Scientific experiment in popular science program «Rujnivnyky mifiv (Mythbusters)»: functions, specificity of presentation
Keywords:
verbalization, visualization, around scientific myth, experiment, empirical experience, scientific experiment, scientific skepticism, popular sciense program, popularization of science, pseudoscientific myth, «Mythbusters»
Abstract
The effective methods of influence on the audience and instruments of science popularization in domestic TV space have been analyzed in the article. The concept «experiment» in various fields of science and scientific experiment phenomenon and its role of visualization in scientific and popular TV-journalism have been explored as means of getting the viewer indirect empirical evidence regarding to scientific phenomena and processes. The American TV show «Mythbusters» is chosen for a thorough analysis because it is a representative sample of a popular TV format of a scientific experiment. It was investigated for the audience preferences regarding to sources of information for the experiment. Popular visualization experiment research areas, authoritative scientific experiment performers and functions of experiment in popular scientific program were identified. The role of popular programs presented in the format of a scientific experiment in shaping public opinion on science itself was researchedDownloads
Download data is not yet available.
References
1. Are these guys inspiring the next generation of scientists? [Electronic resource] // Skeptic Magazine. — 2004. — Vol. 12, № 1. — Access mode : http://www.skeptic.com/magazine/archives/12.1/.
2. Grothe D. J. Skepticism 2.0 / D. J. Grothe // Skeptical Inquirer. — 2009. — Vol. 33, № 6.
3. Hansen G. P. CSICOP and the Skeptics: An Overview / G. P. Hansen // The Journal of the American Society for Psychical Research. — 1992. — Vol. 86, № 1. — Р. 59—61.
4. Kuznetsova M. Domestic and foreign popular science programs in modern Ukrainian TV space / M. Kuznetsova // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Соціальні комунікації. — 2016. — Вип. 9. — С. 63—70.
5. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. — К. ; Ірпінь : Перун, 2005. — 1728 с.
6. Копець Л. В. Класичні експерименти в психології / Л. В. Копець. — К. : Києво-Могилянська академія, 2010. — 142 с.
7. Науково-популярний фільм [Електронний ресурс]. — Режим доступу : https://uk.wikipedia.org/wiki/Науково-популярний_фільм.
8. Новейший философский словарь. — 3 изд., исправл. / сост. и главн. ред. Грицанов А. И. — Минск : Книжный дом, 2003. — 4573 c.
9. Популяризація науки [Електронний ресурс]. — Режим доступу : https://uk.wikipedia.org/wiki/Популяризація_науки.
10. Словник журналіста: терміни, мас-медіа, постаті / уклад. і голов. ред. Бідзіля Ю. М. — Ужгород : Закарпаття, 2007. — 224 с.
11. Чепа М. А. Экспериментальный метод в структуре психологического знания: проблемы обеспечения валидности эксперимента в условиях виртуальной среды / М. А. Чепа, Н. М. Бугаева. — М. : Ин-т психологии РАН, 2012.
2. Grothe D. J. Skepticism 2.0 / D. J. Grothe // Skeptical Inquirer. — 2009. — Vol. 33, № 6.
3. Hansen G. P. CSICOP and the Skeptics: An Overview / G. P. Hansen // The Journal of the American Society for Psychical Research. — 1992. — Vol. 86, № 1. — Р. 59—61.
4. Kuznetsova M. Domestic and foreign popular science programs in modern Ukrainian TV space / M. Kuznetsova // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Соціальні комунікації. — 2016. — Вип. 9. — С. 63—70.
5. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. — К. ; Ірпінь : Перун, 2005. — 1728 с.
6. Копець Л. В. Класичні експерименти в психології / Л. В. Копець. — К. : Києво-Могилянська академія, 2010. — 142 с.
7. Науково-популярний фільм [Електронний ресурс]. — Режим доступу : https://uk.wikipedia.org/wiki/Науково-популярний_фільм.
8. Новейший философский словарь. — 3 изд., исправл. / сост. и главн. ред. Грицанов А. И. — Минск : Книжный дом, 2003. — 4573 c.
9. Популяризація науки [Електронний ресурс]. — Режим доступу : https://uk.wikipedia.org/wiki/Популяризація_науки.
10. Словник журналіста: терміни, мас-медіа, постаті / уклад. і голов. ред. Бідзіля Ю. М. — Ужгород : Закарпаття, 2007. — 224 с.
11. Чепа М. А. Экспериментальный метод в структуре психологического знания: проблемы обеспечения валидности эксперимента в условиях виртуальной среды / М. А. Чепа, Н. М. Бугаева. — М. : Ин-т психологии РАН, 2012.
Published
2017-12-06
How to Cite
Kuznetsova, M. (2017). Scientific experiment in popular science program «Rujnivnyky mifiv (Mythbusters)»: functions, specificity of presentation. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (10), 86-91. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/9816
Section
THEORETICAL AND PRACTICAL ASPECTS OF MASS COMMUNICATIONS