiv]. «SOCIOPROSTIR: the interdisciplinary online collection of scientific works on sociology and social work», 6, 39–47 [in Ukrainian].
Kilkist zareiestrovanykh VPO stanom na 13 kvitnia 2020 r. Ministerstvo z pytan reintehratsii tymchasovo okupovanykh terytorii Ukrainy. URL: https://mtot.gov.ua/ua/kilkist-zareestrovanih-vpo-stanom-na-13-kvitnja-2020-r?fbclid=IwAR0F7cue-RDC6OuQtrHFO0KVcPp 53eREN9nouGQT6ry7VMRmEIuKnzBVpQ8 [in Ukrainian].
Kompleksne sotsiolohichne doslidzhennia v ramkakh Proektu «Ekonomichni mozhlyvosti postrazhdalym vid konfliktu», shcho vprovadzhuietsia Ukrainskym Zhinochym Fondom za pidtrymky Ahentstva SShA z mizhnarodnoho rozvytku (USAID) (2016). Kyiv: Ukrainskyi zhinochyi fond. URL: https://www.uwf.org.ua/files/EOPAC_research_IDP_2016.pdf [in Ukrainian].
Malynovska, O.A. (2011). Mihratsiina polityka. Entsyklopediia derzhavnoho upravlinnia: u 8 t. Nats. akad. derzh. upr. pry Prezydentovi Ukrainy; Yu.V. Kovbasiuk and other (Eds.). T. 7: Derzhavne upravlinnia v umovakh hlobalnoi ta yevropeiskoi intehratsii. I.A. Hrytsiak, Yu.P. Surmin and other (Eds.). Kyiv: NADU. 409-410 [in Ukrainian].
Malynovska, O.A. (2011). Mihratsiia naselennia. Entsyklopediia derzhavnoho upravlinnia: u 8 t. Nats. akad. derzh. upr. pry Prezydentovi Ukrainy; Yu.V. Kovbasiuk and other (Eds.). T. 7: Derzhavne upravlinnia v umovakh hlobalnoi ta yevropeiskoi intehratsii. I.A. Hrytsiak, Yu.P. Surmin and other (Eds.). Kyiv: NADU. 412–413 [in Ukrainian].
Mihratsiini protsesy v suchasnomu sviti: svitovyi, rehionalnyi ta natsionalnyi vymiry. (Poniatiinyi aparat, kontseptualni pidkhody, teoriia ta praktyka): Entsyklopediia. (1998). Yu. Rymarenka (Ed.). Kyiv: Dovira. 912 s [in Ukrainian].
Miska tsilova sotsialno-ekonomichna prohrama budivnytstva (prydbannia) dostupnoho zhytla na 2010-2025 roky (u redaktsii rishennia 30 sesii 7 sklykannia vid 16.10.2019 № 1772/19). Sotsialnyi zakhyst Kharkova. Ofitsiinyi sait Departamentu pratsi ta sotsialnoi polityky Kharkivskoi miskoi rady. URL: https://soczahist.kharkov.ua/2019/11b1-2/ [in Ukrainian].
Pro Doktrynu informatsiinoi bezpeky Ukrainy. Pro rishennia Rady natsionalnoi bezpeky i oborony Ukrainy vid 29.12.2016. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/47/2017 [in Ukrainian].
Pro zabezpechennia prav i svobod vnutrishno peremishchenykh osib: Zakon Ukrainy vid 28.12.2014 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1706-18 [in Ukrainian].
Pro zabezpechennia realizatsii u Kharkivskii oblasti pilotnoho proektu iz zaluchennia do roboty chleniv malozabezpechenykh simei ta vnutrishno peremishchenykh osib: rozporiadzhennia Kharkivskoi oblasnoi administratsii vid 17 liutoho 2017 roku. URL: http://rukadopomogu.com.ua/upload/file/ hark_v_rozporyadzhennya_(1).pdf [in Ukrainian].
Ryndzak, O.T. (2015). Sotsialno-ekonomichna adaptatsiia vnutrishno peremishchenykh hromadian u pryimaiuchomu sotsiumi (na prykladi m. Kharkova) [Socio-economic adaptation of internally displaced persons in the host society (the case of Kharkiv)]. Problemy ekonomiky, 3, 275–280 [in Ukrainian].
Rovechak, O. (2006). Vyznachennia ta klasyfikatsii mihratsii: nablyzhennia do operatsiinykh poniat. [Definition and classification of migration: approximation to operational concepts]. Politychnyi menedzhment, 2, 127–139 [in Ukrainian].
Ruka dopomohy. Pilotnyi proekt Ministerstva sotsialnoi polityky Ukrainy. URL: http://rukadopomogu.com.ua/ua [in Ukrainian].
Sotsialna pidtrymka vnutrishno peremishchenykh osib. Kharkivska oblasna derzhavna administratsiia. URL: https://kharkivoda.gov.ua/oblasna-derzhavna-administratsiya/struktura-administratsiyi/strukturni-pidrozdili/139/3017 [in Ukrainian].
Kuts, H., Nakonechny, V., Kuts, Y., Sergeyeva, O. (2020). Social protection priorities for internal migrants in Kharkiv region, Ukraine. Clinical Social Work and Health Intervention, vol. 11, no. 4, 7–13 [in Ukrainian].