ТРАНСФОРМАЦІЯ СИСТЕМИ РЕЙТИНГОВОГО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК ІНСТРУМЕНТУ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ В УМОВАХ ІНТЕГРАЦІЇ В ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ПРОСТІР ВИЩОЇ ОСВІТИ

  • Дмитро Васильович Карамишев Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, м. Харків https://orcid.org/0000-0003-1617-3240
Ключові слова: вища освіта; європейський простір вищої освіти; міжнародні рейтинги; якість освіти; стратегічні орієнтири розвитку вищої освіти; рейтингова система оцінювання; показники оцінювання діяльності закладів вищої освіти; модель STEPS; галузевий індекс оцінювання; предметний індекс оцінювання

Анотація

У статті продовжено розвідки автора, що стосуються формування цілісної методології рейтингового оцінювання результатів діяльності закладів вищої освіти в Україні, що має на меті забезпечення належного функціонування, розвитку та підвищення конкурентоспроможності вітчизняної системи вищої освіти та її інтеграцію у світовий освітній простір і європейський простір вищої освіти. Наголошується, що результати діяльності закладів вищої освіти мають вимірюватися не лише екстенсивними показниками в абсолютних одиницях стосовно масштабу інтегрованості у глобальні системи та потужності ресурсної бази, а насамперед критеріями, які оцінюють досягнення стратегічної мети їх діяльності щодо забезпечення суспільних потреб і запитів. У якості концептуальної моделі оцінювання запропонована універсальна модель STEPS, що передбачає оцінювання результатів діяльності закладів вищої освіти за чіткими критеріями в межах п’яти категорій оцінювання. Також акцентується увага на тому, що для об’єктивізації результатів оцінювання та їх практичної значущості необхідно фокусувати оцінювання результатів діяльності закладів вищої освіти за конкретними напрямами підготовки в межах визначених галузей знань і спеціальностей. Сформульовано концептуальні засади та методичні підходи щодо розробки та запровадження індикаторів якості вищої освіти – інтегрованого галузевого індексу та предметного індексу оцінювання діяльності закладів вищої освіти.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Дмитро Васильович Карамишев, Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, м. Харків

д.держ.упр., проф., перший заступник директора,
ХарРІ НАДУ, м. Харків

Посилання

Akademichnyi reitynh zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy “Top-200 Ukraina 2019”. URL: http://www.euroosvita.net/ [in Ukrainian].

Hrynevych, L.M. (2011). Osvitni indykatory dlia mizhnarodnoho otsiniuvannia (na prykladi dopovidi “Pohliad na osvitu 2011: indykatory OESR”). Teoriia i metodyka upravlinnia osvitoiu, 7. URL: http://arhive.nuv.gov.ua/e-journals/ttmuo/2011_7/3.pdf [in Ukrainian].

Karamyshev, D.V. (2019). Stratehichni oriientyry rozvytku monitorynhu osvitnoi diialnosti zakladiv vyshchoi osvity yak skladovoi systemy upravlinnia yakistiu. Aktualni problem derzhavnoho upravlinnia : zb. nauk. prats. Kharkiv: Vyd-vo KRI NAPA “Mahistr”, 2 (56), 8–19 [in Ukrainian].

Konsolidovanyi reitynh vyshiv Ukrainy. URL: http://www.ru.osvita.ua/vnz/ rating/51741/ [in Ukrainian].

Konferentsiia IREG 2019 “Akademichni reitynhy: vyklyky i problemy dlia vyshchoi osvity”. (2019). URL: http://www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=5928 [in Ukrainian].

Kryterii nadannia ta pidtverdzhennia statusu natsionalnoho zakladu vyshchoi osvity, zatv. Postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 22.11.2017 r. № 912. (2017). Ofitsiinyi visnyk Ukrainy – Official Gazette of Ukraine, 99, art. 3031 [in Ukrainian].

Kuzmin, O.Ye., Melnyk, O.H., Yastrubskyi, M.Ya. (2017). Uzahalnennia polozhen analizuvannia diialnosti VNZ. Efektyvnist orhanizatsiino-ekonomichnoho mekhanizmu innovatsiinoho rozvytku vyshchoi osvity: materialy VII Mizhnar. nauk.-prakt. konfi., 6 zhovt. 2017 r. Kyiv: KNUTD, 216–225 [in Ukrainian].

