Вища школа в динамічних умовах (пост)сучасності: чи є місія? (за результатами фокусованих групових інтерв’ю)
Анотація
У статті представлено результати соціологічного дослідження сприйняття учасниками освітнього процесу місії та ролі вищої школи в динамічних умовах (пост)сучасності, здійсненого на замовлення Світового банку Соціологічною асоціацією України в 2019 році (до вибірки дослідження потрапили п’ять закладів вищої освіти I – II (два виші) та III – IV (три виші) рівнів акредитації, у яких було проведено п’ять фокусованих групових інтерв’ю з керівниками різних структурних підрозділів та пересічними викладачами обраних ЗВО). Проаналізовано співвідношення та співіснування таких основних завдань сучасного університету, як «навчати», «просвіщати», «виховувати», «досліджувати», «заробляти». Визначено основні специфікації та особливості сприйняття та практикування статусу дослідницького університету в українських соціокультурних та історичних реаліях. Наведено практичний досвід функціонування української вищої освіти між полюсами елітарності та масовості, «покликання та професії». Досліджено проблематику ефективності діяльності закладів вищої освіти та того, як її можна досліджувати та вимірювати, зокрема місце та роль закладів вищої освіти в економічному розвитку країни. Сформульовано основні дилеми диференціації, співробітництва та конкуренції як ключових процесів у системі сучасної вищої освіти України. Обґрунтовано висновки щодо сприйняття головними суб’єктами освітнього процесу місії університету в (пост)сучасних умовах. Визначено перспективні напрямки подальших соціологічних досліджень місії університетської освіти.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Хабермас Ю. Вовлечение другого. Очерки политической теории. СПб.: Наука, 2001.
Astapchuk R. G., Solodovnikova T. V. COVID-19: rethinking the education of tomorrow. Непрерывная система образования "школа – университет". Инновации и перспективы: Сборник статей ІV Международной научно-практической конференции, посвященной 100-летию БНТУ. 2020. С. 29-32.
Білай І. М., Демченко В. О., Білай А. І., Красько М. П., Остапенко А. О., Рибалко Т. П. Адаптація навчального процесу провізорів-інтернів за умов пандемії COVID-19 та структури дистанційної освіти. Науковий огляд. 2020. № 5 (68). С. 37-44.
Novikova N. M., Ananchenkova P. I. Education in a new social reality: COVID-19 lessons. Labour and Social Relations Journal. 2020. № 4. С. 57-64.
Локшина О., Глушко О., Джурило А., Кравченко С., Нікольська Н., Шпарик О. Відповідь світової спільноти на виклики COVID-19 в освіті. Український педагогічний журнал. 2020. № 3. С. 14-23.
Таланов С. Л., Кушнарев Ф. Ю., Березин Д. Т., Румянцева Е. С. Влияние COVID-19 на систему высшего образования. Alma mater (Вестник высшей школы). 2020. № 10. С. 12-22.
Чотчаев А. Н. Изменения в структуре высшего образования в условиях пандемии Сovid-19. Modern Science. 2020. № 7-2. С. 236-241.
Collins R., Cottom T., Stevens M. L. The credential society: an historical sociology of education and stratification. Columbia University Press, 2019. 272 pp..
Общественные организации в учебном заведении нового типа : монография / Нар. укр. акад.; под общ. ред. Е. В. Астаховой. Харьков : Изд-во НУА, 2018. 188 с.
Академическая среда второй половины ХХ века: харьковский контекст : монография / под общ. ред. Е. В. Астаховой. Харьков: Изд-во НУА, 2018. 304 с.
Sokurianska L., Bataeva E., Bakirov V. Ukrainian veterans in higher education: Military identity and educational practices. Ideology and Politics Journal, 2019. Issue 2 (13). Рp. 16-33. URL: https://www.ideopol.org/wp-content/uploads/2019/12/____ENG.%201.9.%20Sokurianska%20et%20al%20FIN.pdf
Бакіров В. С. Університетські культурні практики: проблеми евалюації. Український соціологічний журнал. 2020. № 24. С. 7-13.
Батаева Е. Когнитивные и метакогнитивные способности обучающихся в контексте смарт-образования. Образование и наука. 2019. № 4(21). С. 36-59.
Сокурянская Л. Г. Студенчество на пути к другому обществу: ценностный дискурс перехода: монография. Харьков: ХНУ имени В. Н. Каразина, 2006. 576 c.
Українське студентство у пошуках ідентичності: монографія / pа ред. В. Л. Арбєніної, Л. Г. Сокурянської. Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2012. 520 с.
Щудло С. М. Вища школа у пошуках якості: quo vadis: монографія. Харків-Дрогобич: Коло, 2012. 340 с.
Бессуднов А. Р., Куракин Д. Ю., Малик В. М. Как возник и что скрывает миф о всеобщем высшем образовании. Вопросы образования. 2017. № 3. С. 83-109.
Yu P., Delaney J. A. The Spread of Higher Education around the Globe: A Cross-Country Analysis of Gross Tertiary Education Enrollment, 1999–2015. Educational Policy. 2016. Vol. 30. No 2. P. 281–321. DOI: https://doi.org/10.1177/0895904814531648
Арбєніна В. Л., Сокурянська Л. Г. Стан навчальних практик сучасного студентства як соціокультурний бар’єр модернізації вищої школи України. Український соціологічний журнал. Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна. 2012. № 1-2. С. 27-47.
