Вища освіта під впливом технологій штучного інтелекту
Анотація
У статті аналізуються тенденції індивідуалізації ціннісної свідомості населення України, а також ціннісні зрушення у свідомості українців під впливом повномасштабного вторгнення Російської Федерації на територію України. Розглядаються теоретичні засади вивчення зазначеної проблематики (зокрема теорія індивідуалізованого суспільства З. Баумана та концепція індивідуалізації У. Бека). Здійснюються концептуалізація та операціоналізація індивідуалізації як ціннісного процесу, досліджуються індивідуалізовані практики, характерні сучасним українцям у різних сферах їхньої життєдіяльності, що мають саме ціннісну зумовленість. Пропонується авторська система індикаторів індивідуалізації, розроблена на основі інструментарію Світового дослідження цінностей, основними з яких є такі показники, як цінність незалежності, недовіра до людей, підтримка тези про залежність доходів від індивідуальних зусиль та тези щодо підтримки відповідальності за власну забезпеченість. Акцентується увага на таких джерелах отримання соціологічної інформації щодо процесу індивідуалізації ціннісної свідомості, як результати аналізу одновимірних розподілів за окремими індикаторами, результати застосування методу побудови фільтрів; дані, отримані завдяки аналізу двовимірних розподілів та кластерного аналізу. Зазначається, що здійснення кластерного аналізу дозволило виокремити три групи українців з різною мірою індивідуалізації ціннісної свідомості. Підкреслюється, що аналіз даних Світового дослідження цінностей дає можливість зафіксувати лише деякі прояви процесу індивідуалізації ціннісної свідомості українців, адже інструментарій не містить тих питань, за допомогою яких можна було б скласти більш цілісне уявлення про зазначений процес. Розглядаються можливі перспективи подальшої індивідуалізації ціннісної свідомості українців. Формулюється гіпотеза, згідно з якою, незважаючи на необхідність залучення до колективних практик, що спричинено сучасною російсько-українською війною, тенденції індивідуалізації ціннісної свідомості громадян України можуть актуалізуватися і надалі.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Examples of Artificial Intelligence in Education. University of San Diego Online Degrees. 2022, July 25. URL: https://onlinedegrees.sandiego.edu/artificial-intelligence-education/.
Вакула А. Ю. Використання нейронних мереж в освітньому процесі. Збірник матеріалів VІ Міжнародної науково-методичної конференції «Забезпечення якості вищої освіти: проблеми та перспективи розвитку». 21-22 лютого 2023 р. Одеса: ОНЕУ. С. 189-190.
Видавництво Ранок. 2023. URL: https://www.ranok.com.ua/info-khochu-na-mars-38191.html?fbclid=IwAR1tXN2uiOorjCFUmw6RzXcgk0kgZCggNC6p0oloqmGxkNClAphFrs9V0PI
Домаренко М. В. Використання ChatGPT для проведення занять з іноземної мови у ЗВО на матеріалі англійської мови. Тези 75-ї наукової конференції професорів, викладачів, наукових працівників, аспірантів та студентів університету. Том 1. 02-25 травня 2023 р. Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка». 2023. 314 c.
Харитонова О. І. Академічна доброчесність і виклики інформаційного сусупільств. Академічна доброчесність: правові проблеми: матеріали Всеукр. круглого столу (Одеса, 26 трав. 2023). Одеса, 2023. С. 5-9.
Abdous M. How AI is Shaping the Future of Higher Ed. Inside Higher Ed. 2023, March 21. URL: https://www.insidehighered.com/views/2023/03/22/how-ai-shaping-future-higher-ed-opinion
AI and Higher Education Special Report II. University World News. 2023. URL: https://www.universityworldnews.com/page.php?page=AI_and_Higher_Education_II_Special_Report.
AI and Higher Education Special Report. University World News. 2023. URL: https://www.universityworldnews.com/page.php?page=AI_and_Higher_Education_Special_Report.
Biaou S. A. Universities Cannot Resist AI – Rather, They Must Embrace It. Samon Achani Biaou. University World News. 2023, February 24. URL: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20230221140420684.
