Вища школа в динамічних умовах (пост)сучасності: чи є місія? (за результатами фокусованих групових інтерв’ю)

  • Людмила Сокурянська Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи 4, Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-4097-952X
  • Олександр Голіков Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи 4, Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-6786-0393
  • Світлана Аніпченко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи 4, Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0001-8471-7786
Ключові слова: вища школа України, місія університету, класичний університет, дослідницький університет, масовість освіти, елітарність освіти

Анотація

У статті представлено результати соціологічного дослідження сприйняття учасниками освітнього процесу місії та ролі вищої школи в динамічних умовах (пост)сучасності, здійсненого на замовлення Світового банку Соціологічною асоціацією України в 2019 році (до вибірки дослідження потрапили п’ять закладів вищої освіти III (два виші) та IIIIV (три виші) рівнів  акредитації, у яких було проведено п’ять фокусованих групових інтерв’ю з керівниками різних структурних підрозділів та пересічними викладачами обраних ЗВО). Проаналізовано співвідношення та співіснування таких основних завдань сучасного університету, як «навчати», «просвіщати», «виховувати», «досліджувати», «заробляти». Визначено основні специфікації та особливості сприйняття та практикування статусу дослідницького університету в українських соціокультурних та історичних реаліях. Наведено практичний досвід функціонування української вищої освіти між полюсами елітарності та масовості, «покликання та професії». Досліджено проблематику ефективності діяльності закладів вищої освіти та того, як її можна досліджувати та вимірювати, зокрема місце та роль закладів вищої освіти в економічному розвитку країни. Сформульовано основні дилеми диференціації, співробітництва та конкуренції як ключових процесів у системі сучасної вищої освіти України. Обґрунтовано висновки щодо сприйняття головними суб’єктами освітнього процесу місії університету в (пост)сучасних умовах. Визначено перспективні напрямки подальших соціологічних досліджень місії університетської освіти.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Людмила Сокурянська, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи 4, Харків, 61022, Україна

доктор соціологічних наук, професор, в.о. завідувачки кафедри соціології соціологічного факультету

Олександр Голіков , Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи 4, Харків, 61022, Україна

доктор соціологічних наук, доцент, доцент кафедри соціології соціологічного факультету

Світлана Аніпченко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи 4, Харків, 61022, Україна

cтарший викладач кафедри прикладної соціології та соціальних комунікацій соціологічного факультету

Посилання

/

Посилання

Опубліковано
2021-07-01
Як цитувати
Сокурянська, Л., Голіков , О., & Аніпченко, С. (2021). Вища школа в динамічних умовах (пост)сучасності: чи є місія? (за результатами фокусованих групових інтерв’ю). Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», (46), 50-59. https://doi.org/10.26565/2227-6521-2021-46-05
Номер
Розділ
Дослідження проблем освіти та молоді

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)