The problem of academic teaching of practical subjects for students majoring in «Journalism»
Keywords:
journalism, journalism education, methods of teaching, lecturing narrative, informational genres
Abstract
The article discusses the problem of academic journalism education in teaching of professional disciplines. The experience of studying informational genres as a basis of professional activity of future journalist. The structure of the discipline «Information genres» is described. Practical exercises, the work incident, claimed to be the key to developing the professional skills of student-journalist. The study highlights the importance of individual analysis of student work in the classroom and the usage of collective experience in the development of the journalistic profession. The need to increase academic hours for the subjects of journalistic specialization is emphasized. Some ways of expanding opportunities to develop practical skills of students of the specialty «Journalism» by making separate humanitarian subjects in the optional study are proposed.Downloads
Download data is not yet available.
References
1. Бреннер Дж. Яким навичкам потрібно вчити журналістів-початківців [Електронний ресурс] / Дж. Бреннер. — Режим доступу : http://imi.org.ua/newtechnology/41702-yakim-navichkam-potribno-vchiti-jurnalistiv-pochatkivtsiv.html.
2. Варламова Д. «Журналистика — не миссия, а профессия»: Галина Тимченко об образовании и будущем медиа [Електронний ресурс] / Д. Варламова. — Режим доступу : http://theoryandpractice.ru/posts/8703-timchenko-interview.
3. Дачковська М. Рейтинг українських факультетів журналістики очолила Школа УКУ [Електронний ресурс] / М. Дачковська. — Режим доступу : http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/education/reyting_ukrainskikh_fakultetiv_zhurnalistiki_ocholila_shkola_uku_go_detektor_media.
4. Методика преподавания журналистских дисциплин в высшей школе : метод. указания для магистрантов, обучающихся по спец. «Журналистика», «Международная журналистика» / сост. : Ш. И. Нургожина, Е. И. Дудинова. — Алматы : Қазақ университеті, 2014. — 134 с.
5. Спеціальний звіт «Стан журналістської освіти в Україні» [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/education/spetsialniy_zvit_stan_zhurnalistskoi_osviti_na_fakultetakh_zhurnalistiki_v_ukraini.
6. Як стати журналістом (думки відомих журналістів і медіаменеджерів) [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.sq.com.ua/ukr/article/suspilstvo/ yak_stati_zhurnalistom_dumki_vidomih_zhurnalistiv_i_media_menedzheriv.
2. Варламова Д. «Журналистика — не миссия, а профессия»: Галина Тимченко об образовании и будущем медиа [Електронний ресурс] / Д. Варламова. — Режим доступу : http://theoryandpractice.ru/posts/8703-timchenko-interview.
3. Дачковська М. Рейтинг українських факультетів журналістики очолила Школа УКУ [Електронний ресурс] / М. Дачковська. — Режим доступу : http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/education/reyting_ukrainskikh_fakultetiv_zhurnalistiki_ocholila_shkola_uku_go_detektor_media.
4. Методика преподавания журналистских дисциплин в высшей школе : метод. указания для магистрантов, обучающихся по спец. «Журналистика», «Международная журналистика» / сост. : Ш. И. Нургожина, Е. И. Дудинова. — Алматы : Қазақ университеті, 2014. — 134 с.
5. Спеціальний звіт «Стан журналістської освіти в Україні» [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/education/spetsialniy_zvit_stan_zhurnalistskoi_osviti_na_fakultetakh_zhurnalistiki_v_ukraini.
6. Як стати журналістом (думки відомих журналістів і медіаменеджерів) [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.sq.com.ua/ukr/article/suspilstvo/ yak_stati_zhurnalistom_dumki_vidomih_zhurnalistiv_i_media_menedzheriv.
Published
2017-12-08
How to Cite
Калашник, Н. Б. (2017). The problem of academic teaching of practical subjects for students majoring in «Journalism». The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (9), 39-42. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/9825
Section
MEDIACULTURE AND SOCIAL COMMUNICATIONS ISSUES