ПРОБЛЕМИ СПІВВІДНОШЕННЯ ДЕРЖАВНОГО ТА РИНКОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ СИСТЕМИ ОСВІТИ
Анотація
У статті досліджено проблеми співвідношення державного та ринкового регулювання системи освіти. Визначено, що сьогодні, зі збільшенням значущості вищої освіти, зростає роль регулювання даної сфери. Це регулювання здійснюється як ринковими методами, такими, як: вплив попиту з боку населення, підприємств, конкуренція між вузами. Так і методами, застосовуваними державою: адміністративно-правове регулювання, вплив державного замовлення, субсидування, податкове регулювання. Ефективне співвідношення державних і ринкових сил в системі вищої освіти визначається в кожній країні в залежності від вирішуваних соціальних, економічних завдань.
Визначення оптимального поєднання державних і ринкових механізмів регулювання системи вищої освіти є комплексною проблемою. При її рішенні необхідно враховувати як мінімум три чинники, такі як, стратегічні пріоритети розвитку економіки, поточні умови вдосконалення виробничих сил і соціально-політичну обстановку на даний момент часу. Кожен фактор може впливати на визначення оптимуму.
Так, у тому випадку, коли основними напрямками економічного розвитку є досягнення високої продуктивності праці, розширення участі в міжнародних економічних відносинах, орієнтація на експорт наукоємних технологій, промислової продукції, необхідно підвищення якості підготовлюваних в системі вищої освіти фахівців. Досягнення цього можливе лише при значному державному регулюванні, коли вплив на вищу школу здійснюється в рамках загального регулювання економіки, націленої на підвищення ефективності економічних процесів. Навіть якщо економічний розвиток виглядає благополучним, недоцільно повністю відмовлятися від державного участі, так як необхідно постійно стимулювати інвестиції в освіту. Знання з часом застарівають, і країна, що не приділяє належної уваги освіті, може зіткнутися з серйозними проблемами в майбутньому.
Завантаження
Посилання
Antoshkina, L.I. (2006). Naukovo-metodychni osnovy derzhavnoho rehuliuvannia vyshchoi osvity [Scientific and methodological basis of state regulation of higher education]. Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Baieva, O.V. (2010). Derzhavno-hromadske upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity: dosvid SShA. Derzhava ta rehiony – State and regions, 2, 5–9 [in Ukrainian].
Boretska, N.O. (2012). Formy ta metody derzhavnoho rehuliuvannia sfery vyshchoi osvity. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia – Actual problems of public administration, 6 (51), 51–54 [in Ukrainian].
Hrishnova, O.A. (2001). Liudskyi kapital: formuvannia v systemi osvity i profesiinoi pidhotovky [Human capital: formation in the system of education and training]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].
Huberska, N.L. (2015). Administratyvni protsedury u sferi vyshchoi osvity: teoretyko-pravove doslidzhennia [Administrative Procedures in Higher Education: A Theoretical and Legal Study]. Kharkiv: Panov [in Ukrainian].
Lopushniak, H.S., Rybchanska, Kh.V. (2018). Vyshcha osvita Ukrainy: derzhavne rehuliuvannia ta perspektyvy rozvytku [Higher education in Ukraine: state regulation and development prospects]. Lviv: Liha Pres [in Ukrainian].
Mizes, L. (2016). Vsemogushhee pravitel`stvo: Total`noe gosudarstvo i total`naya vojna [Almighty Government: Total State and Total War.] Chelyabinsk: Soczium [in Russian].
Shevchenko, S.O. (2017). Mekhanizm derzhavnoho ta hromadskoho upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity: zarubizhnyi dosvid. Derzhava ta rehiony – State and regions, 3. 171–176 [in Ukrainian].
Turou, L. (1999). Budushhee kapitalizma [The future of capitalism]. Novosibirsk: Sibirskij khronograf [in Russian].
Fridman, M. (2017). Kapitalizm i svoboda [Capitalism and freedom]. Kyiv: Nash Format, [in Ukrainian].