Brandl R., & Ellis, C. ChatGPT Statistics 2023. All the latest statistics about OpenAI’s chatbot. 2023. URL: https://www.tooltester.com/en/blog/chatgpt-statistics/
ChatGPT. 2023. URL: https://chat.openai.com/
Cotton D. R. E., Cotton P. A., & Shipway J. R. Chatting and Cheating: Ensuring Academic Integrity in the Era of ChatGPT. Innovations in Education and Teaching International, 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2190148 (дата звернення: 02.10.2023).
Cu M. A., & Hochman S. Scores of Stanford Students Used CHATGPT on Final Exams. The Stanford Daily. 2023, January 24. URL: https://stanforddaily.com/2023/01/22/scores-of-stanford-students-used-chatgpt-on-final-exams-survey-suggests/.
Eaton S. E. Artificial Intelligence and Academic Integrity, Post-Plagiarism. University World News. 2023, March 4. URL: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20230228133041549.
Gray C. AI Ethics and Biases, and the Mindlessness of Deep Learning. Chantelle Gray. University World News. 2023, April 19. URL: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20230419154324393.
Katz D. M., Bommarito M. J., Gao S., & Arredondo P. GPT-4 Passes the Bar Exam. SSRN. 2023, March 15. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4389233 (дата звернення: 02.10.2023).
Kiaer, J. Alongside AI: A Linguist’s Perspective on the Recent Release of ChatGPT. 2023.
OpenAI. ChatGPT Can Now See, Hear, and Speak. 2023. URL: https://openai.com/blog/chatgpt-can-now-see-hear-and-speak
OpenAI. ChatGPT-4. 2023. URL: https://openai.com/research/gpt-4?fbclid=IwAR3o0ZaJ0jkF-ta2Ru2ExLEQ0fNsX5Df6PIhnLtJAllQFPpTq0op4qwiBZw
Rousseau H. P. From Gutenberg to Chat GPT: The Challenge of the Digital University (No. 2023rb-02). CIRANO. 2023. URL: https://ideas.repec.org/p/cir/cirbur/2023rb-02.html.
Sabzalieva E. ChatGPT and AI in higher education. In Emma Sabzalieva & Arianna Valentini. UNESCO. 2023. URL: https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2023/04/ChatGPT-and-Artificial-Intelligence-in-higher-education-Quick-Start-guide_EN_FINAL.pdf
Sanders S. Rather than Ban Generative AI, Universities Must Learn from the Past. University World News. 2023, February 24. URL: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20230221075136410.
Sharma Y. What CHATGPT Means for Linguistic Diversity and Language Learning. University World News. 2023, February 25. URL: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20230223132734294.
Stefania G. Reflections on Generative AI and the Future of Education. UNESCO. 2023. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385877.
Stokel-Walker C. ChatGPT Listed as Author on Research Papers: Many Scientists Disapprove. Nature News. 2023, January 18. pp. 620-621. URL: https://www.nature.com/articles/d41586-023-00107-z.
U.S. Department of Education, Office of Educational Technology. Artificial Intelligence and Future of Teaching and Learning: Insights and Recommendations. Washington, DC. 2023. URL: https://tech.ed.gov/ai-future-of-teaching-and-learning/
Weissman J. ChatGPT Is a Plague Upon Education. 2023. URL: https://www.insidehighered.com/views/2023/02/09/chatgpt-plague-upon-education-opinion.
39 Examples of Artificial Intelligence in Education. (2022, July 25). University of San Diego Online Degrees. Available at: https://onlinedegrees.sandiego.edu/artificial-intelligence-education/
Vakula, A. Yu. (2023) ‘The use of neural networks in the educational process’. Proceedings of the VI International Scientific and Methodological Conference "Quality Assurance of Higher Education: Problems and Development Prospects" (Odesa, February 21-22, 2023) Odesa: ONEU. 189-190 [in Ukrainian].
Ranok Publishing House. (2023) Available at: https://www.ranok.com.ua/info-khochu-na-mars-38191.html?fbclid=IwAR1tXN2uiOorjCFUmw6RzXcgk0kgZCggNC6p0oloqmGxkNClAphFrs9V0PI [in Ukrainian].
Domarenko, M. V. (2023) ‘Using ChatGPT to conduct foreign language classes in higher education institutions using English material. Doctoral dissertation’ Theses of the 75th scientific conference of professors, lecturers, researchers, postgraduate students and students of the University. Volume 1. 02 May-25 May 2023. Poltava Polytechnic National University. 313-314 [in Ukrainian].