Litsenziini umovy provadzhennia osvitnoi diialnosti zakladiv osvity, zatv. Postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30.12.2015 r. № 1187. (2016). Ofitsiinyi visnyk Ukrainy – Official Gazette of Ukraine, 7, art. 345.

Lynovytska, O. Zapyty rynku pratsi: vyklyk dlia ukrainskykh universytetiv. URL: http://www.euroosvita.net/?category=8&id=226 [in Ukrainian].

Metodyka reitynhovoho otsiniuvannia diialnosti vyshchykh navchalnykh zakladiv III-IV rivniv akredytatsii: nakaz MON Ukrainy vid 24.12.2009 r. № 1185. URL: http://zakon.rada.gov.ua.

Ofitsiinyi veb-sait Tsentru mizhnarodnykh proektiv “Ievroosvita”. URL: http://euroosvita.net [in Ukrainian].

Panych, O. Zovnishnia otsinka yakosti vyshchoi osvity v Ukraini. Shcho mozhe buty zmineno? URL: http://education-ua.org/ua/articles/430-zovnishnya-otsinka-yakostivishchoji-osvitiv-ukrajini-shcho-mozhebuti-zmineno [in Ukrainian].

Paryzke komiunike vid 25 travnia 2018 r. (2018). URL: https://mon.gov.ua /storage/app/media/news2018/06/06/12/paris-communiqueenua2018.pdf [in Ukrainian].

Polozhennia pro akredytatsiiu osvitnikh prohram, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity, zatv. nakazom MON Ukrainy vid 11.07.2019 r. № 977. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy – Official Gazette of Ukraine. 2019. № 65. St. 2245.

Pro aprobatsiiu systemy reitynhovoho otsiniuvannia diialnosti vyshchykh navchalnykh zakladiv u 2008/09 navchalnomu ta 2009 kalendarnomu rokakh: nakaz MON Ukrainy vid 24.12.2009 r. № 1185. (2009). URL: http://www.nuos.edu.ua.

Pro zatverdzhennia Polozhennia pro natsionalnu systemu reitynhovoho otsiniuvannia diialnosti vyshchykh navchalnykh zakladiv: nakaz MON Ukrainy vid 20.12.2011 r. № 1475. (2012). Ofitsiinyi visnyk Ukrainy – Official Gazette of Ukraine, 6, 227.

Pro zatverdzhennia Poriadku formuvannia Pereliku naukovykh fakhovykh vydan Ukrainy: nakaz MON Ukrainy vid 15.01.2018 r. № 32. (2018). URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0148-18.

Reitynh vyshiv “TOP-200 Ukraina”. URL: http://www.euroosvita.net/index.php/?category=3 [in Ukrainian].

Universytetski reitynhy “Top 200 Ukraina” 2010–2017 roky. URL: http://www.euroosvita.net/index.php/?category=28&id=1095 [in Ukrainian].

Berlin Principles on Ranking of Higher Education Institutions. URL: http://euroosvita.net/prog/data/doc/BerlinPrinciples.pdf.

Bottani, N. (1998). The OECD Educational Indicators: purposes, limits and production processes. Prospects, Vol. XVIII, I.

Education at a glance: OECD Indicators. URL: http://www.oecd.org.

IREG Observatory on Academic Ranking and Excellence. URL: http://iregobservatory.org/en/.

Scheerens, J., Glas, C., Thomas, S. (2007). Educational Evaluation, Assessment, and Monitoring: A Systemic Approach. London and New York: Taylor & Francis.

Shanghai Ranking's Academic Ranking of World Universities (ARWU). URL: http://www.shanghairanking.com.

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). (2015). К.: CS Ltd.

World University Rankings methodology. URL: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/world-university-rankings-2019-methodology.

URL: http:// www. qs.com.

URL: http:// www.scopus.com.

URL: http:// www.webometrics.info.

Опубліковано
2019-12-21
Розділ
Теорія та філософія державного управління.