Потреби студентів-ВПО закладів вищої освіти м. Харкова в соціальних послугах в умовах російсько-української війни

  • В.В. Сичова Сичова Вікторія Вікторівна доктор наук з державного управління, професор, професор закладу вищої освіти кафедри соціології управління та соціальної роботи Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна http://orcid.org/0000-0001-5001-8389
  • С.С. Левченко Магістр соціології, Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна
Ключові слова: студенти, внутрішньо переміщені особи, заклади вищої освіти, м. Харків, пілотажне дослідження, онлайн-анкетування, потреби, cоціальні послуги, російсько-українська війна, широкомасштабна російська агресія проти України

Анотація

Стаття присвячена виявленню потреб студентів-внутрішньо переміщених осіб закладів вищої освіти м. Харкова в соціальних послугах в умовах широкомасштабної російсько- української війни. Було з’ясовано, що в умовах широкомасштабної російської агресії проти України найбільша частина ВПО у 2022 р. походить із Харківської області; здобувачі вищої освіти та школярі складають четверту частину всіх внутрішньо переміщених осіб (ВПО). Майже всі державні заклади вищої освіти (21 з 24-х), частина студентських гуртожитків м. Харкова тією чи іншою мірою пошкоджені. Представлені результати пілотажного дослідження, яке проводилося авторами в листопаді 2022 р. та охопило 83 студенти-ВПО харківських закладів вищої освіти. Було з'ясовано, що 74 респонденти вважають, що знаходяться в складних життєвих обставинах, а 9 потребують надання соціальних послуг для профілактики складних життєвих обставин. Було виявлено, що серед нагальних соціальних послуг, яких потребують респонденти в умовах російсько-української війни, домінують працевлаштування, соціально-економічні послуги та психологічна допомога. Другу чергу потреб складають потреби в забезпеченні житлом, соціально-медичними, юридичними та соціально-педагогічними послугами. Виявлено майже третину респондентів (29 осіб), у яких було зруйновано оселі. Деякі респонденти мають
труднощі з реєстрацією через втрату документів. Є студенти-ВПО, які потребують гуманітарної допомоги (продуктів харчування, ліків, одягу).

Серед проблем із забезпеченням прав студентів-ВПО на освітні послуги до тепер залишаються, зокрема, пільгові умови навчання, користування гуртожитками на безоплатній основі. Тому в умовах широкомасштабної війни отримання освітніх послуг, на жаль, перестало бути основним пріоритетом для студентів-ВПО харківських закладів вищої освіти. Обґрунтована необхідність зростання кількості соціальних послуг, системної соціальної роботи із зазначеною категорією студентів. Попри перебування у складних життєвих обставинах, значна кількість респондентів (57 осіб) висловила бажання приносити користь суспільству, долучатися до громадської діяльності, що свідчить про зростання солідарності в суспільстві.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

В.В. Сичова, Сичова Вікторія Вікторівна доктор наук з державного управління, професор, професор закладу вищої освіти кафедри соціології управління та соціальної роботи Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна

Сичова Вікторія Вікторівна
доктор наук з державного управління, професор,
професор закладу вищої освіти
кафедри соціології управління та соціальної роботи
Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна,
майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна

С.С. Левченко, Магістр соціології, Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна

Левченко Софія Сергіївна
магістр соціології,
Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна,
майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна

Посилання

The current state of ensuring the rights and freedoms of internally displaced persons in Ukraine (2017). Stakeholder report: The report was prepared with the technical support of the Ukrainian Helsinki Union for Human Rights. Retrieved from https://naiu.org.ua/wp-content/uploads/2017/10/UPR_IDP_ukr.pdf

Basova, I. (2019). An internally displaced person as a subject of social security law [diss. сandidate of Laws]. National Academy of Sciences of Ukraine Institute of State and Law named after V. M. Koretskyi; National University «Odesa Law Academy». Odesa.

4,867,106 migrants were officially registered in Ukraine (2021, January 10). Ukrinform. Retrieved from https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3649695-v-ukraini-oficijno-zareestruvali-4-867-106-pereselenciv.html

Ministry of Community and Territorial Development (2021). Remote Ukrainian villages will get access to the Internet. Retrieved from https://www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnosti/bezbaryernist/naczionalna-strategiya-zi-stvorennya-bezbaryernogo-prostoru-v-ukrayini/aktualni-materialy/viddalenni-ukrayinski-sela-otrymayut-dostup- do-internetu/

Novikova, O. F., Amosha, O. I., Antoniuk, V. P.; NAS of Ukraine, Institute of Industrial Economics (2016). Internally displaced persons: from overcoming obstacles to a strategy of success: monograph. Kyiv.

