«Sociology» and «History of Sociology» for «Social work»: to the conceptualization of sociological component education

Keywords: social work, educational programme, sociological component, sociology, history of sociology

Abstract

The article proposes a review and substantiation of the conceptual foundations of the study of sociology within the framework of the Educational Programme «Social work» at the sociological faculty of V. N. Karazin Kharkiv National University. The relevance of such a statement of the problem is associated with a discussion of the definition of the purpose of this educational program and its features, which consist, in particular, in in-depth training in sociology. Based on the characteristics and features of the educational program, the article formulates the initial provisions that guide the conceptualization of its sociological component, in particular, the nature of the discipline, the main direction of the sociological component of training, its central concept and requirements for the structure. Thematic priorities in teaching courses in «Sociology» and «History of Sociology» within the framework of the Social Work educational program have been determined.

The substantiation of the conceptual foundations and thematic structure of the course «History of Sociology» is presented. In particular, the main questions have been identified that the course should answer and, accordingly, the historical and sociological material was selected. Reorientation from methodological to ontological features of sociological theorizing is substantiated. A method of paradigmatic unification of sociological concepts for effective understanding by students of the essence of sociological thinking has been chosen. The main sections of the course are characterized and its thematic structure is presented.

The thematic plan of the course «Sociology» as an element of the sociological component of the educational program «Social work» is proposed and its differences from the thematic structure of the sociology course for non-core audiences are argued. By referring to the psychological, pedagogical and didactic aspects, the author describes the introduction of an appropriate system of methods of teaching, learning, support and assessment of educational activities within the framework of the courses «Sociology» and «History of Sociology».

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ю. Г. Сорока

Soroka Yuliya – Doctor of Science (Sociology), Associate Professor, Professor of Department of Sociology and Department of Sociology of Management and Social Work,  V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svobody Sq., Kharkiv, 61022, Ukraine, email: Yuliya.soroka@karazin.ua, ORCID ID http://orcid.org/0000-0002-4158-1636.

Р. І. Борисов

Borisov Roman – PhD in Sociological Science, Senior Lecture of Sociology Department, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svobody Sq., Kharkiv, 61022, Ukraine, email: r.i.borysov@karazin.ua

References

Андрющенко А. И. Институционализация социальной работы как науки и профессии в Украине. Социальная работа: история, теория и практика : монография / под ред. В. В. Харабета, Л. М. Хижняк, А. И. Андрющенко. Мариуполь : ПГТУ, 2015. С. 75–89.

Горбунова-Рубан С. А. Становление социальной работы в Украине: исторический аспект. Социальная работа: история, теория и практика : монография / под ред. В. В. Харабета, Л. М. Хижняк, А. И. Андрющенко. Мариуполь : ПГТУ, 2015. С. 15–31.

Євдокимова І. А. Кафедра соціології управління та соціальної роботи ХНУ ім. В. Н. Каразіна та відділення НСПП в Харківській області: досвід плідної праці. Вдосконалення системи колективно-договірного регулювання як необхідна умова стабільності соціально-трудових відносин та подальшого розвитку соціального діалогу в Україні : матеріали наук.-практ. конф., м. Харків, 8 листопада 2018 р. Харків, 2018. С. 49–51.

Андрющенко А. І., Горбунова-Рубан С. О. Підготовка соціальних працівників в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення. SOCIOПРОСТІР: міждисциплінарний збірник наукових праць з соціології та соціальної роботи. 2019. № 8. С. 35–40. URL: https://periodicals.karazin.ua/socioprostir/article/view/12776 (дата звернення 30.03.2021).

Яковлєв М., Кабаченко Н. Освіта та професійна підготовка соціальних працівників: стислий огляд світової практики. Наукові записки НаУКМА. 2011. Том 123.
С. 54–60.

Мешкун А. Д., Острянко Т. С. Історичний екскурс становлення соціальної роботи економічно розвинутих країн з підготовки соціальних працівників. Проблеми соціальної роботи: філософія, психологія, соціологія. 2017. № 1 (9). С. 54–61.

Профатилова К. С. Професійна підготовка соціальних працівників у системі вищої освіти України. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2014. № 4. С. 134–140.

Зиммель Г. Как возможно общество? Социологический журнал. 1994. № 2.
С. 102–114.

Коллинз Р. Четыре социологических традиции / пер. с англ. В. Россмана. Москва : Издательский дом «Территория будущого», 2009. 318 с.

Galtung J. Struktur, Kultur und intellektueller Stil. Leviathan. 1983. Р. 303–338.

Сорока Ю. Г. Программа и методические материалы по курсу «Социология» для студентов несоциологических специальностей. Харьков : ХНУ имени В. Н. Каразина. 2003. 21 с.