Сокурянська Л. Г. Реформування вітчизняної вищої школи в оцінках учасників освітнього процесу. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2016. Вип. 36. С. 108–113.
Тённис Ф. Общность и общество. СПб: Владимир Даль, 2002. 452 с.
Бурдье П. Поле науки. Sociologos 2005. Социология под вопросом. Социальные науки в постструктуралистской перспективе / под ред. Шматко Н. А. М: Институт экспериментальной социологии; Праксис, 2005. С. 15–56.
Habermas, Yu. (2001) ‘The Inclusion of the Other’ Essays on political theory. SPb.: Nauka [Russian]
Astapchuk, R. G. and Solodovnikova T. V. (2020) COVID-19: rethinking the education of tomorrow. Continuous system of education "school - university". Innovations and prospects: Collection of articles of the IV International scientific and practical conference dedicated to the 100th anniversary of BNTU. С. 29-32.
Bilay, I. M., Demchenko, V. O., Bilay, A. I., Krasko, M. P., Ostapenko, A. O. and Rybalko, T. P. (2020) Adaptation of the educational process of intern pharmacists under the conditions of the COVID-19 pandemic and the structure of distance education. Scientific review, 5 (68), pp. 37-44 [in Ukraine]
Novikova, N. M. and Ananchenkova, P. I. (2020) ‘Education in a new social reality: COVID-19 lessons’ Labour and Social Relations Journal, 4. С. 57-64.
Lokshina, O., Glushko, O., Zhurylo, A., Kravchenko, S., Nikolska, N. and Shparik, O. (2020) ‘Response of the global community to the challenges of COVID-19 in education’ Ukrainian pedagogical journal, 3, pp. 14-23.
Talanov, S. L., Kushnarev, F. Yu., Berezyn, D. T. and Rumyantseva, E. S. (2020) ‘The impact of COVID-19 on the higher education system’ Alma mater (Bulletin of the Higher School), 10, pp. 12-22.
Chotchaev, A. N. (2020) ‘Changes in the structure of higher education in the conditions of the COVID-19 pandemic’ Modern Science, 7-2, pp. 236-241.
Collins, R., Cottom, T. and Stevens, M. L. (2019) The credential society: an historical sociology of education and stratification. Columbia University Press.
Astakhova, K. V. (eds.) (2018) Public organizations in a new type educational institution: monograph. Kharkiv: NUA Publishing [in Russian]
Astakhova, K. V. (eds.) (2018) Academic environment of the second half of the twentieth century: Kharkov context: monograph. Kharkiv: NUA Publishing [in Russian]
Sokurianska, L., Bataeva, E. and Bakirov, V. (2019) ‘Ukrainian veterans in higher education: Military identity and educational practices’ Ideology and Politics Journal, 2 (13), pp. 16-33. Available at https://www.ideopol.org/wp-content/uploads/2019/12/____ENG.%201.9.%20Sokurianska%20et%20al%20FIN.pdf
Bakirov, V. S. (2020) ‘University cultural practices: problems of evaluation’ Ukrainian Sociological Journal, 24. P. 7-13 [in Ukraine]
Bataeva, E. (2019) ‘Cognitive and metacognitive abilities of students in the context of smart education’ Education and science 4(21), pp. 36-59 [in Russian]
Sokuryanskaya, L. (2006) Studentship on the way to the second society: the value discourse of the transition: a monograph. Kharkov: V. N. Karazin KhNU, 576 p.
Arbenina, V., Sokuryanska, L. (eds.) (2012) Ukrainian students in search of identity. Monograph. Kharkiv: V. N. Karazin KhNU [in Ukraine]
Shchudlo, S. (2012) Higher school in search of quality: quo vadis: monograph. Kharkiv-Drohobych: Kolo [in Ukraine]
Bessudnov, A. R., Kurakin, D. Yu. Malik V. M. (2017) ‘How did the myth of universal higher education arise and what does it hide’ Questions of education, 3, pp. 83-109 [in Russian]
Yu, P., Delaney, J. A. (2016) ‘The Spread of Higher Education around the Globe: A Cross-Country Analysis of Gross Tertiary Education Enrollment, 1999-2015’. Educational Policy, 30 (2), pp. 281-321 DOI: https://doi.org/10.1177/0895904814531648
Arbenina, V. and Sokurianska, L. (2017) ‘Modern Studentship Learning Practices Situation as a Socio-cultural Barriers in Higher School Modernization in Ukraine’, Ukrainian Sociological Journal, 1-2, pp. 27-47. Available at: https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/4435.
Sokurianska, L. (2016) ‘Evaluation of National Higher School Reform by the Participants of Educational Process’, Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological studies of contemporary society: methodology, theory, methods", 36, pp. 108-113. Available at: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/6545.
Tönnies, F. (2002) Community and society. St. Petersburg: Vladimir Dal [in Russian]
Bourdieu, P. (2005) ‘Scientific Field’ Sociologos 2005. Sociology under question. Social sciences in a poststructuralist perspective in Shmatko, N. (ed.) Moscow: Institute of Experimental Sociology; Praxis, pp. 15-56.