Almost 900 schools, medical institutions and the administration building of Kharkiv were added to the register of damaged by Russia (2022, October 28). KharkivToday. Retrieved from https://2day.kh.ua/ua/kharkow/do-reyestru-poshkodzhenykh-rosiyeyu-vnesly-mayzhe-900-shkil-medzakladiv-ta-adminbudivel

Chernousov, A. M., Shcherban, S. V. (Eds.) (2015). Ensuring the right to medical care of internally displaced persons on the example of Dnipropetrovsk and Kharkiv regions. Kharkiv: Kharkiv Institute of Social Research. Retrieved from https://khisr.kharkov.ua/wp-content/uploads/2015/04/Zabezpechennia-prava-na-medychnu-dopomohu-VPO-2015.pdf

Ministry of Reintegration of Temporarily Occupied Territories (2022, May 11). The number of internally displaced persons (IDPs) in Ukraine has exceeded 8 million people: from where and where the most went. Retrieved from https://www.minre.gov.ua/news/kilkist-vnutrishno-peremishchenyh-osib-vpo-v-ukrayini-perevyshchyla-8-mln-lyudey-zvidky-y-kudy

Kobzin, D., Levkina, G., Lunyova, O., Chernousov, A., Shcherban, S. (2020). Methodical guide for assessing the needs of IDPs in communities. Kharkiv: Kharkiv Institute of Social Research (HISD).

Kremen, V. G., Lugovoi, V. I., Saukh, P. Yu., Talanova, Zh. V. (2022). Network of public institutions of higher education of Ukraine: analytical review of competitiveness. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.

Ministry of Digital Transformation of Ukraine (2021, December 6). Ministry of Digital: 1,000 villages received access to optical Internet under "Internet subsidy" Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/news/mincifri-1000-sil-otrimali-dostup-do-optichnogo-internetu-za-internet-subvensiyeyu

Vitvitskyi, D., Polishchuk, M., Filenko, V, Bilokon, K., Virlych, E., Romanchyk, A. …. Zabolotskyi, F. (2019). Youth policy. Does it exist in the regions?: analytical report. Drohobych: Kolo.

The procedure for the transfer to state-ordered studies of certain categories of applicants of vocational pre-university and higher education who are enrolled in institutions of vocational pre-university and higher education until 2021, inclusive, to places financed by the funds of individuals and/or legal entities. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine. No. 1224. (2022, October 28).

Postupna, O. V., Polyakova, O. S. (2018). Ensuring the realization of the rights of internally displaced persons and residents of occupied and non-controlled territories of Ukraine to education: public and administrative aspect. Actual problems of public administration, 1, 97–104.

On the allocation of funds from the reserve fund of the state budget for the purpose of compensating the costs of higher education institutions belonging to the sphere of management of the Ministry of Education and Science for the training of specialists. Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 611-r. (2022, July 15).

Randyuk, T. (2022, June 9). Forced migration in the conditions of the Russian-Ukrainian war and its negative consequences for the gene pool of Ukraine. National Academy of Sciences: website. Retrieved from https://www.nas.gov.ua/UA/Messages/news/Pages/View.aspx?MessageID=9149

The Russians damaged 2,600 educational institutions in Ukraine, and destroyed 406 (2022). Ukrinform. Retrieved from https://www.ukrinform.ua/rubric-ato/3643445-rosiani-poskodili-v-ukraini-26-tisaci-zakladiv-osviti-406-zrujnuvali.html

How many institutions of higher education were damaged by the occupiers in the Kharkiv region (2022, July 13). KHARKIV Today. Retrieved from https://2day.kh.ua/ua/kharkow/skilky-zakladiv-vyshchoyi-osvity-poshkodyly-okupanty-na-kharkivshchyni

Bochkor, N., Lunchenko, N.; Levchenko, K., Panok, V., Trubavina I. (Eds). (2015). Socio-pedagogical and psychological assistance to families with children during the military conflict: teaching method. manual. Kyiv: «Ukraine» Agency.

Fedorov, M. (2021, April 29). Why is there still no Internet in Ukrainian villages and how will it change this year? Business. Retrieved from https://biz.nv.ua/ukr/experts/chomu-v-bagatoh-ukrajinskih-selah-nemaye-internetu-ta-yak-ce-vipraviti-novini-ukrajini-50156920.html

Yurkiv, Ya. I. (2019, September 27). Kozubovska, I. V., Sandor, F. F. (Eds). Student self-government as an adaptive environment of immigrant students, The international science.-practical conference Sociology and social work in the conditions of national and regional challenges. Uzhgorod: LLC «RIK-U».

Опубліковано
2022-12-29
Як цитувати
Сичова, В., & Левченко, С. (2022). Потреби студентів-ВПО закладів вищої освіти м. Харкова в соціальних послугах в умовах російсько-української війни. «SOCIOПРОСТІР:МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ЕЛЕКТРОННИЙ ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬЗ СОЦІОЛОГІЇ ТА СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ», (12), 40-51. https://doi.org/10.26565/2218-2470-2022-12-05
Розділ
РОЗДІЛ 1. СОЦІАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СУСПІЛЬСТВА В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