Рейтинги як репрезентація якості індивідуального і колективного в освітніх практиках

  • Oleksandr Khyzhniak Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 4, м. Свободи, Харків 61022, Україна, o.khyzhniak@karazin.ua https://orcid.org/0000-0002-5729-2783
Ключові слова: якість вищої освіти, управління якістю освіти, рейтинг студента, рейтинг викладача, рейтинг університету, індивідуальне, колективне, освітні практики, університет

Анотація

Стаття присвячена з’ясуванню співвідношення індивідуального і колективного в забезпеченні якості вищої освіти, що визначається через механізм рейтингування діяльності учасників освітнього процесу. Рейтинги, які застосовуються в освітніх практиках, розглядаються як опосередковане певними оціночними критеріями відображення якості діяльності індивідуальних і колективних суб’єктів. Наголошено, що рейтинги дають можливість збагачення освітньої практики новими смислами за умови науково обґрунтованих процедур їх конструювання і прозорості використання. В умовах модернізації вищої освіти, яка передбачає використання нових інформаційно-комунікативних технологій і, відповідно, нових підходів до якості освіти, суперечливим виглядає співвідношення індивідуального і колективного в управлінні якістю освіти. Система рейтингування стає як поширеною технологією оцінки якості роботи студента, викладача, університету, так і елементом системи управління якістю освіти на різних організаційних рівнях. Автор доходить висновку, що без заохочування індивідуальних суб’єктів до високоякісної роботи з боку системи управління важко отримати прогнозований високий рейтинг колективного суб’єкта – університету.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Oleksandr Khyzhniak, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 4, м. Свободи, Харків 61022, Україна, o.khyzhniak@karazin.ua

кандидат соціологічних наук, доцент, докторант кафедри прикладної соціології та масових комунікацій

Посилання

Ляшенко О. І. Якість освіти як основа функціонування і розвитку сучасних систем освіти / О. І. Ляшенко // Педагогіка і психологія : Вісник Академії пед. наук України. – 2005. – №1. – С. 5-12.

Закон України про вищу освіту від 1.07.2014 року № 1556-VII. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/law/2235/

Хриков Є. Європейський, національний та інституціональний контексти розвитку менеджменту якості вищої освіти в Україні / Є. Хриков // Освіта та педагогічні науки. – 2012. – Вип. № 1. – С. 13-21.

Розвиток системи забезпечення якості вищої освіти в Україні: інформаційно-аналітичний огляд / укладачі: Т. Добко, І. Золотарьова, С. Калашнікова та ін.; за заг. ред. С. Калашнікової та В. Лугового. – К. : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2015. – 84 с.

Левін Р. Я. Модернізаційний потенціал української системи освіти / Р. Я. Левін // Ціннісна складова модернізаційних процесів у сучасному соціумі України: кол. моногр. / [О. М. Балакірєва, В. М. Геєць, В. Р. Сіденко та ін.]; НАН України, ДУ «Ін-т екон. та прогнозув. НАН України». – К., 2014. – С. 239-279.

Хижняк А. В. Индивидуализм, коллективизм и толерантность как социокультурные конструкты в образовательных практиках / А. В. Хижняк // Социокультурные барьеры модернизации высшей школы Украины: коллективная моногр. / под ред. В. С. Бакирова. – Х. : ХНУ имени В. Н. Каразина, 2015. – С. 213-230.

Щудло С. А. Вища школа у пошуку якості: quo vadis [монографія] / С. А. Щудло. – Харків – Дрогобич : Коло, 2013. – 340 с.

Ніколаєнко С. Рейтингові системи – складові національного моніторингу якості вищої освіти / С. Ніколаєнко // Вища школа. – К. : Библиотека КНТЭУ. – 2007. – № 4. – С. 3-14.

Вікторов В. Г. Управління якістю освіти: (соціально-філософський аналіз): монографія / В. Г. Вікторов; Ін-т вищої освіти. – Дніпропетровськ : Пороги, 2005. – 286 с.

Гневашева В. А. Доступность блага «образовательные услуги высшего профессионального образования» в современной России / В. А. Гневашева // Экономика образования. – 2010. – № 3. – С. 23-38.

Ризики національної системи освіти у зв’язку з приєднанням до Світової організації торгівлі // Віче. – 2008. – № 18. – Режим доступу: http://www.viche.info/journal/1104/

Дубинина Э. В. О специфике социальной защиты студенчества / Э. В. Дубинина // Социологические исследования. – 2006. – № 10. – С. 139–142.

