Можливості та перспективи феноменологічного підходу до вивчення вищої освіти

  • Oksana Lukashchuk Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна 4, м. Свободи, Харків 61022, Україна,
Ключові слова: вища освіта, феноменологічна соціологія, соціальна реальність, соціалізація, повсякденне життя

Анотація

У статті обґрунтовується застосування феноменологічного підходу у контексті соціологічного вивчення вищої освіти. Акцентується увага на тому, що саме через систему освіти здійснюється співвіднесення знань з соціальною реальністю. Аналізуються питання соціалізації особистості, диференціації професійної освіти та непередбачуваності її розвитку. Підкреслюється, що характер вторинної соціалізації залежить від статусу пов’язаної з нею системи знання. Наводяться приклади можливого застосування феноменологічного підходу у дослідженні вищої освіти.

Завантаження

Біографія автора

Oksana Lukashchuk, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна 4, м. Свободи, Харків 61022, Україна,

аспірантка кафедри соціології

Посилання

1. Волович В. І. Болонський процес і нова парадигма освіти в Україні / В. І. Волович // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. – 2004. – № 4. –С. 189–199.

2. Бакіров В. С. Світові тенденції розвитку університетської освіти / В. І. Бакіров // Соціологічні дослідження : зб. наук. праць. Луганськ: Східноукраїнський нац. ун-т імені В. Даля, 2009. – № 8. – С. 9–15.

3. Чепак В. В. Сучасні соціологічні концепції освіти як теоретико-методологічна альтернатива класичним підходам / В. В. Чепак // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Збірник наукових праць. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2009. – Вип. 15. – С. 570–575.

4. Астахова В. І. Експеримент із запровадження безперервної освіти: (з досвіду Народної української академії) / В. І. Астахова // Вища школа. – 2010. – № 2. – С. 5–13.

5. Шеремет І. І. Соціальні виклики безперервної освіти / І. І. Шеремет // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2009. – Вип. 15. – С. 587–592.

6. Сокурянская Л. Г. Студенчество на пути к другому обществу: ценностный дискурс перехода: Монография / Л. Г. Сокурянская. – Х.: ХНУ имени В. Н. Каразина, 2006. – 576 с.

7. Хижняк Л. М. Університетська освіта на шляху до «академічного капіталізму» / Л. М. Хижняк // Сучасні суспільні проблеми у вимірі соціології управління : зб. наук. праць ДонДУУ. Сер. «Спеціальні та галузеві соціології». Донецьк: ДонДУУ, 2010. – Т.ХІ. Вип. 145. – С. 364–373.

8. Образование. Интеллигентность. Культура : энциклопедия мысли / Под общ. ред. Е. А. Подольской. – Х.: Изд-во НУА, 2011. – 248 с.

9. Шюц А. Формирование понятия и теории в общественных науках / А. Шюц // Американская социологическая мысль: Тексты; под ред. В. И. Добренькова. – М.: МГУ, 1994. – С. 481–496.

10. Бергер П. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания / П. Бергер, Т. Лукман. – М.: Медиум, 1995. – 323 с.

11. Найденова Л. И. Применение феноменологического подхода к познанию процесса профессиональной социализации молодых специалистов в условиях информатизации общества / Л. И. Найденова // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. – 2009. – № 4 (12). – С. 152–160.

12. Кочетков В. В. Этос креативности и статус инженера в постиндустриальном обществе: социально-философский анализ / В. В. Кочетков, Л. Н. Кочеткова // Вопросы философии. – 2013. – № 7. – С. 3–12.

13. Молодь України: від освіти до праці / С. Оксамитна, О. Виноградов, Л. Малиш, Т. Марценюк. – К.: ВПЦ НаУКМА. – 2010. – 202 с.

14. Шмакова О. В. Профессиональная социализация будущего специалиста в вузе / О. В. Шмакова // Философия образования. – 2009. – № 3. – С. 121–128.

15. Белоцерковский А. В. О «качестве» и «количестве» образования / А. В. Белоцерковский // Высшее образование в России. – 2011. – № 4. – С. 3–9.

16. Финк Э. Основные феномены человеческого бытия / Э. Финк // Проблемы человека в западной философии. – М.: Прогресс, 1988. – С 357–403.
Опубліковано
2019-08-07
Як цитувати
Lukashchuk, O. (2019). Можливості та перспективи феноменологічного підходу до вивчення вищої освіти. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», (1101), 212-216. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13660
Розділ
Дослідження проблем освіти та молоді