SOCIOLOGICAL KNOWLEDGE IN THE CONCEPT OF CONFLICT TRANSFORMATION J. P. LEDARACA

Keywords: J. P. Lederach, sociology, conflict transformation

Abstract

The spread of dialogue and conflict transformation practices in modern Ukraine creates a demand for academic, in particular sociological support of such processes. It becomes one of the tools to support relevant projects through sociological reflection of its goals and objectives, implemented practices, activities and consciousness of project participants and its audience. At present, such sociological support exists without a formed methodological basis, one of the areas of creation of which is the study of common principles of building peace and social sciences, in particular sociology. The article considers the use of sociological knowledge in the concept of conflict transformation by J.P. Lederach, in particular, his use of the concepts of identity, power, divided societies, conflict dynamics, social relations, social changes and more.In the perspective of sociological reading, building peace is seen as a process of social change, the signal of which is the need for conflict and confrontation within society, which can not be resolved in the perspective of the state approach, require a systematic vision of existing social relations and constructive intervention, finding opportunities for dialogue.The selection of sociological concepts and practices as components of the concept of peace building by J.P. Lederach contributes to the understanding of it as an interdisciplinary field of research and activity. The presented analysis demonstrates the potential of involving various academic disciplinary approaches in solving building peace tasks. In addition to conflict studies, political science, law, it can also be researched by social and historical memory studies, ethnopsychological and ethnosociological research, regional and cultural research, and so on. The academic field thus reveals its own potential for supporting peace-building processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ю. Г. Сорока

Soroka Yuliya–Doctor of Science (Sociology), Associate Professor, Professor of Department of Sociology and Department of Sociology of Management and Social Work, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4,Svobody Sq., Kharkiv, 61022, Ukraine, e-mail: Yuliya.soroka@karazin.ua,

References

Ледерак Дж. П. Розбудова миру. Стале примирення в розділених суспільствах /переклад з англійської. Київ : Дух і літера, 2019. 256 с.

Маруховська-Картунова О. О. Логіка та методологічні принципи парадигми трансформації конфліктів. Гілея: науковий вісник. 2016. Вип. 111. С. 196–200.

Панченко Л. Є. Генезис миротворчої діяльності. Часопис Київського університету права. 2010. №2. С. 333–338.

Литвин О. Е. Місце та роль недержавних акторів в постконфліктному миробудуванні в Україні. Вісник Харківського національного університету імені В. Н Каразіна. Серія «Питання політології». 2018. №34. С. 75–81.

Іляш О. І., Блохін П. В. Становлення економіки миробудівництва у системі економічної безпеки держави. Проблеми економіки. 2019. № 2 (40). С. 45–52.

Гусєв А. І. Проблемні питання сучасного миробудівництва: дискусії та перспективи. Scientific Studios on Social and Political Psychology. 2020. №45 (48). С. 139–147.

Комунікативні технології інформаційного суспільства : монографія / за наук. ред. А. І. Гусєва. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2020. 142 c.

Семчинський К. В. Пост-конфліктне примирення: інформаційно-комунікативний вимір. Міжнародні відносини. Серія «Політичні науки». 2017. №13.

Семчинський К. В. Особливості примирення та його перспективи на різних стадіях насильницького конфлікту. Міжнародні відносини: теоретико-практичні аспекти. 2019. №.4. С. 78–89.

Васильєва О., Фугело М., Фугело П. Формування культури як основа гуманізації буття. Освітній дискурс : збірник наукових праць. 2020. Том 23. № 5. С. 39–53.

Терепищий С., Хоменко Г. Розвиток вищої освіти в умовах конфлікту: еволюція від суспільства знань до суспільства порозуміння. Освітній дискурс : збірник наукових праць. 2020. №19(1). С. 32–45.

Гагіна Н. В. Педагогічні умови формування у майбутніх менеджерів умінь конструктивної взаємодії у ситуації конфлікту: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2011. 22 с.

Басаман К. О. Волонтерська діяльність в умовах військового конфлікту на Донбасі : магістерська дис. : 054 Соціологія. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. 86 с.

Макарова А. І. Управління масовою свідомістю як інструмент примирення : магістерська дис. : 054 Соціологія. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 95 с.

Заярна О. О. Потенціал місцевої миротворчої діяльності в Україні : магістерська дис. : 054 Соціологія. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 104 с.

Бевзюк-Волошин О. В. Концепція примирення в контексті інтерпретативної соціологічної парадигми : магістерська дис. : 054 Соціологія. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 94 с.

Гусєва К., Проценко Д. Як, коли, де працює діалог? практичний посібник. Київ : ОБСЄ, 2019. 52 с.

Багінський А. В. Сучасні теорії миру та конфліктів: комплекс навчально-методичного забезпечення дисципліни. Київ, 2019.

Сорока Ю. Г. Соціологія культури : навчально-методичний посібник. Харків : ХНУ імені В. Н.Каразіна, 2015. 136 с.

Козер Л. А. Функции социального конфликта / Пер. с англ. О. А. Назаровой. / под общ. ред.
Л. Г. Ионина. Москва : Идея-Пресс, Дом интеллектуал. книги, 2000. 205 с.

Зиммель Г. Человек как враг. Социологический журнал. 1994. № 2. С. 114–119.

Ледерак Дж. П. Маленька книжка з трансформації конфліктів. Good Books, 2016. 70 с.
Published
2021-01-20
How to Cite
Сорока, Ю. Г. (2021). SOCIOLOGICAL KNOWLEDGE IN THE CONCEPT OF CONFLICT TRANSFORMATION J. P. LEDARACA. «SOCIOPROSTIR: THE INTERDISCIPLINARY ONLINE COLLECTION OF SCIENTIFIC WORKS ON SOCIOLOGY AND SOCIAL WORK», (10), 21-27. https://doi.org/10.26565/2218-2470-2020-10-02
Section
CHAPTER 1. THE THEORY AND METHODOLOGY OF SOCIAL PROBLEMS RESEARCHES