Сахарчук Е. Коллективный субъект образовательного процесса / Е. Сахарчук // Высшее образование в России. – 2003. – № 4. – С. 154-157.

Мкртчян М. А. Сетевая организованность образовательного пространства: некоторые соображения о проблемах теории и практики / М. А. Мкртчян // Коллективный способ обучения : научно-методический журнал, 2008. – № 10. – С. 20-27.

Шустова И. Ю. Сохранение и развитие тенденций коллективного воспитания в современном образовании / И. Ю. Шустова // Сибирский педагогический журнал. – 2013. – № 3. – С. 36-41.

Анисимов А. П. Рейтинг преподавателей как основной показатель при аккредитации вуза / А. П. Анисимов, Р. Г. Мельниченко // Право и образование. – № 6. – 2011. – С. 4-10.

Аббакумов А. А. Автоматизация учета рейтинга преподавателей / А. А. Аббакумов, А. И. Егунова, А. А. Табаева // Интеллектуальный потенциал XXI века: ступени познания. – 2014. – № 23. – С. 109-111.

Манойленко И. Г. О разработке информационной системы оценки рейтинга преподавателей / И. Г. Манойленко, С. В. Вихляев, В. В. Моисеев, Р. И. Баженов // Современная техника и технологии. – 2014. – № 12 [Электронный ресурс]. – URL: http://technology.snauka.ru/2014/12/5214

Крюков В. В. Информационная система рейтинговой оценки деятельности преподавателя в вузе / В. В. Крюков, К. И. Шахгельдян // Информатизация образования и науки. – 2009. – № 4. – С. 54-65.

Хижняк Олександр. Індивідуальне і колективне в студентоцентричній моделі освітнього процесу університету / Олександр Хижняк, Катерина Хижняк // Сучасний викладач у студентоцентричній моделі освітнього процесу університету : Матеріали науково-практичного семінару 3-4 березня 2016 року, проведеного на базі ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», м. Івано-Франківськ. – Івано-Франківськ: Вид-во ТОВ «ВГЦ «Просвіта», 2016. – С. 76-79.

Захожая Т. М. Квалиметрические характеристики учебного рейтинга студента / Т. М. Захожая // Педагогическое образование и наука. – 2009. – № 11. –C. 74-78.

Поддубный А. В. Рейтинговая система оценки успеваемости студентов / А. В. Поддубный, А. Я. Ащепкова, И. К. Панина и др. – Владивосток : Изд-во Дальневосточного университета, 2006. – 108 с.

Султанова Т. А. Коллективный субъект прогнозирования развития школы: постановка проблемы / Т. А. Султанова // Интернет-журнал «НАУКОВЕДЕНИЕ». Том 7. – №5 (2015). – Режим доступа: http://naukovedenie.ru/PDF/222PVN515.pdf. Загл. с экрана.

Як складається консолідований рейтинг вузів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/vnz/rating/25752/

Світовий рейтинг вищих навчальних закладів «Webometrics-2014. [Електронний ресурс]. – Режим достуру: http://znoclub.com/inshe/380-svitovij-rejting-vishchikh-navchalnikh-zakladiv-webometrics-2014.html

Каримова А. Б. Латентные функции международных образовательных рейтингов / А. Б. Каримова // Социологические исследования. – 2016. – № 6. – С. 110-120.

Измерение рейтингов университетов: международный и российский опыт. Вып. 2 / под ред. Г. В. Осипова и A. Л. Арефьева. – М. : Центр социологических исследований, 2014. – 588 с.

Кулик О. Є. Вибір системи індикаторів для оцінки якості надання освітніх послуг навчальними закладами / О. Є. Кулик // Scientific Journal «Science Rise». – 2015. – № 7/1 (12). – С. 47-53.

Измерение рейтингов университетов: международный и российский опыт / под ред. Ф. Э. Шереги и A. Л. Арефьева. – М. : Центр социологических исследований, 2014. – 504 с.

Опубліковано
2017-09-18
Як цитувати
Khyzhniak, O. (2017). Рейтинги як репрезентація якості індивідуального і колективного в освітніх практиках. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», 38, 132-139. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8680
Розділ
Соціологічна освіта: актуальні виклики та ефективні практики навчання