Бути чи не бути цифровій соціології?

  • Olga Kyslova Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна 4, м. Свободи, Харків 61022, Україна https://orcid.org/0000-0003-2241-1313
Ключові слова: цифрова соціологія, цифрові дані, цифрові методи, цифрова соціальна реальність

Анотація

Стаття присвячена аналізу сутності цифрової соціології і тих "підводних каменів", які гальмують її розвиток. Проаналізовано причини виникнення цифрової соціології: розширення соціальної реальності за рахунок появи в ній цифрового виміру; дигіталізація і поява нових видів цифрових даних, які змінюють звичні погляди на вторинний аналіз; бурхливий розвиток нових медіа та відповідних цифрових методів соціологічних досліджень; криза емпіричної соціології та перехід від вибіркових досліджень до досліджень цифрових даних, що латентно відображають соціальні тенденції. Демонструється, що цифрова соціологія покликана досліджувати закономірності соціального буття сучасної людини, що живе одночасно у двох світах: реальному та цифровому. Стаття носить провокаційний характер і покликана послужити підставою для дискусій щодо потенційних шляхів розвитку цифрової соціології та ступеня її необхідності в цифрову епоху. Робиться висновок, що навіть якщо цифрова соціологія не відбудеться як нова соціологічна дисципліна, то цифрові методи, без сумніву, посядуть гідне місце в дослідницькому арсеналі соціологів.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Olga Kyslova, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна 4, м. Свободи, Харків 61022, Україна

кандидат соціологічних наук, доцент кафедри методів соціологічних досліджень, olga.kyslova@karazin.ua

Посилання


1. Wynn J. R. Digital Sociology: Emergent Technologies in the Field and the Classroom / Jonathan R. Wynn // Sociological Forum. – 2009. – Vol. 24 (2). – Р. 448–456.

2. Neal R. R. Expanding Sentience: An Introduction to Digital Sociology / Richard R. Neal. – Lulu Publishing, 2010. – 150 р.

3. Lupton D. Digital Sociology: An Introduction [Electronic resource] / Deborah Lupton. – Sydney: University of Sydney, 2012. – 17 р. – Mode of access: http://ses.library.usyd.edu.au/bitstream/2123/8621/2/Digital%20Sociology.pdf

4. Casilli A. A. What’s holding back Digital Sociology? [Electronic resource] / Antonio A. Casilli // BodySpaceSociety. – Mode of access: http://www.bodyspacesociety.eu/2012/01/02/whats-holding-back-digitalsociology/

5. Digital Sociology: Critical Perspectives / Edited by Kate Orton-Johnson, Nick Prior. – Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013. – 264 p.

6. Carrigan M. What is Digital Sociology? [Electronic resource] / Mark Carrigan. – Mode of access: http://markcarrigan.net/2013/01/12/what-is-digital-sociology/

7. Hilbert M., López P. The World’s Technological Capacity to Store, Communicate, and Compute Information [Electronic resource] / Martin Hilbert1, Priscila López // Science. – 2011. – Vol. 332. – № 6025. – Р. 60-65. – Mode of access: http://www.sciencemag.org/content/early/2011/02/09/science.1200970.abstract?sid=4cfd52e5-382c-4a0f-9548- 6d06c8c0af00; Величко А. Цифровая эпоха началась в 2002 году [Электронный ресурс] / Андрей Величко // Наука и техника. – 2011. – Режим доступа: http://science.compulenta.ru/593204/

8. Головко Б. А. Информационная социология: тематическая диспозиция / Борис Головко // Социология: теория, методы, маркетинг. – 2004. – №2. – С. 120–132.

9. Игнатьев В.И. Социология информационного общества: учебно-методическое пособие / В.И. Игнатьев. – Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2010. - 19 c.

