ТРАНСФОРМАЦІЯ СИСТЕМИ РЕЙТИНГОВОГО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК ІНСТРУМЕНТУ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ В УМОВАХ ІНТЕГРАЦІЇ В ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ПРОСТІР ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті продовжено розвідки автора, що стосуються формування цілісної методології рейтингового оцінювання результатів діяльності закладів вищої освіти в Україні, що має на меті забезпечення належного функціонування, розвитку та підвищення конкурентоспроможності вітчизняної системи вищої освіти та її інтеграцію у світовий освітній простір і європейський простір вищої освіти. Наголошується, що результати діяльності закладів вищої освіти мають вимірюватися не лише екстенсивними показниками в абсолютних одиницях стосовно масштабу інтегрованості у глобальні системи та потужності ресурсної бази, а насамперед критеріями, які оцінюють досягнення стратегічної мети їх діяльності щодо забезпечення суспільних потреб і запитів. У якості концептуальної моделі оцінювання запропонована універсальна модель STEPS, що передбачає оцінювання результатів діяльності закладів вищої освіти за чіткими критеріями в межах п’яти категорій оцінювання. Також акцентується увага на тому, що для об’єктивізації результатів оцінювання та їх практичної значущості необхідно фокусувати оцінювання результатів діяльності закладів вищої освіти за конкретними напрямами підготовки в межах визначених галузей знань і спеціальностей. Сформульовано концептуальні засади та методичні підходи щодо розробки та запровадження індикаторів якості вищої освіти – інтегрованого галузевого індексу та предметного індексу оцінювання діяльності закладів вищої освіти.
Завантаження
Посилання
Akademichnyi reitynh zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy “Top-200 Ukraina 2019”. URL: http://www.euroosvita.net/ [in Ukrainian].
Hrynevych, L.M. (2011). Osvitni indykatory dlia mizhnarodnoho otsiniuvannia (na prykladi dopovidi “Pohliad na osvitu 2011: indykatory OESR”). Teoriia i metodyka upravlinnia osvitoiu, 7. URL: http://arhive.nuv.gov.ua/e-journals/ttmuo/2011_7/3.pdf [in Ukrainian].
Karamyshev, D.V. (2019). Stratehichni oriientyry rozvytku monitorynhu osvitnoi diialnosti zakladiv vyshchoi osvity yak skladovoi systemy upravlinnia yakistiu. Aktualni problem derzhavnoho upravlinnia : zb. nauk. prats. Kharkiv: Vyd-vo KRI NAPA “Mahistr”, 2 (56), 8–19 [in Ukrainian].
Konsolidovanyi reitynh vyshiv Ukrainy. URL: http://www.ru.osvita.ua/vnz/ rating/51741/ [in Ukrainian].
Konferentsiia IREG 2019 “Akademichni reitynhy: vyklyky i problemy dlia vyshchoi osvity”. (2019). URL: http://www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=5928 [in Ukrainian].
Kryterii nadannia ta pidtverdzhennia statusu natsionalnoho zakladu vyshchoi osvity, zatv. Postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 22.11.2017 r. № 912. (2017). Ofitsiinyi visnyk Ukrainy – Official Gazette of Ukraine, 99, art. 3031 [in Ukrainian].
Kuzmin, O.Ye., Melnyk, O.H., Yastrubskyi, M.Ya. (2017). Uzahalnennia polozhen analizuvannia diialnosti VNZ. Efektyvnist orhanizatsiino-ekonomichnoho mekhanizmu innovatsiinoho rozvytku vyshchoi osvity: materialy VII Mizhnar. nauk.-prakt. konfi., 6 zhovt. 2017 r. Kyiv: KNUTD, 216–225 [in Ukrainian].
Litsenziini umovy provadzhennia osvitnoi diialnosti zakladiv osvity, zatv. Postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30.12.2015 r. № 1187. (2016). Ofitsiinyi visnyk Ukrainy – Official Gazette of Ukraine, 7, art. 345.
Lynovytska, O. Zapyty rynku pratsi: vyklyk dlia ukrainskykh universytetiv. URL: http://www.euroosvita.net/?category=8&id=226 [in Ukrainian].
Metodyka reitynhovoho otsiniuvannia diialnosti vyshchykh navchalnykh zakladiv III-IV rivniv akredytatsii: nakaz MON Ukrainy vid 24.12.2009 r. № 1185. URL: http://zakon.rada.gov.ua.
Ofitsiinyi veb-sait Tsentru mizhnarodnykh proektiv “Ievroosvita”. URL: http://euroosvita.net [in Ukrainian].
Panych, O. Zovnishnia otsinka yakosti vyshchoi osvity v Ukraini. Shcho mozhe buty zmineno? URL: http://education-ua.org/ua/articles/430-zovnishnya-otsinka-yakostivishchoji-osvitiv-ukrajini-shcho-mozhebuti-zmineno [in Ukrainian].
Paryzke komiunike vid 25 travnia 2018 r. (2018). URL: https://mon.gov.ua /storage/app/media/news2018/06/06/12/paris-communiqueenua2018.pdf [in Ukrainian].
Polozhennia pro akredytatsiiu osvitnikh prohram, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity, zatv. nakazom MON Ukrainy vid 11.07.2019 r. № 977. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy – Official Gazette of Ukraine. 2019. № 65. St. 2245.
Pro aprobatsiiu systemy reitynhovoho otsiniuvannia diialnosti vyshchykh navchalnykh zakladiv u 2008/09 navchalnomu ta 2009 kalendarnomu rokakh: nakaz MON Ukrainy vid 24.12.2009 r. № 1185. (2009). URL: http://www.nuos.edu.ua.
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro natsionalnu systemu reitynhovoho otsiniuvannia diialnosti vyshchykh navchalnykh zakladiv: nakaz MON Ukrainy vid 20.12.2011 r. № 1475. (2012). Ofitsiinyi visnyk Ukrainy – Official Gazette of Ukraine, 6, 227.
Pro zatverdzhennia Poriadku formuvannia Pereliku naukovykh fakhovykh vydan Ukrainy: nakaz MON Ukrainy vid 15.01.2018 r. № 32. (2018). URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0148-18.
Reitynh vyshiv “TOP-200 Ukraina”. URL: http://www.euroosvita.net/index.php/?category=3 [in Ukrainian].
Universytetski reitynhy “Top 200 Ukraina” 2010–2017 roky. URL: http://www.euroosvita.net/index.php/?category=28&id=1095 [in Ukrainian].
Berlin Principles on Ranking of Higher Education Institutions. URL: http://euroosvita.net/prog/data/doc/BerlinPrinciples.pdf.
Bottani, N. (1998). The OECD Educational Indicators: purposes, limits and production processes. Prospects, Vol. XVIII, I.
Education at a glance: OECD Indicators. URL: http://www.oecd.org.
IREG Observatory on Academic Ranking and Excellence. URL: http://iregobservatory.org/en/.
Scheerens, J., Glas, C., Thomas, S. (2007). Educational Evaluation, Assessment, and Monitoring: A Systemic Approach. London and New York: Taylor & Francis.
Shanghai Ranking's Academic Ranking of World Universities (ARWU). URL: http://www.shanghairanking.com.
Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). (2015). К.: CS Ltd.
World University Rankings methodology. URL: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/world-university-rankings-2019-methodology.
URL: http:// www. qs.com.
URL: http:// www.scopus.com.
URL: http:// www.webometrics.info.