Kharitonova, O. I. (2023) ‘Academic integrity and challenges of the information society’. Academic integrity: legal issues: materials of the All-Ukrainian round table academic integrity. 5-9 [in Ukrainian]
Abdous, M. (2023) How AI Is Shaping the Future of Higher Ed. Inside Higher Ed. Available at: https://www.insidehighered.com/views/2023/03/22/how-ai-shaping-future-higher-ed-opinion
AI and Higher Education Special Report II. (2023) University World News. Available at: https://www.universityworldnews.com/page.php?page=AI_and_Higher_Education_II_Special_Report.
AI and Higher Education Special Report. (2023) University World News. Available at: https://www.universityworldnews.com/page.php?page=AI_and_Higher_Education_Special_Report.
Biaou, S. A. (2023) Universities Cannot Resist AI – Rather, They Must Embrace It. Samon Achani Biaou. University World News. Available at: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20230221140420684.
Brandl, R., Ellis, C. (2023) ChatGPT Statistics 2023. All the latest statistics about OpenAI’s chatbot. Available at: https://www.tooltester.com/en/blog/chatgpt-statistics/
ChatGPT. (2023) Available at:https://chat.openai.com/
Cotton, D. R. E., Cotton, P. A., & Shipway, J. R. (2023) Chatting and Cheating: Ensuring Academic Integrity in the Era of ChatGPT. Innovations in Education and Teaching International, DOI: https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2190148 (дата звернення: 02.10.2023).
Cu, M. A., Hochman, S. (2023) Scores of Stanford Students Used CHATGPT on Final Exams. The Stanford Daily. Available at: https://stanforddaily.com/2023/01/22/scores-of-stanford-students-used-chatgpt-on-final-exams-survey-suggests/.
Eaton, S. E. (2023) Artificial Intelligence and Academic Integrity, Post-Plagiarism. University World News. Available at: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20230228133041549.
Gray, C. (2023) AI Ethics and Biases, and the Mindlessness of Deep Learning. Chantelle Gray. University World News. Available at: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20230419154324393.
Katz, D. M., Bommarito, M. J., Gao, S., & Arredondo, P. (2023, March 15) GPT-4 Passes the Bar Exam. SSRN. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4389233 (дата звернення: 02.10.2023).
Kiaer, J. (2023) Alongside AI: A Linguist’s Perspective on the Recent Release of ChatGPT.
OpenAI. (2023) ChatGPT Can Now See, Hear, and Speak. Available at: https://openai.com/blog/chatgpt-can-now-see-hear-and-speak
OpenAI. (2023) ChatGPT-4. Available at: https://openai.com/research/gpt-4?fbclid=IwAR3o0ZaJ0jkF-ta2Ru2ExLEQ0fNsX5Df6PIhnLtJAllQFPpTq0op4qwiBZw
Rousseau, H. P. (2023) From Gutenberg to Chat GPT: The Challenge of the Digital University (No. 2023rb-02). CIRANO.
Sabzalieva, E. (2023) ChatGPT and AI in higher education. In Emma Sabzalieva & Arianna Valentini. UNESCO. Available at: https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2023/04/ChatGPT-and-Artificial-Intelligence-in-higher-education-Quick-Start-guide_EN_FINAL.pdf
Sanders, S. (2023) Rather than Ban Generative AI, Universities Must Learn from the Past. University World News. Available at: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20230221075136410.
Sharma, Y. (2023) What CHATGPT Means for Linguistic Diversity and Language Learning. University World News. Available at: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20230223132734294.
Stefania G. (2023) Reflections on Generative AI and the Future of Education. UNESCO.
Stokel-Walker, C. (2023) ChatGPT Listed as Author on Research Papers: Many Scientists Disapprove. Nature. News Available at: https://www.nature.com/articles/d41586-023-00107-z.
U.S. Department of Education, Office of Educational Technology. (2023). Artificial Intelligence and Future of Teaching and Learning: Insights and Recommendations. Washington, DC. Available at: https://tech.ed.gov/ai-future-of-teaching-and-learning/
Weissman, J. (2023) ChatGPT Is a Plague Upon Education. Available at: https://www.insidehighered.com/views/2023/02/09/chatgpt-plague-upon-education-opinion

