Неіснуючі церкви як українська культурна спадщина у сакральному ландшафті гміни Тісна

  • Hanna Kozak Люблінський католицький університет імені Іоана Павла ІІ, вул. Константинув 1H, м. Люблін, 20-708, Польща, hannakozak@kul.lublin.pl https://orcid.org/0000-0003-4808-1172
  • Іhor Kozak Люблінський католицький університет імені Іоана Павла ІІ, вул. Константинув 1H, м. Люблін, 20-708, Польща, modeliho@kul.lublin.pl https://orcid.org/0000-0002-4163-5534
Ключові слова: сакральний ландшафт, українська церква, гміна Тісна

Анотація

Стаття присвячена неіснуючим 16 українським церквам гміни Тісна Підкарпатського воєводства на польсько-українському прикордонні. Подана історія та архітектурні риси церков у контексті поселень гміни. Показано, що усі є ідентичними із широким архітектурним різноманіттям і символами української національної церкви і представляють український характер гміни Тісна. Після масової депортації українського населення із їх етнічних земель церкви перестали виконувати релігійну, культурну та націоутворюючу роль, а сакральний ландшафт втратив своє значення. У статті наголошено на шляхах подальших наукових досліджень із проблематики та важливості відтворення у 3Д технології знищених церков.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Hanna Kozak, Люблінський католицький університет імені Іоана Павла ІІ, вул. Константинув 1H, м. Люблін, 20-708, Польща, hannakozak@kul.lublin.pl

магістр, асистент кафедри охорони навколишнього середовища та ландшафту

Іhor Kozak, Люблінський католицький університет імені Іоана Павла ІІ, вул. Константинув 1H, м. Люблін, 20-708, Польща, modeliho@kul.lublin.pl

доктор біологічних наук, професор, завідувач кафедри ландшафтної екології

Посилання

1. Apokryf Ruski (2010). Otwarte ukraińskie zasoby naukowe. Available at: http//www.apokryfruski.org/.

2. Blazchejiwskyj, D. (1988). Historical Schematism of the Ukrainian Catholic Church, An. OSBM section. Rome, 45, 1318.

3. Iwanusiw, O. (1986). Church in Ruins: The demise of Ukrainian churches in the eparchy of Peremyshl. St. Catharines: St. Sophia, 354.

4. Kozak, H. (2012). Three-dimension modeling in reconstruction of old woodem church in Ukraine. Kultura i Historia, 21.

5. Kubijovyč, V. (1983). Ethnic groups of the South-Western Ukraine (Galyčyna-Galicia) 1.1.1939. München: Logos, 217.

6. Saładiak, A. (1993). Pamiątki i zabytki kultury ukraińskiej w Polsce. Warszawa, 511.

7. Vecherskyi, V. (2008). Ukrayinśki derevyani chramy. К.: Nash chas, 270.

8. Hrushevśkyi, М. (1900). Zherela do istorii Ukrainy-Rusy. Lviv, t. 3, 272.

9. Drahan, М. (1937). Ukrainśki derevyani tserkvy. Geneza i rozviy form. Lviv, ch. 1, 2.

10. Kubiyovych, V. (1993). Lyudnist z ukrainśkoyu movoyu v Halychyni. Karta. Entsyklopediya ukrainoznavstva. Lviv: NTSh, 349.

11. Misylo, J. (1989). Hrekokatolytśka tserkva u Polshchi (1944-1947). Varshavśki ukrainoznavchi zapysky, 207-220.

12. Slobodyan, V. (1996). Katalog isnuyuchych derevyanych tserkov Ukrainy z ukrainśkych etnichnych zemel. Visnyk instytutu «Ukrzachidrestavratsiya», 4, 74-159.

13. Taranushchenko, S. (1976). Monumentalna derevyana arkhitektura Livoberezhnoi Ukrainy. К., 333.

14. Shcherbakivśkyi, V. (1906). Derevyani tserkvy v Ukraini ta yikh typy. Lviv.
Опубліковано
2017-04-03
Цитовано
0 статей