Ціннісні орієнтації студентів-першокурсників (за результатами міжуніверситетського дослідження)

  • Olena Muradyan декан соціологічного факультету Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, пл. Свободи, 4, Харків 61022, Україна, e-mail: olena.muradyan@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-0990-9635
  • Svitlana Salnikova Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, просп. Волі, 13/319, Луцьк 43025, Україна, Salnikova.Svitlana@eenu.edu.ua, sv.salnikova@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-6368-9480
  • Mykola Sydorov кафедра методології та методів соціологічних досліджень Київського національного університету імені Тараса Шевченка, вул. Володимирська, 64/13, Київ 01601, Україна, myksyd@knu.ua https://orcid.org/0000-0002-5333-8393
  • Oleksii Sereda Київський національний університет імені Тараса Шевченка, вул. Володимирська, 64/13, Київ 01601, Україна, as_sereda@knu.ua https://orcid.org/0000-0003-3501-0092
Ключові слова: методика Шварца; цінності; порівняльний аналіз; центровані індекси; регіональні відмінності

Анотація

У статті здійснено аналіз результатів соціологічного дослідження, проведеного серед студентів, які 2016 року вступили на 1 курс спеціальності «Соціологія» таких ЗВО України, як Київський національний університет імені Тараса Шевченка (КНУ), Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна (ХНУ) та Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки (СНУ). Ці університети репрезентують, відповідно, центральну, східну та західну частини країни. В межах дослідження методом анкетування проводилось суцільне опитування першокурсників зазначеної спеціальності. Анкета містила блок оцінки ціннісних орієнтацій за методикою Шварца PVQ21. Авторами проаналізовано 10-факторну та 7-факторну моделі та статистично значущі відмінності по кожній з них. Для 10-факторної моделі такі відмінності були виявлені для факторів: традиція, гедонізм, досягнення, влада та стимуляція; для 7-факторної – гедонізм, стимуляція, конформність-традиція та самоствердження. Виявилось, що регіональні відмінності є більш значущими між Заходом (СНУ), з одного боку, та Центром (КНУ) і Сходом (ХНУ) з іншого, аніж між Центром (КНУ) та Сходом (ХНУ). Зафіксована відмінність між ціннісними орієнтаціями студентів різних ЗВО трактується авторами як втілення міжрегіональних відмінностей ціннісно-нормативних систем, способу життя та світогляду.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Olena Muradyan, декан соціологічного факультету Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, пл. Свободи, 4, Харків 61022, Україна, e-mail: olena.muradyan@gmail.com

кандидат соціологічних наук, доцент кафедри політичної соціології, декан соціологічного факультету

Svitlana Salnikova, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, просп. Волі, 13/319, Луцьк 43025, Україна, Salnikova.Svitlana@eenu.edu.ua, sv.salnikova@gmail.com

кандидат соціологічних наук, доцент, завідувачка лабораторії соціологічних досліджень

Mykola Sydorov, кафедра методології та методів соціологічних досліджень Київського національного університету імені Тараса Шевченка, вул. Володимирська, 64/13, Київ 01601, Україна, myksyd@knu.ua

кандидат фізико-математичних наук, доцент, завідувач кафедри методології та методів

Oleksii Sereda, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, вул. Володимирська, 64/13, Київ 01601, Україна, as_sereda@knu.ua

асистент, факультет соціології

Посилання

Дубликаш, Т., Литовченко, А., Мурадян, С., Никулин, В. Радикализм в идеологиях и практиках поддержки интеграционных и дезинтеграционных проектов в разделенных обществах. Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства, збірник наукових праць. Х.: Видавничий центр Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, 2015. С. 38-45.

Литовченко, А., Мурадян, Е. Ценностная обусловленность радикализации разделённых обществ. Держава та глобальні соціальні зміни: історична соціологія панування та спротиву в епоху модерну: матеріали міжнародної наук.-практ. конф. (м. Київ, 26-27 листопада 2015 р.) / Укладачі А. А. Мельниченко, П. В. Кутуєв, А. О. Мігалуш. Київ : Талком. С. 69-71.

Магун, В. С., Руднев, М. Г. Жизненные ценности населения: сравнение Украины с другими европейскими странами. Украинское общество в европейском пространстве. Киев: Институт социологии НАНУ; Харьковский национальный университет имени В. Н. Каразина. С. 226–273.

Сокурянська Л. Динаміка ціннісних орієнтацій студентської та шкільної молоді України: від цінностей радянських до європейських. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». Випуск 37. С. 213-221. URL: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8090

Яшкіна Д. Динаміка соціальної детермінації базових цінностей українців: поколінний зріз. Соціологічні студії, 1(12), С. 56–65. DOI: https://doi.org/10.29038/2306-3971-2018-01-56-65.

Davidov, E., Schmidt, P., Schwartz, S.H. (2008). Bringing Values Back In: the Adequacy of the European Social Survey to Measure Values in 20 countries. Public Opinion Quarterly, Vol. 72, No. 3, Pp. 420–445. URL: https://www.ssoar.info/ssoar/bitstream/handle/document/6669/ssoar-2008-3-davidov_et_al-bringing_values_back_in_the.pdf

Muradyan Ye. S., Salnikova S. A., Titarenko L. G., Shirokanova A. O. The dynamics of value and norm system and life chances: the experience of post-Soviet transformation in the Borderlands. Vilnyus : YeGU, 366 p

Опубліковано
2018-11-06
Як цитувати
Muradyan, O., Salnikova, S., Sydorov, M., & Sereda, O. (2018). Ціннісні орієнтації студентів-першокурсників (за результатами міжуніверситетського дослідження). Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», 40(-), 125-132. https://doi.org/10.26565/2227-6521-2018-40-17
Розділ
Дослідження проблем освіти та молоді