Соціологія в контексті виклику «великих даних»: роль інтелектуального аналізу даних у становленні нових підходів до соціологічних досліджень
Анотація
Стаття присвячена аналізу проблем, що постають перед соціологією у зв'язку з широким розповсюдженням великих даних (Big Data) - масштабних, безперервно мінливих і представлених в різних форматах даних, що генеруються всередині цифрового всесвіту Інтернету. Показано, що лавиноподібне поширення великих даних призвело до появи нових способів наукового пізнання та становленню «четвертої парадигми науки», яка передбачає використання автоматизованих методів та інструментів інтелектуального аналізу в якості необхідних компонентів. Виділяються основні проблеми, що постають перед соціологією у зв'язку з появою великих даних: «кінець теорії», криза методу опитування, а також зародження нової методології соціологічних досліджень, що є основою формування цифрової соціології та обумовлює необхідність розширення компетенцій соціологів у сфері цифрових методів, в тому числі інтелектуального аналізу даних.
Завантаження
Посилання
Savage M., Burrows R. After the crisis? Big Data and the methodological challenges of empirical sociology [Electronic resource] / Mike Savage, Roger Burrows // Big Data & Society. — 2014. — № 1. — Р. 1-6. — Mode of access: http://bds.sagepub.com/content/1/1/2053951714540280.full
Осин А. А. Влияние методов больших данных на современное общество [Электронный ресурс] / Осин Алексей Анатольевич // Педагогика искусства. — 2014. — № 1. — Режим доступа: http://www.art-education.ru/AE-magazine/archive/nomer-1-2014/osin.pdf
Четвертая парадигма: Научные исследования с использованием больших объемов данных [Электронный ресурс] / под ред. Тони Хея, Стюарта Тэнсли и Кристин Толе. — Microsoft Research, 2014. — 247 с. — Режим доступа: http://www.microsoft.com/ru-ru/devcenter/fourthparadigm.aspx
Pentland A. Social Physics: How Good Ideas Spread – The Lessons from a New Science [Electronic resource] / Alex Pentland. — New York : The Penguin Press, 2014. — 320 p. — Mode of access: http://www.amazon.com/Social-Physics-Spread-Lessons-Science/dp/1594205655
Eagle Е., Pentland A. Reality mining: sensing complex social systems [Electronic resource] / Nathan, Alex (Sandy) Pentland // Journal Personal and Ubiquitous Computing. — 2006. — Vol. 10. — Issue 4. — P. 255 – 268. — Mode of access: http://realitycommons.media.mit.edu/realitymining.html
Reinventing society in the wake of big data systems [Electronic resource] / Edge's Interview with MIT's Alex «Sandy» Pentland. Posted on October 3, 2012 — Mode of access: http://edge.org/conversation/reinventing-society-in-the-wake-of-big-data
Savage M., Burrows R. The Coming Crisis of Empirical Sociology [Electronic resource] / Mike Savage, Roger Burrows // Sociology. — 2007. — Vol. 41(5). — Р. 885–899. — Mode of access: http://www.gold.ac.uk/media/coming-crisis-empirical-sociology.pdf
Кислова О. Н. Быть или не быть цифровой социологии? / Кислова Ольга Николаевна // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». – 2013. – № 1045. – С. 9-15.
Павлова Ю., Кольцова О. К методологии сбора Интернет-данных для социологического анализа [Электронный ресурс] / Юлия Павлова, Олеся Кольцова. — 2011. — Режим доступа: http://www.hse.ru/data/2013/06/10/1283698963/Julija%20Pavlova,%20Olesja%20Kolcova,K%20metodol..%20dlja%20sociologicheskogo%20analiza.pdf
Tinati R., Halford S., Carr L., Pope C. Big Data: Methodological Challenges and Approaches for Sociological Analysis [Electronic resource] / Ramine Tinati, Susan Halford, Leslie Carr, Catherine Pope // Sociology. — 2014. — Vol. 48 (4). — Р. 663-681. — Mode of access: doi:10.1177/0038038513511561 .
Азаров А. А. и др. Стратегии формирования установок протестного поведения в сети Интернет: опыт применения киберметрического анализа (на примере «Евромайдана», ноябрь 2013) [Электронный ресурс] / А. А. Азаров, Е. В. Бродовская, О. В. Дмитриева, А. Ю. Домбровская, А. А. Фильченков) // Мониторинг общественного мнения. — 2014. — № 2 (120). — С. 63-78. — Режим доступа: http://wciom.ru/fileadmin/Monitoring/2014/3/2014_121_5_A.A.Azarov_E.V.Brodovskaja_O.V.Dmitrieva_A.Ju.Dombrovskaja_A.A.Filchenkov.pdf
Harfoush R. Yes We Did! An inside look at how social media built the Obama brand [Electronic resource] / Rahaf Harfoush. — New York: New Riders, 2009. — 216 р. — Mode of access: http://www.amazon.com/inside-social-media-built-Obama/dp/0321631536
Cooper C. The Obama White House's First Try At Second Life [Electronic resource] / Charles Cooper // CBS NEWS. – July 10, 2009. – Mode of access: http://www.cbsnews.com/8301-503544_162-5151594-503544.html
Anderson C. The End of Theory: The Data Deluge Makes the Scientific Method Obsolete [Electronic resource] / Chris Anderson. — Wired, June 2008. — Mode of access: http://archive.wired.com/science/discoveries/magazine/16-07/pb_theory
Тэйлор Л. К социологии данных [Электронный ресурс] / Линнет Тэйлор // Webscience. — 20.03.2013. — Режим доступа: http://webscience.ru/details/k-sociologii-dannyh