The methodology of internet communication

  • С. М. Романчук Університет державної фіскальної служби України, м. Ірпінь
Keywords: Internet communication, mass media, methodology of social-political discourse

Abstract

The article discusses the Internet as a social communication and the phenomenon of socio-political discourse. Considerable attention is paid to the methodological analysis of scientific problems and characteristics of the impact of the Internet on consciousness in three existing subsystems: the technical, social, and communicative. In particular, the rationale for different approaches to understanding online communication by European and American researchers in the field of philosophy and theory of mass communication are given. Special attention is paid to the phenomenological theory of A. Schutz; emphasized that communication theory of Jean Baudrillard relies on the idea of the ability of the media to exercise social control; tracked scientific meaning of socio-communicative provisions by E. Katz and P. Lazarsfeld on two-step model of communication to spread the message and influence public opinion through «thought leaders».

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Иванов Д. В. Виртуализация общества / Д. В. Иванов. — СПб., 2002.

2. Костенко Н. Парадигми та фактичності нових мас-медіа / Н. Костенко // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. — 1998. — № 1—2.

3. Костенко Н. Масова комунікація / Н. Костенко // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. — 1998. — № 6.

4. Шарков Ф. И. Истоки и парадигмы исследований социальной коммуникации / Ф. И. Шарков // Социс. — 2001. — № 8.

5. Шюц А. Формирование понятия и теории в общественных науках / А. Шюц // Американская социологическая мысль : тексты / А. Шюц. — М., 1996.
Published
2017-12-08
How to Cite
Романчук, С. М. (2017). The methodology of internet communication. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (9), 42-45. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/9826
Section
MEDIACULTURE AND SOCIAL COMMUNICATIONS ISSUES