Kolb D. A. Experiential learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, NJ : Prentice-Hall, 1984. 248 p.

Дернова М. Моделі емпіричного навчання дорослих: зарубіжний досвід. Порівняльно-педагогічні студії. 2015. № 2. С. 40–45.

Ярошинська О., Осадченко Т. Удосконалення підготовки майбутніх учителів до створення здоров’язбережувального середовища початкової школи на основі запровадження моделей емпіричного навчання. HUMANITARIUM. 2015. № 37. С. 170–180.

Миллс Ч. Р. Социологическое воображение. Москва : Издательский дом NOTA BENE, 2001. 264 c.

Гіденс Е. Соціологія / пер. з англ. В. Шовкун, А. Олійник / за ред. О. Іващенко. Київ : Основи, 1999. 726 с.

История теоретической социологии. Предыстория социологии : учеб. пособ. 3-е изд, перераб. и доп. / Давыдов Ю. Н. и др. Москва : Академический Проект; Гаудеамус, 2010. 274 с.

Шацки Т. История социологической мысли. Том 1. Москва : Новое литературное обозрение, 2018. 720 с.

Шацки Т. История социологической мысли. Том 2. Москва : Новое литературное обозрение, 2018. 720 с.

Арон Р. Етапи розвитку соціологічної думки / пер. з фр. Г. Філіпчука. Київ : Юніверс, 2004. 688 с.

Гуменюк Л. Й. Соціологія: Хрестоматія (від першоджерел до сучасності) : навч. посіб. У 2-х томах. Львів : ЛьвДУВС, 2019.

Дюркгейм Э. О разделении общественного труда / пер. с фр. А. Б. Гофмана. Москва : Канон, 1996. 432 с.

Маркс К. К критике политической экономии. Предисловие / К. Маркс, Ф. Энгельс. Избранные сочинения. Том 7. Москва : Издательство политической литературы, 1987. С. 5–9. Энгельс Ф. Положение рабочего класса в Англии / К. Маркс, Ф. Энгельс. Избранные сочинения. Том 1. Москва : Издательство политической литературы, 1984. С. 223–482.

Зиммель Г. Конфликт современной культуры. Избранное. Том 1. Философия культуры. Москва : Юристъ, 1996. С. 494–516.

Вебер М. Основные социологические понятия. Хозяйство и общество. Очерки понимающей социологии. Том 1. Социология. Москва : Издательский дом Высшей школы экономики, 2016. С. 67–112.

Вебер М. Сословия и классы. Хозяйство и общество. Очерки понимающей социологии. Том 1. Социология. Москва : Издательский дом Высшей школы экономики, 2016. С. 334–342.

Тард Г. Общественное мнение и толпа. Москва : Ленанд, 2015. 208 с.

Гофман И. Моральная карьера душевнобольного пациента (глава из кн. Приюты). Социальные и гуманитарные науки. Сер. 11. Социология. 2001. № 1. С. 105–148.

Парк Р. Культурный конфликт и маргинальный человек. Социальные и гуманитарные науки. Сер. 11. Социология. 1998. № 2. С. 172-175.

Франко І. Про працю. Зібрання творів у 50-тт. Київ : Наукова думка, 1984. Том 44. Кн. 1. С. 32–33.

Драгоманов М. П. Чудацькі думки про українську національну справу. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Drahomanov_Mykhailo/Chudatski_dumky_pro_ukrainsku_natsionalnu_spravu (дата звернення: 14.03.2021).

Бурлачук В. Богдан Кістяківський та його проект створення наукової соціології / під ред. В. Танчера. Біля витоків соціологічної думки в Україні. Київ : Інститут соціології НАН України, 1995. С. 78–101.

Рибщун О. Особливості розвитку української соціології за радянських часів. Історія української соціології : навчал. посіб. Київ : Кондор, 2018. С. 281–332.

Bloom B. S. Taxonomy of Educational Objectives. URL: https://www.uky.edu/~rsand1/china2018/texts/Bloom%20et%20al%20Taxonomy%20of%20Educational%20Objectives.pdf (дата звернення: 07.03.2021).
Published
2021-06-03
How to Cite
Сорока, Ю. Г., & Борисов, Р. І. (2021). «Sociology» and «History of Sociology» for «Social work»: to the conceptualization of sociological component education. «SOCIOPROSTIR: THE INTERDISCIPLINARY ONLINE COLLECTION OF SCIENTIFIC WORKS ON SOCIOLOGY AND SOCIAL WORK», (11), 6-16. https://doi.org/10.26565/2218-2470-2021-11-01
Section
CHAPTER 1. THE THEORY AND METHODOLOGY OF SOCIAL PROBLEMS RESEARCHES