Принципи соціальної відповідальності в діяльності сучасних українських мас-медіа

  • Kateryna Nazarenko Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, м. Свободи, 4, Харків 61022, Україна, katerina.tregub@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-2338-5233
Ключові слова: соціальна відповідальність, мас-медіа, принципи соціальної відповідальності мас-медіа, медіаетика

Анотація

Стаття присвячена визначенню принципів соціальної відповідальності у діяльності сучасної української медіаспільноти. Соціальну відповідальність мас-медіа визначено як соціальну позицію та поведінку суб'єктів мас-медіа (медійників, медійних спільнот та організацій), що спрямовані на дотримання у професійній діяльності стандартів журналістської роботи і дій, які сприяють задоволенню потреб суспільства та налагодженню суспільного діалогу. Представлені фактори, якими зумовлена соціально-відповідальна поведінка медійників: індивідуальні переконання медійника, спрямовані на виконання громадського обов'язку; професійні орієнтації медійної спільноти, засновані на законах журналістської етики; корпоративні стратегії медійної спільноти, що базуються на редакційних принципах і націлені на вирішення соціально-значущих проблем. З огляду на положення професійної журналістської етики визначено принципи соціальної відповідальності у діяльності сучасних українських мас-медіа. Представлено результати емпіричного дослідження, які дозволили з'ясувати уявлення журналістської спільноти Харкова про соціальну відповідальність українських мас-медіа. 

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Kateryna Nazarenko, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, м. Свободи, 4, Харків 61022, Україна, katerina.tregub@gmail.com

аспірантка кафедри медіакомунікацій соціологічного факультету 

Посилання

Соціологія : терміни, поняття, персоналії : навч. словник-довідник / укладачі : В. М. Піча, Ю. В. Піча, Н. М. Хома та ін. ; за заг. ред. В. М. Пічі. – 2-ге вид., стереотип. – Львів : Новий Світ–2000, 2002. – 480 с.

Безрукова О. А. Соціальна відповідальність в сучасному українському суспільстві : соціологічна концептуалізація та досвід емпіричного дослідження / Ольга Анатоліївна Безрукова; Класич. приват. ун-т. – Запоріжжя : Б. в., 2015. – 36 с.

Свободная и ответственная пресса / пер. Н. Е. Евдокимовой ; ред. перевода и науч. ред. к. ф. н. М. Макеенко. – М. : ВК, 2005. – 132 с.

Мак-Квейл Д. Теорія масової комунікації / Деніс Мак-Квейл ; пер. з англ. О. Возьна, Г. Сташків. – Львів : Літопис, 2010. – 538 с.

Fengler S. Journalists and Media Accountability : An International Study of News People in the Digital Age (Mass Communication and Journalism) / Susanne Fengler, Tobias Eberwein, Gianpietro Mazzoleni, Colin Porlezza, Stephan Russ-Mohl. – Peter Lang Inc., International Academic Publishers, 2014. –313 p. – (Series : Mass Communication and Journalism).

Sandoval M. Corporate Social (Ir)Responsibility in Media and Communication Industries. [Електронний ресурс] // Javnost – The Public : Journal of the European Institute for Communication and Culture. – 2013. – Vol. 20. – No. 3. – P. 39–58. – Режим доступу : http://openaccess.city.ac.uk/2906/1/Sandoval%20Javnost%203-2013-4%283%29.pdf.

Закон України Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів. Розділ IV. Організація соціального захисту журналістів та особливості трудових відносин. Стаття 12. Особливості соціального захисту журналістів : [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/540/97-%D0%B2%D1%80.

Журналістика та медіа : довідник / Зіґфрід Вайшенберґ, Ганс Й. Кляйнштойбер, Бернгард Пьюрксен ; пер. з нім. П. Демешко та К. Макєєв ; за загал. ред. В. Ф. Іванова, О. В. Волошенюк. – К. : Центр Вільної Преси, Академія Української Преси, 2011. – 529 с.

Іванов В. Ф. Журналістська етика / Іванов В. Ф., Сердюк В. Є. ; передмова В. П. Мостового. – 2-ге вид., випр. – К. : Вища шк., 2007. – 231 с.

Лазутина Г. В. Профессиональная этика журналиста / Г. В. Лазутина. – М. : Аспект Пресс,1999. – 208 с.

Публіцистика. Масова комунікація : медіа-енциклопедія / за загал. ред. В. Ф. Іванова. – К. : Академія Української Преси, Центр Вільної Преси, 2007. – 780 с.

Медіаосвіта та медіаграмотність / ред.-упор. В. Ф Іванов, О. В. Волошенюк ; за наук. ред. В. В. Різуна. –К. : Центр вільної преси, 2012. – 352 с.

Журналістська етика / за ред. В. П. Мостового та В. В. Різуна. – К. : ТзОВ «ЗН УА», 2014. – 224 с.

Кодекс професійної етики НСЖУ [Електронний ресурс]. –Режим доступу: http://nsju.org/page/196

Регламент спільноти професійних електронних медіа. Професійні стандарти електронних медіаетики [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.inau.org.ua/162.1051.0.0.1.0.phtml.
Опубліковано
2018-02-23
Як цитувати
Nazarenko, K. (2018). Принципи соціальної відповідальності в діяльності сучасних українських мас-медіа. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», 39, 244-252. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/10206
Розділ
Емпіричні дослідження сучасного суспільства