Reprezentation of Occopations Stigmatizations in Mass Media Communication Practices

Keywords: demotivators, stigmatization communicative practices, cultural products, Media Communications, occupations

Abstract

The article dials with research results description on cultural products identification represented the stigmatization occupations in the mass communication products. The author focuses on the possibilities of interpretive sociology in the study of the problem. The paper presents an analysis of cultural products generated in the Internet, audio-visual and verbal communication. In conclusion it is presented perspectives of the stigma concept research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Halyna Kravchenkova, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svoboda Sq., Kharkov 61022, Ukraine

PhD in Sociology, Senior Lecturer, Department of Applied Sociology Department of Sociology, kravchenkova@karazin.ua

References

1. Лапшина В. Л. Социальная престижность профессиональной группы как фактор формирования профессиональной морали / Лапшина Виктория Леонидовна // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства : зб. наук. пр. : у 2 т. / ХНУ ім. В. Н. Каразіна. –– Х., 2006. –– Т. 1. –– С. 189––193.

2. Кравченкова Г. Н. Анализ коммуникативного механизма стигматизации (на примере профессий) / Кравченкова Галина Николаевна // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Збірник наукових праць. – Випуск 15. – Х.: Видавничий центр Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. – 2009. – С. 283-289

3. Goffman E. Stigma: notes on the management of spoiled identity / Ervin Goffman. –– Inglewood Cliffs (NJ, USA) : Prentice Hall, 1964. –– 147 p.

4. Харрис Р. Психология массовых коммуникаций / Ричард Харрис. –– СПб. : ПРАЙМ-ЕВРОЗНАК, 2003 –– 448 с.

5. Simon R. J. Real police on television supercops / Simon R. J., Fejes F. // Television in society / ed. A. A. Berger. –– New Brunswick (NJ, USA), 1987. –– P. 63––69.

6. Лычковская О. Р. Дифференцирующие и интегрирующие свойства коммуникативных практик в современной Украине / О. Р. Лычковская // Вісник Одеського національного університету. Сер. “Соціологія і політичні науки”. –– 2009. –– Т. 14, вип. 13. –– С. 88––98.

7. Кравченкова Г. М. Стигматизація професій в українському суспільстві як рефлексія кризового дискурсу (за матеріалами якісного дослідження) / Г.М. Кравченкова // Український соціум. – №4. – К.: Державна установа «Інститут економіки та прогнозування НАН України»; Український інститут соціальних досліджень імені Олександра Яременка. – 2010. – с. 59-70.

8. Муньиз Л. Проблема юмора в образовании / Л. Муньиз ; пер. с англ. В. В. Платковский // Социологические исследования. –– 1996. –– № 11. –– С. 79––84.

9. Валькман Ю.Р., Зосимов, В.В. Анализ методов и средств «раскрутки» сайтов в Интернете / Ю.Р.Валькман, В.В.Зосимов. –– Збірник наукових праць Інституту проблем моделювання в енергетиці ім. Г.Є. Пухова НАН України. –– 2010. –– С.97-104.

10. Винтер Р. Кино, общество, социальная действительность: отношения социологии и кинематографии / Май М., Винтер Р. // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Сер. 11, Социология : РЖ / РАН ИНИОН, Центр социол. науч.-информ. исслед., Отд. социологии и социал. психологии. –– М., 2009. –– № 2. –– С. 98––109. –– Реф.: Mai M. Kino, Geselschaft Und soziale Wirklichkeit: Zum Verhhaltnis von Soziologie und Film / M. Mai, R. Winter // Das Kino der Geselschaft –– die Gesellschaft des Kinos: Interdisziplinare Positionen, Analysen und Zugange / Hrsg. von M. Mai, R. Winter. –– Koln, 2006. –– S. 7––23.

11. Гофман И. Анализ фреймов: эссе об организации повседневного опыта / Ирвинг Гофман ; пер. с англ. Р. Е. Бумагина, Ю. А. Данилова [и др.] ; под ред. Г. С. Батыгина, Л. А. Козловой. –– М.: Ин-т социологии РАН; ФОМ, 2004. –– 752 с.

12. Голиков А.С., Калашникова А.А. Нет-арт: смыслы, (анти)эстетика, процессы (ре)конструирования знания [Электронный ресурс] / Голиков Александр Сергеевич, Калашникова Алина Александровна // СОЦІОЛОГІЯ МАЙБУТНЬОГО ЕЛЕКТРОННИЙ НАУКОВИЙ ЖУРНАЛ З ПРОБЛЕМ СОЦІОЛОГІЇ МОЛОДІ ТА СТУДЕНТСТВА. - Режим доступа: www.sociology.kharkov.ua/socio/docs/magazin/soc_fut/2.../12.pdf. - № 1-2 (2-3) – 2010.

13. Rogers E. M. Communication technology: The new media in society / Everett Rogers. –– N.-Y. : Free Press, 1986. –– 273 p.

14. Голиков А.С., Калашникова А.А. Демотиваторы в Интернет-коммуникации: генезис, смыслы, типология / Голиков Александр Сергеевич, Калашникова Алина Александровна // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Збірник наукових праць.– Випуск 16. – Х.: ХНУ імені В.Н.Каразіна. – 2010. – С. 124-130

15. Горошко Е. И. Информационно-коммуникативное общество в гендерном измерении: моногр. / Е. И. Горошко. –– Х.: ФЛП Либуркина Л. М., 2009. –– 816 с.
Published
2019-08-22
How to Cite
Kravchenkova, H. (2019). Reprezentation of Occopations Stigmatizations in Mass Media Communication Practices. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", (999), 165-173. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13938
Section
Empirical Researches of Modern Society