Стилі керівництва та якості керівника як головні складові ефективного менеджменту соціальної служби в умовах воєнного стану
Анотація
Стаття присвячення огляду та аналізу різновидів стилів управління та якостей керівника соціальної служби. Обґрунтовано важливість дослідження змін у системі відносин «керівник – підлеглий» з огляду на певні проблеми й складності в роботі соціальних служб за умов воєнного стану в Україні. У статті застосовуються методи аналізу й узагальнення для уточнення визначення поняття «стиль керівництва», а також груп важливих особистісних і професійних якостей керівника. Емпіричною базою статті є результати структурованих інтерв’ю, проведених із керівниками соціальних служб, громадських організацій та благодійних фондів, реалізованого у межах наукової теми кафедри соціології управління та соціальної роботи Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна «Актуальні напрями менеджменту соціальних служб». За результатами дослідження, авторкою сформовано декілька груп якостей керівника соціальної служби (професійні, лідерські, особистісні й комунікативні), які є актуальними для здійснення управлінського впливу за умов стабільного становища та в період дії воєнного стану в країні. На підставі аналізу переваг і недоліків різних стилів керування, авторка статті дійшла висновку про необхідність ситуативного застосування, в умовах війни, комплексу прийомів і методів управління, притаманних демократичному та директивному стилям. Результати емпіричного дослідження довели, що в умовах загроз і ризиків, обмеженості ресурсів, високого навантаження на працівників роль комплексу лідерських та особистісних якостей керівника значно підвищується. Керівник-лідер повинен вміти не лише організовувати робочу діяльність та регулювати офіційні трудові відносини, а й надихати співробітників, заохочувати їх до досягнення цілей та підтримувати загальну позитивну соціально-психологічну атмосферу організації. А особистісні характеристики керівника такі як емпатія, людяність та увага до підлеглих стали важливими для моральної та психологічної підтримки персоналу служби у воєнні часи, коли окрім складнощів, що виникають у трудовому процесі, існує реальна загроза безпеці й життю.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Bukanov, G. M. (2018). Features of the image of the social service manager at the regional level: theoretical-empirical aspects. 6. 30-35. Retrieved from http://habitus.od.ua/journals/2018/6-2018/7.pdf.
Butylina, O. V., Yevdokymova, I. A. (2021). Differentiated approach to work with social agencies personnel. Perspektyvy. Socio-political journal. 4. 188-194. https://doi.org/10.24195/spj1561-1264.2021.4.25.
Butylina, O. V., Yevdokymova, I. A. (2020). Risk-management instruments in working with personnel of social sphere organization. Habitus. 11. 23-28. https://doi.org/10.32843/2663-5208.2020.11.4.
Grybov, V. D. (2016). Basics of management activity: textbook. Organizational development goals and strategies. Retrieved from https://stud.com.ua/42634/menedzhment/kerivnik_kerivnitstvo.
Zahirnyak, M. V., Pererva, P. G., Maslak, O. I. (2015). Economics of enterprise: master’s course. Textbook. Part 1. / Ed. by M. V. Zahirnyak, P. G. Pererva, O. I. Maslak. Kremenchuk.
Zverko, T. V. (2017). Sociology of management. / T. V. Zverko, E. G. Mekhaileva, E. Y. Usik. Kharkiv: Published by NUA.
Kuzmin, O. E., Mala, N. T., Melnyk, O. G., Protsyk, I. S. (2008). Guidance of the organization. Lviv: Publised by National University «Lviv Polytechnic».
Kolbina, L. A. (2017). Management of social work: textbook. Odesa: publisher Bukaev V. V.
Kravchenko, O. O. (2020). Gender management in institutions of social sphere: state and perspective. Visnyk of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Series Social work. 1(6). 13-18. Retrieved from https://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/issue/view/7/8.
Nazarchuk, T. V. (2016). Management of the organization: textbook. / T. V. Nazarchuk, O. M. Kosiyk. Kyiv: The Center of Educational Literature. Retrieved from http://pdf.lib.vntu.edu.ua/books/2017/menedzhment_org.pdf.
McGregor, D. (1960). The Human Side of Enterprise. New York: McGraw-Hill Book Company, Inc. Retrieved from https://archive.org/details/thehumansideofen0000unse/mode/2up.
Буканов Г. М. Особливості іміджу керівника закладу соціального обслуговування на регіональному рівні: теоретико-емпіричні аспекти. Габітус. 2018. № 6. С. 30–35. URL: http://habitus.od.ua/journals/2018/6-2018/7.pdf (дата звернення: 10.11.2022).
Бутиліна О. В., Євдокимова І. А. Диференційований підхід до роботи з персоналом соціальних служб. Перспективи. Соціально-політичний журнал. 2021. № 4. С. 188–194. https://doi.org/10.24195/spj1561-1264.2021.4.25.
Бутиліна О. В., Євдокимова І. А. Інструменти ризик-менеджменту в роботі з персоналом організацій соціальної сфери. Габітус. 2020. №11. С. 23–28. https://doi.org/10.32843/2663-5208.2020.11.4.
Грибов В. Д. Основи управлінської діяльності : підручник. Цілі та стратегії розвитку організації, 2016. URL: https://stud.com.ua/42634/menedzhment/kerivnik_kerivnitstvo (дата звернення: 07.11.2022).
Загірняк М. В., Перерва П. Г., Маслак О. І. Економіка підприємства : магістерський курс. Підручник. Частина І / За ред. М. В. Загірняка, П. Г. Перерви, О. І. Маслак. Кременчук, 2015. 736 с.
Зверко Т. В. Социология управления : учеб. / Т. В. Зверко, Е. Г. Михайлева, Е. Ю. Усик. Харьков : Изд-во НУА, 2017. 236 с.
Керівництво організацією : навч. посіб. / О. Є. Кузьмін, Н. Т. Мала, О. Г. Мельник, І. С. Процик. Львів : Вид-во Нац. ун-ту «Львівська політехніка», 2008. 50 с.
Колбіна Л. А. Менеджмент соціальної роботи: навч. посіб. Одеса : видавець Букаєв В. В., 2017. 417 с.
Кравченко О. О. Гендерний менеджмент у закладах соціальної сфери: стан та перспективи. Вісник Київського національного університету імені Т. Шевченка. Сер. Соціальна робота. 2020. № 1(6). С. 13–18. URL: https://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/issue/view/7/8 (дата звернення: 10.11.2022).
Назарчук Т. В. Менеджмент організації : навч. посіб. / Т. В. Назарчук, О. М. Косіюк. Київ : Центр учбової літератури, 2016. 560 с. URL: http://pdf.lib.vntu.edu.ua/books/2017/menedzhment_org.pdf (дата звернення: 09.11.2022).
Douglas McGregor. The Human Side of Enterprise. New York: McGraw-Hill Book Company, Inc, 1960. 264 p. URL: https://archive.org/details/thehumansideofen0000unse/mode/2up (дата звернення: 08.11.2022).