Шкільна молодь українського пограниччя: перспективи та ризики реалізації життєвих стратегій

  • Liudmyla Sokurianska Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 4, м. Свободи, Харків, 61022, Україна, sokuryanska@karazin.ua https://orcid.org/0000-0002-4097-952X
  • Svitlana Shchudlo Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 24, вул. І. Франка, Дрогобич, 82100, Україа, svitlana.shchudlo@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-5038-5290
Ключові слова: молодь, пограниччя, життєві стратегії, ціннісні орієнтації, життєві плани

Анотація

У статті на базі матеріалів міжнародного соціологічного дослідження «Молодь на пограниччях Центральної та Східної Європи» здійснюється порівняльний аналіз перспектив та ризиків реалізації життєвих стратегій випускників шкіл східного та західного погранич України, а також Польщі та Угорщини. Автори розглядають життєву стратегію як своєрідну соціальну, культурну і особистісну проекцію індивіда на своє власне майбутнє. На основі емпіричних даних доводиться, що суттєвих відмінностей між молоддю Львівщини та Харківщини не спостерігається, лідируючою цінністю залишається сім’я, високою є значимість самореалізаційних цінностей. Домінуючу позицію у життєвих стратегіях молоді посідає здобуття вищої освіти. Показники орієнтації української молоді на продовження навчання у вищій школі суттєво перевищують аналогічні дані щодо польської молоді, що може мати як свої переваги, так і суттєві ризики для України. Виявлено досить високі оцінки молоді своїх шансів щодо реалізації життєвих планів.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Liudmyla Sokurianska, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 4, м. Свободи, Харків, 61022, Україна, sokuryanska@karazin.ua

доктор соціологічних наук, професор, завідувач кафедри соціології 

Svitlana Shchudlo, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 24, вул. І. Франка, Дрогобич, 82100, Україа, svitlana.shchudlo@gmail.com

доктор соціологічних наук, професор, завідувач кафедри правознавства, соціології та політології

Посилання

Валлерстайн И. Конец знакомого мира: Социология XXI века [пер. с англ. под ред. Б.Л. Иноземцева] / И. Валлерстайн. – М. : Логос, 2004. – 368 с.

Флорида Р. Креативный класс: люди, которые меняют будущее [пер. с англ.] / Ричард Флорида. – М. : Издательский дом «Классика-XXI», 2005. – 421 с.

Манхейм К. Диагноз нашего времени [пер. С. Карпушина и др.] / Карл Манхейм. – М. : Юристъ, 1994. – 693 с.

Шевандрин Н. И. Социальная психология в образовании / Шевандрин Н. И. Ч. 1. – М. : ВЛАДОС, 1995. – 544 с.

Резник Т. Е. Жизненные стратегии личности / Т. Е. Резник, Ю. М. Резник // Социологические исследования. – 1995. – № 12. – С. 100–105.

Костюченко Л. Г. Введение в теорию личности: социокультурный подход : Учебное пособие для вузов / Л. Г. Костюченко, Ю. М. Резник. – М. : Независимый институт гражданского общества, 2003. – 272 с.

Абульханова-Славская К. А. Стратегии жизни / К. А. Абульханова-Славская. – М. : Мысль, 1991. – 299 с.

Хабермас Ю. О практическом, этическом и моральном употреблении практического разума / Ю. Хабермас // Хабермас Ю. Демократия, разум, нравственность. – М. : Ин-т философии, 1995. – С. 7-33.

Головаха Е. И. Жизненная перспектива и ценностные ориентации личности / Головаха Е. И. // Психология личности в трудах отечественных психологов. – СПб. : Питер, 2000. – 476 с.

Długosz Piotr. Youth in the Situation of Anomie in the East-Central Europe Borderlands [Електронний ресурс] / Piotr Długosz // Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies. – 2016. – 2 (6). – S. 11-26. – Режим доступу: http://www.youthjournal.eu/Youth%20Yournal%206-2016-3.pdf

Опубліковано
2017-09-18
Як цитувати
Sokurianska, L., & Shchudlo, S. (2017). Шкільна молодь українського пограниччя: перспективи та ризики реалізації життєвих стратегій. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», 38, 35-40. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8579
Розділ
Емпіричні дослідження сучасного суспільства