Сталий розвиток у школі: навчання принципу «5R» (на прикладі літнього табору Zero Waste Kharkiv для дітей з числа ВПО)

  • Яшкіна Дар’я Дмитрівна Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-4454-4555
  • Сошенко Анастасія Сергіївна Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0001-6728-2271
Ключові слова: сталий розвиток, шкільне викладання, принцип 5R, Zero Waste, діти з числа ВПО, Fusilli Kharkiv.

Анотація

Сучасна Україна стикнулася із безпрецендентним екологічним забрудненням, що спроваковано повномасштабним вторгненням та військовою агресією. Крім системної роботи над зменшенням впливу військових дій на екологію ще більш актуальним стає питання розвитку екологічної свідомості та дотримання екологічної поведінки, аби попередити або принаймні зменшити забруднення навколишнього середовища. Особливо важливим та перспективним в цьому контексті є навчання екологічній поведінці дітей шкільного віку. Стаття присвячена вивченню практики викладання принципу «5R» для дітей через інтерактивні ігри, неформальні лекції та дискусії. Принцип «5R» – є комплексним підходом, який ставить на меті досягнення екологічної безпеки для сучасного суспільства та майбутніх поколінь, саме тому його необхідно засвоїти ще у дитинстві. Сам принцип є елементом стилю життя «нуль відходів», який започаткувала французька екоактивістка у 2000-х роках. Стаття розглядає, що сутність та складові принципу «5R» (refuse, reduse, reuse, recycle, rot), як цей принцип сприятиме сталому розвитку та яким чином можна впровадити цей принцип під час навчання. Прикладом впровадження принципу “5R” в навчання виступає літній табір Kharkiv Zero Waste, який був організований для дітей з сімей ВПО (з деокупованих районів Харківщини). Проєкт реалізовувався організацією «Центр громадських та медійних ініціатив» (Zero Waste Kharkiv) за підтримки Calidris та інформаційної підтримки Міністерство освіти і науки України та Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України. Із загальної кількості поданих 64 заяв на викладання в рамках проєкту на участь було обрано
13 учасників, серед яких Харківська команда проєкту FUSILLI. В статті висвітлюються вдалі практики табору, особливості роботи з цільовою аудиторією (зокрема необхідності врахування попереднього досвіду дітей) та перспективи впровадження принципу “5R” не тільки під час локальних заходів (як табори), але й впровадження принципу як наскрізної практики під час освітнього процесу.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Яшкіна Дар’я Дмитрівна, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

старший лаборант кафедри політичної соціології соціологічного факультету Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна.

Сошенко Анастасія Сергіївна, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

студентка 3-го курсу соціологічного факультету Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна.

Посилання

REFERENCES

DiyaBusiness. Goals of sustainable development. (2021). Retrieved from https://business.diia.gov.ua/handbook/sustainable-development-goals/cili-stalogo-rozvitku [in Ukrainian].

Bea Jonson (2013). Zero Waste Home: The Ultimate Guide to Simplifying Your Life by Reducing Your Waste. Simon and Schuster.

Опубліковано
2023-12-25
Як цитувати
Яшкіна Дар’я Дмитрівна, & Сошенко Анастасія Сергіївна. (2023). Сталий розвиток у школі: навчання принципу «5R» (на прикладі літнього табору Zero Waste Kharkiv для дітей з числа ВПО). «SOCIOПРОСТІР:МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ЕЛЕКТРОННИЙ ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬЗ СОЦІОЛОГІЇ ТА СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ», (13), 61-66. https://doi.org/10.26565/2218-2470-2023-13-08
Розділ
РОЗДІЛ 1. СОЦІАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СУСПІЛЬСТВА В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