10. Соколова И.В. Структура и функции социологии информатизации как новой специальной социологической теории [Электронный ресурс] / И.В Соколова // Информационное общество, 1999. - Вып.5. - С.30-33. – Режим доступа: http://emag.iis.ru/arc/infosoc/emag.nsf/BPA/e950a796d9bb7e3bc32568fd0040e885

11. MA/MSc in Digital Sociology [Electronic resource] // Goldsmiths University of London. – Mode of access: http://www.gold.ac.uk/pg/ma-msc-digital-sociology/

12. Rogers R. The End of the Virtual: Digital Methods [Electronic resource] / Richard Rogers // Amsterdam: Amsterdam University Press, 2009 – 36 р. – Mode of access: http://www.govcom.org/rogers_oratie.pdf

13. Manovich L. Cultural analytics: analysis and visualization of large cultural data sets [Electronic resource] / Lev Manovich // Software Studies Initiative, 2007. – Mode of access: http://www.manovich.net/cultural_analytics.pdf

14. Miller D., Horst H. A. Digital Anthropology / Daniel Miller, Heather A. Horst. – London: Bloomsbury Academic, 2012. – 328 р.

15. Latour B. Networks, Societies, Spheres: Reflections of an Actor-Network Theorist [Electronic resource] / Bruno Latour // International Journal of Communication. – 2011. – № 5. – Р. 796-810.

16. Latour B., Rogers R. From Digital Methods to Digital Ontologies [Electronic resource] / Bruno Latour, Richard Rogers // CSISP Online. – Mode of access: http://www.csisponline.net/2012/03/12/from-digital-methods-to-digitalontologies-bruno-latour-and-richard-rogers-at-csisp/

17. Latour B. et al. The Whole is Always Smaller Than It’s Parts A Digital Test of Gabriel Tarde’s Monads [Electronic resource] / Bruno Latour, Pablo Jensen, Tommaso Venturini, Sébastian Grauwin, Dominique Boullier // British Journal of Sociology. – 2012. – № 63 (4). – Р. 590-615. – Mode of access: http://www.bruno-latour.fr/sites/default/files/123- WHOLE-PART-FINAL.pdf

18. Harfoush R. An inside look at how social media built the Obama brand / Rahaf Harfoush. – New York: New Riders, 2009. – 199 р.

19. Cooper C. The Obama White House's First Try At Second Life [Electronic resource] / Charles Cooper // CBS NEWS. – July 10, 2009. – Mode of access: http://www.cbsnews.com/8301-503544_162-5151594-503544.html

20. Хау Дж. Краудсорсинг. Коллективный разум как инструмент развития бизнеса / Джефф Хау. – М.: Альпина Паблишер, 2012. – 296 с.

21. Savage M., Burrows R. The Coming Crisis of Empirical Sociology [Electronic resource] / Mike Savage, Roger Burrows // Sociology. – 2007. – Vol. 41. – №5. – Р. 885-900. – Mode of access: http://www.gold.ac.uk/media/comingcrisis-empirical-sociology.pdf

22. Beer D. Digital by-product data and the social sciences [Electronic resource] / David Beer. – Mode of access: http://www.york.ac.uk/media/sociology/documents/courses/modules/Digital%20data%20and%20the%20social%20scie nces.pdf

23. He Z. Digital By-Product Data in Web 2.0: Exploring Mass Collaboration of Wikipedia / Zeyi He. – Newcastle: Cambridge Scholars, 2012. – 275 р.

24. Lupton D. Music, taste and digital data [Electronic resource] / Deborah Lupton // Thinking culture, 2013. – Mode of access: http://thinkingculture.wordpress.com/2013/02/23/music-taste-and-digital-data/

25. Abbott A. Reflections on the Future of Sociology [Electronic resource] / Andrew Abbott // Contemporary Sociology. – 2000. – Vol. 29. – №. 2. – P. 296-300. – Mode of access: [doi:10.2307/2654383]

26. Holmwood J. Sociology’s misfortune: disciplines, interdisciplinarity and the impact of audit culture / John Holmwood // British Journal of Sociology. – 2010. – № 61(4). – Р. 639-658.
Опубліковано
2019-08-14
Як цитувати
Kyslova, O. (2019). Бути чи не бути цифровій соціології?. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», (1045), 9-15. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13808
Розділ
Теоретико-методологічні проблеми соціології