Можливості та перспективи феноменологічного підходу до вивчення вищої освіти

  • Oksana Lukashchuk Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна 4, м. Свободи, Харків 61022, Україна,
Ключові слова: вища освіта, феноменологічна соціологія, соціальна реальність, соціалізація, повсякденне життя

Анотація

У статті обґрунтовується застосування феноменологічного підходу у контексті соціологічного вивчення вищої освіти. Акцентується увага на тому, що саме через систему освіти здійснюється співвіднесення знань з соціальною реальністю. Аналізуються питання соціалізації особистості, диференціації професійної освіти та непередбачуваності її розвитку. Підкреслюється, що характер вторинної соціалізації залежить від статусу пов’язаної з нею системи знання. Наводяться приклади можливого застосування феноменологічного підходу у дослідженні вищої освіти.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Oksana Lukashchuk, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна 4, м. Свободи, Харків 61022, Україна,

аспірантка кафедри соціології

Посилання

1. Волович В. І. Болонський процес і нова парадигма освіти в Україні / В. І. Волович // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. – 2004. – № 4. –С. 189–199.

2. Бакіров В. С. Світові тенденції розвитку університетської освіти / В. І. Бакіров // Соціологічні дослідження : зб. наук. праць. Луганськ: Східноукраїнський нац. ун-т імені В. Даля, 2009. – № 8. – С. 9–15.

3. Чепак В. В. Сучасні соціологічні концепції освіти як теоретико-методологічна альтернатива класичним підходам / В. В. Чепак // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Збірник наукових праць. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2009. – Вип. 15. – С. 570–575.

4. Астахова В. І. Експеримент із запровадження безперервної освіти: (з досвіду Народної української академії) / В. І. Астахова // Вища школа. – 2010. – № 2. – С. 5–13.

5. Шеремет І. І. Соціальні виклики безперервної освіти / І. І. Шеремет // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2009. – Вип. 15. – С. 587–592.

6. Сокурянская Л. Г. Студенчество на пути к другому обществу: ценностный дискурс перехода: Монография / Л. Г. Сокурянская. – Х.: ХНУ имени В. Н. Каразина, 2006. – 576 с.

7. Хижняк Л. М. Університетська освіта на шляху до «академічного капіталізму» / Л. М. Хижняк // Сучасні суспільні проблеми у вимірі соціології управління : зб. наук. праць ДонДУУ. Сер. «Спеціальні та галузеві соціології». Донецьк: ДонДУУ, 2010. – Т.ХІ. Вип. 145. – С. 364–373.

8. Образование. Интеллигентность. Культура : энциклопедия мысли / Под общ. ред. Е. А. Подольской. – Х.: Изд-во НУА, 2011. – 248 с.

9. Шюц А. Формирование понятия и теории в общественных науках / А. Шюц // Американская социологическая мысль: Тексты; под ред. В. И. Добренькова. – М.: МГУ, 1994. – С. 481–496.

10. Бергер П. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания / П. Бергер, Т. Лукман. – М.: Медиум, 1995. – 323 с.

11. Найденова Л. И. Применение феноменологического подхода к познанию процесса профессиональной социализации молодых специалистов в условиях информатизации общества / Л. И. Найденова // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. – 2009. – № 4 (12). – С. 152–160.

12. Кочетков В. В. Этос креативности и статус инженера в постиндустриальном обществе: социально-философский анализ / В. В. Кочетков, Л. Н. Кочеткова // Вопросы философии. – 2013. – № 7. – С. 3–12.

13. Молодь України: від освіти до праці / С. Оксамитна, О. Виноградов, Л. Малиш, Т. Марценюк. – К.: ВПЦ НаУКМА. – 2010. – 202 с.

14. Шмакова О. В. Профессиональная социализация будущего специалиста в вузе / О. В. Шмакова // Философия образования. – 2009. – № 3. – С. 121–128.

15. Белоцерковский А. В. О «качестве» и «количестве» образования / А. В. Белоцерковский // Высшее образование в России. – 2011. – № 4. – С. 3–9.

16. Финк Э. Основные феномены человеческого бытия / Э. Финк // Проблемы человека в западной философии. – М.: Прогресс, 1988. – С 357–403.
Опубліковано
2019-08-07
Як цитувати
Lukashchuk, O. (2019). Можливості та перспективи феноменологічного підходу до вивчення вищої освіти. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», (1101), 212-216. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13660
Розділ
Дослідження проблем освіти та молоді