Конструювання української національної ідентичності засобами прихованого навчального плану

  • Ihor Shcherbak Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, м. Свободи, 4, Харків 61022, Україна, i.s.shcherbak@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-0843-4212
Ключові слова: національна ідентичність, нація, прихований навчальний план, політики ідентичностей, дискурс, дискурс-аналіз

Анотація

У статті аналізуються чинники конструювання національної ідентичності в умовах сучасного українського суспільства. Акцентується увага на такому з них як освіта, зокрема прихований навчальний план. Розглядаються теоретичні засади дослідження системи освіти як інституту, що здійснює потужний вплив на формування соціальних ідентичностей. Досліджується специфіка феномену національної ідентичності, її зумовленість неоднозначністю розуміння нації. Визначаються індикатори різного змістовного наповнення національної ідентичності. Приводяться результати аналізу дискурсивного конструювання української національної ідентичності через об’єктивований аспект прихованого навчального плану – шкільні підручники. Виявляються політичні та етнічні ідентитети національної ідентичності, представлені у розглянутих підручниках. Для визначення впливу політик ідентичностей, що реалізуються у прихованому навчальному плані, здійснюється кількісний аналіз соціологічної інформації, за допомогою якого виокремлюються три групи значень національної ідентичності та їхньої інтеріоризації учнівською молоддю.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Ihor Shcherbak, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, м. Свободи, 4, Харків 61022, Україна, i.s.shcherbak@gmail.com

магістрант соціологічного факультету

Посилання

Кучма Л. Д. Україна - не Росія [Електронний ресурс] / Леонід Данилович Кучма. – 2003. – Режим доступу: http://padaread.com/?book=95261.

Роль школы в социализации личности [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ptcevolution.me/rol-shkoly-v-socializacii-lichnosti/.

Ярская-Смирнова Е. Гендерное неравенство в образовании: понятие скрытого учебного плана // Гендерные исследования. – 2000. – № 5. – С. 295-301.

Бурдье П. Система образования и система мышления [Електронний ресурс] / Пьер Бурдье – Режим доступу: http://lib.mdpu.org.ua/2011/03/14/burdjo_sistema_obrazovanija_i_sistema_myshlenija.html.

Барышникова И. В. Понятие идентичности в социологическом дискурсе / И. В. Барышникова. // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 7: Философия. Социология и социальные технологии. – 2009. – №2. – С. 166–171.

Брубейкер Р. За пределами идентичности [Електронний ресурс] / Р. Брубейкер, Ф. Купер – Режим доступу: bilim.kz/Docum/Libs/Beyond_identity_rus.doc.

Скрытый учебный план [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://takaya.eu/dictionary/rus_s/hidden_curriculum/.

Скрытый учебный план [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://vocabulary.ru/termin/skrytyi-uchebnyi-plan.html.

Марущенко О. А. «Прихований навчальний план» сучасної школи: методологія та структурування предмету дослідження / О. А. Марущенко // Гендер-PRO: Збірник наукових праць за матеріалами науково-практичної конференції студентства й наукової молоді. – Харків, 2013. –– С. 57–64.

Семенов Ю. Общество, этнос, нация [Електронний ресурс] / Ю. Семенов – Режим доступу: http://scepsis.net/library/id_1074.html.

Андерсон Б. Воображаемые сообщества. Размышления об истоках и распространении национализма [Електронний ресурс] / Б. Андерсон – Режим доступу: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Sociolog/ anders/index.php.

Філіппова О.А. Ідентифікація й ідентичності крізь призму концепту «політики ідентичності» / Ольга Аркадіївна Філіппова // Українське студентство у пошуках ідентичності: / за ред В.Л. Арбєніної, Л.Г. Сокурянської. – . : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2012. – С. 23-37

Сорока Ю.Г. Значення символу «українець»/«українка» в уявленнях українського студентства: між етнічною та громадянською інтерпретаціями / Ю.Г. Сорока // Українське студентство у пошуках ідентичності: / за ред В. Л. Арбєніної, Л.Г. Сокурянської. – . : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2012. – С. 88–105.

Филлипс Л. Дж. Дискурс-анализ. Теория и метод / Л. Дж. Филлипс и М. В. Йоргенсен. [пер. с англ]. -X.: Изд-во Гуманитарный Центр. – 2004. – 336 с.

Кулік В. Дискурс українських медій: ідентичності, ідеології, владні стосунки / В. Кулік. – К. : Критика, 2010. – 656 с.

Опубліковано
2017-09-18
Як цитувати
Shcherbak, I. (2017). Конструювання української національної ідентичності засобами прихованого навчального плану. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», 38, 68-75. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8591
Розділ
Емпіричні дослідження сучасного суспільства